HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Lödspetsar, vilka är bra och till vad?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2004/11/02 :  22:05:30  Show Profile Send Lash a Private Message
Min gammla spets håller på att gå sönder tror jag, det är svårt att få ytan längst fram på den ren och fin och spetsen är böjd, så nu tänkte jag köpa en ny, men vilken sort? Vilka sorter använder ni andra? Jag använder en som ser ut som Nr.5 nu, men kan en mejselformad vara bättre?

Edited by - Lash on 2004/11/02 22:06:04

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/11/02 :  22:12:39  Show Profile Send f95toli a Private Message
5:an fungerar till det mesta och är vad jag själv använder i princip hela tiden.

Mejselformade är bra eftersom man kan få stor kontaktyta men den enda gånger jag använder en sån spets är när jag löder stora saker som kräver mycket värme, det beror iofs delvis på att det kräver en viss arbetsinstats att byta spets och det är sällan det egentligen behövs.

Om du bara ska ha en spets så är nog 5:an (eller möjligtvis nr 3) bäst.

Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2004/11/03 :  00:51:16  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
Instämmer faktiskt helt med f95toli -- med tillägget att du borde köpa två olika. Jag använder tmotsvarande 5:an och 3:an till min station och växlar rätt ofta beroende på tillämpningen.

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/11/03 :  01:18:48  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag skulle personligen ta 1'an till lite större saker. 6'an till små saker.
Jag tycker inte om spetsliga modeller (mest för att det är svårt att få ner värmen i kortet/benen)

2 OLIKA storlekar är bra,,, oavsett vilken form man föredrar.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Ionizer
Member

304 Posts

Posted - 2004/11/03 :  01:30:15  Show Profile Send Ionizer a Private Message
Är jag den enda som föredrar nr4? Men den kan man få bra kontakt i de flesta situationer + att det finns en liten spetsig sida om det skulle behövas..

Gräset är alltid grönare på den grönare sidan...
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2004/11/03 :  06:00:24  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Jag håller no lite på Ionizer's linje, kan man bara ha en spets, är nog 4:an att föredra. Den har ju lite både och. Men Zalve har rätt i var sak har sin spets, det beror ju helt på vad man ska göra, storleken på det som ska lödas. 1:an är ju ingen höjdare om man ska ytmontera små 1mm motstånd, men ska man löda fast en 4mm² kabel i delningsfiltret på HFLS-1:an är den (eller kanske 8 & 9) oumbärlig.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/11/03 :  10:15:20  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Spetsar väljs efter värmebehov och hur trångt det är. Jag har flertalet spetsar men 6:an används mest till ytmonterat och allmän kretkortslödning. Behöver jag mycket värme någon gång så drar jag upp temperaturen för jag är för lat att byta spets.

1:an och 6:an kommer du långt med.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2004/11/03 10:16:21
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/11/03 :  10:17:12  Show Profile Send Wizard a Private Message
Allmän regel - använd så stor spets som möjligt

Wizard
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000