HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 bygga nätkablar - frågor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

wiped
Member

64 Posts

Posted - 2004/11/02 :  10:34:40  Show Profile Send wiped a Private Message
Hejsan

Jag är i gång och skall bygga egna nätkablar och vill ha lite feedback

Kabel EKLK 2.5mm*3
Kontakter från Clasohlson (andra förslag på kontakter som tar 2.5mm mottages gärna)
12,5 mm Tryckslang för luft och vatten av PVC med kryssarmerad polyesterfiber
Ferritkärnor (här är jag lite osäker på vad som är bra).
Tanken är följande:

http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2011482.htm
FB-77-1024 110 25
FB-43-1020 200 200
"43" för störningar i frekvensområdet 20–600 MHz, material ''77'' för området 1–50 MHz

Tanken var att ha en av varje på varje kabel.

Frågan är om det blir tungt i slutet av kabeln (apparatkontakten) att ha ferriterna där, går det lika bra att ha dom tex på mitten av kabeln?.. kan bli snyggt...
Jag antar att det räcker med en sort på varje kabel?

Målet är att ha ett par nätkablar som är skärmade och också filtrerar bort EVENTUELLA störningar.
Både för bild och ljud (kablarna skall användas i plasma, förstärkare och cd).
Självklart skall skärmen anslutas till jord i Uttagsänden.

kabelstrumpa
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/177134.htm

Vad tror ni om detta? Synpunkter anf ferriterna?
Efterssom Clasohlson kontakterna är gjorda för 1.5mm vore det intressant med tips på inte alltför dyra bra kontakter som fungerar bra med 2.5mm

Tack

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/11/02 :  11:54:37  Show Profile Send freann a Private Message

EKLK: är inte den skärmad med en aluminiummantel? Och dessutom solid core? Den är STYV!!!
Ferriter utanför skärmningen är nog inte så effektivt. Ferriterna skall placeras så nära kontakterna/apparaterna det bara går. Alltså inte på mitten.
Varför vill du ha tryckslang OCH kabelstrumpa?
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/11/02 :  11:57:36  Show Profile Send freann a Private Message
Edit: EKLK är entrådig men saknar skärm - sorry.
Är det inte bättre att använda en skärmad flerstrådig kabel istället?

Edited by - freann on 2004/11/02 12:03:36
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/11/02 :  13:09:25  Show Profile Send f95toli a Private Message
Elfas Ölflex-kabel är helt ok som nätkabel. Den är inte alltför styv, är flertrådig och har en märkspänning på 400V.

Ferriter hjälper för övrigt även om du lägger dem utanför skärmen (jag tror fakttiskt inte det spelar någon större roll), men lägg dem så nära ingången som möjligt.

Go to Top of Page

wiped
Member

64 Posts

Posted - 2004/11/02 :  14:28:04  Show Profile Send wiped a Private Message
Det låter på er som det är bättre med en flertrådig kabel? Skall det göra någon skillnad.
Det är inga problem om den är styv, och "slangen" utanpå är till för att göra kablarna mer tåliga (har katter som gärna tuggar på kablar)... :-)
Det skall vara en aluminium skärm på EKLK kablarna, iallfall de som jag har sett. Borde inte det fungera som skärm?

Ser att det är två olika svar anf ferriter, är det bättre att tex sätta mindre ferriter på varje ledare, innan kontakten, än runt kabeln.. Dock blir det svårare rent praktiskt?

Edited by - wiped on 2004/11/02 14:40:16
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/11/02 :  14:45:57  Show Profile Send freann a Private Message
Flertrådig gör i första hand att kabeln blir smidigare att hantera.
Har du hanterat en aluminiummantlad 3x2,5mm2 installationskabel någon gång? Om använder den, dessutom med en tryckslang utanpå, behöver du inget stereorack. Apparaterna hänger fast i nätkablarna...
Du kommer att ångra dig om du använder den som nätkabel - den är gjord för fast installation!
Go to Top of Page

wiped
Member

64 Posts

Posted - 2004/11/02 :  14:54:32  Show Profile Send wiped a Private Message
OK, får kolla på en ölflex kabel isåfall. Tack för infon.
Dock så hade jag tänkt att det är "lätt" att böja till kabeln för att "lägga" den så man vill bakom stereomöbeln, men det kanske helt enkelt blir för styvt.
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/11/02 :  15:20:34  Show Profile Send freann a Private Message
Kör på Ölflexen. Jag har just en aluminiummantlad EKLK som jag dragit från ett jordat uttag i köket till stereon i "salongen".
Go to Top of Page

wiped
Member

64 Posts

Posted - 2004/11/02 :  15:24:12  Show Profile Send wiped a Private Message
ok, någon som har lite synpunkter på frekvensområdena som ferriterna täcker, bra/dåligt, eller kanske bara behövs en av dom?

Har lite planer på att skaffa en uttagslist med filter, kan det gör att man bör veta vad det filtret filtrera först?
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/11/02 :  16:13:09  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Elfa har rea på en ferritpärla; 58-729-24 Amidon Ferritpärla FB-43-6301, kostar 1kr(exkl moms)

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/11/02 :  23:45:54  Show Profile Send gongken a Private Message
Det är inte tillåtet att använda EKLK lös, den är endast avsedd för fast installation och måste spikas med 20 cm mellanrum och får bara i enstaka fall hänga lös upp till 40cm (tror jag)... Detta beror på att kardelerna kan att gå av då den viks fram och tillbaka för mycket, brand och livsfara kan bli följden... Kör flertrådig.

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/11/03 :  00:26:41  Show Profile Send pak a Private Message
använd den du hade tänkt och gör en sån flätad som beskrivs på tnts hemsida (twisted snake)
det har jag gjort och det funkar jättebra!

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000