HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 såga aluminium?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

subside
Member

101 Posts

Posted - 2004/11/01 :  21:16:04  Show Profile Send subside a Private Message
Funderar på att bygga min egen slutstegslåda, och undrar hur jag ska kapa aluminiumplattorna för att få bästa resultat. Tror ni det går med en vanlig cirkelsåg? plattorna kommer vara 1mm tjock, kanske för tunt?

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2004/11/01 :  21:24:41  Show Profile Send Mickeman a Private Message
Det kommer nog gå fint men jag tror att du vill upp i 2-3mm. Använd hårdmetallklinga och tejpa snitten. Läs mer här:
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=40376&highlight=

Mvh Mikael

Think what's inside the box!
Go to Top of Page

subside
Member

101 Posts

Posted - 2004/11/01 :  21:32:54  Show Profile Send subside a Private Message
Finemang!
Tackar för länken.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2004/11/01 :  21:33:10  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Gärna 4 mm, det blir lätt skrangligt annars.

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

subside
Member

101 Posts

Posted - 2004/11/01 :  21:40:18  Show Profile Send subside a Private Message
Hmm.. hela 4 mm. behövs det verkligen? Tänkte ha kylflänsar på båda kortsidorna som är 4mm tjocka med flänsar som sticker ut 21mm. Så dessa aluminiumplattor jag ska såga till ska väll egentligen bara ha en mer täckande funktion än bärande. Så 2mm borde väll funka? Har sett förstärkarlådor i vanlig plåt som är 1.2 mm tjocka.
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2004/11/01 :  23:10:51  Show Profile Send Mickeman a Private Message
Plåt som är 1.2 mm har en grymt mycket högre vrid- och böjstyvehet än aluminium av samma tjocklek. 2-3 mm alumpl¨t böjer du lätt för hand, det gör du inte med plåt...

Mvh Mikael

Think what's inside the box!
Go to Top of Page

subside
Member

101 Posts

Posted - 2004/11/02 :  00:58:58  Show Profile Send subside a Private Message
Ahaa, aja.. då blir det kanske bäst att satsa på en lite grövre tjocklek. humma, det blir dyrt , men det får man väll ta antar jag.
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2004/11/02 :  01:14:00  Show Profile Send Lash a Private Message
Vart köper ni alla er aluminiumplåt, det verkar bara vara ni som bor i storstäderna som hittar trevliga ställen med "fyndhörnor". Vart ska vi som måste beställa över internet vända oss om vi vill ha lite större/tjockare bitar än claes ohlson har?
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2004/11/02 :  08:54:39  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Jag har alltid köpt metall via Linköpings stål (Tibnor).
Men nu har de ändrat sina regler så jag vet inte om jag har lika bra pris längre

Tibnor brukar finnas lite här i var o de har ett bra sortiment.
Men om man får bra pris eller inte är nog upp till den personen som man handlar av.
Annars är lokla plåt/mekanikverkstaden ett bra alternativ.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2004/11/02 :  11:12:46  Show Profile Send Lash a Private Message
Brukar det gå att köpa små mängder aluminium från Tibnor?
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2004/11/02 :  14:59:32  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Ja jag har gjort det i allafall.
Men som sagt det kanske beror på vem man pratar med.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Nygga
Member

303 Posts

Posted - 2004/11/02 :  17:31:08  Show Profile Send Nygga a Private Message
Vet ej om man behöver skärvätska om man kapar med cirkelsåg. Skärvätska för aluminium fungerar T-sprit, ja precis för god att kolsyras.

Mvh //Nygga

Mvh Nygga

Systemet: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=39740
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/11/02 :  18:05:58  Show Profile Send paradigm a Private Message
Det finns också ett annat och mycket enkelt sätt att "såga" aluminium!

Ritsa ett streck där snittet ska vara. Spänn fast en annan plåt/stållinjal eller dyligt, 1 mm från strecket med tvingar.
Sen tar man ett bågfilsblad (som är 1 mm bred) och drar utmed linjalen (c:a 45 graders vinkel) så att bågfilsbladets sista tagg fungerar ungefär som ett svarvstål och så gröper man ur aluminiumplåten lagom mycket, lite beroende på hur tjock aluminiumplåten är. Gör likadant på motsatta sidan.

Nu har aluminiumplåten en tydligt markerad brottanvisning. Kläm sedan fast plåten tillsammans med en linjal på var sida i ett skruvstäd, eller mot kanten på arbetsbänken och böj sedan den överblivna aluplåten några gånger fram och tillbaka och efter bara några gånger går plåten av med en hyggligt fin kant som lätt kan filas till en bra yta om man filar längs med plåten.

Den här metoden kan också med fördel användas om man vill bocka aluplåt i 90 graders vinkel. Då tar man och ritsar ett par gånger med bågfilsbladet på insidan och sen tar man linjalen till stöd på utsidan när man ska böja plåten antingen för hand eller med hammare/träklubba, men då får "stödplåtarna" vara ganska tjocka så att den bockade plåten man ska använda, inte blir bucklig eller får märken av skruvstädet eller tvingarna.

Om du är osäker så pröva först på en provbit och tänk på var du sätter ritsen, så att du också inkluderar halva plåttjockleken i plåtens slutgiltiga längd.

På metallvaruhuset brukar alltid finnas gott om lämpliga spillbitar som med lite tur, redan är färdigsågade i rätt storlekar och störst chans att hitta lagom bitar brukar vara på fredag eftermiddagar och priset är 50:-/kg, oavsett om det är alu, koppar eller mässing.

/Roland

Edited by - paradigm on 2004/11/02 18:15:44
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000