Min gammla spets håller på att gå sönder tror jag, det är svårt att få ytan längst fram på den ren och fin och spetsen är böjd, så nu tänkte jag köpa en ny, men vilken sort? Vilka sorter använder ni andra? Jag använder en som ser ut som Nr.5 nu, men kan en mejselformad vara bättre?
5:an fungerar till det mesta och är vad jag själv använder i princip hela tiden.
Mejselformade är bra eftersom man kan få stor kontaktyta men den enda gånger jag använder en sån spets är när jag löder stora saker som kräver mycket värme, det beror iofs delvis på att det kräver en viss arbetsinstats att byta spets och det är sällan det egentligen behövs.
Om du bara ska ha en spets så är nog 5:an (eller möjligtvis nr 3) bäst.
Instämmer faktiskt helt med f95toli -- med tillägget att du borde köpa två olika. Jag använder tmotsvarande 5:an och 3:an till min station och växlar rätt ofta beroende på tillämpningen.
Jag skulle personligen ta 1'an till lite större saker. 6'an till små saker. Jag tycker inte om spetsliga modeller (mest för att det är svårt att få ner värmen i kortet/benen)
2 OLIKA storlekar är bra,,, oavsett vilken form man föredrar.
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Jag håller no lite på Ionizer's linje, kan man bara ha en spets, är nog 4:an att föredra. Den har ju lite både och. Men Zalve har rätt i var sak har sin spets, det beror ju helt på vad man ska göra, storleken på det som ska lödas. 1:an är ju ingen höjdare om man ska ytmontera små 1mm motstånd, men ska man löda fast en 4mm² kabel i delningsfiltret på HFLS-1:an är den (eller kanske 8 & 9) oumbärlig.
Spetsar väljs efter värmebehov och hur trångt det är. Jag har flertalet spetsar men 6:an används mest till ytmonterat och allmän kretkortslödning. Behöver jag mycket värme någon gång så drar jag upp temperaturen för jag är för lat att byta spets.