HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 kondensatorer.... Nu även fråga om motstånd.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/10/31 :  21:07:16  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Hej!

Kondensationer har en "arbetsspänning" exempelvis som det står i ELFA: 630v =/300 V~ eller exempelvis 250 V=/200 V~

vad är det för skillnad? Vad gör arbetsspänningen för inverkan?
Vi kan exempelvis ta en förstärkare som exempel. Om man ska ha exempelvis en kondning på 1,0#956; farad. Vad gör den för skillnad om det är samma farad fast med olika arbetsspänningar som exempelvis det ovan.

Hoppas ni förstår min fråga

vänligen
Johan Linnarsson

Vänligen
Johan Linnarsson

Edited by - datar on 2004/11/01 18:31:57

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/10/31 :  21:53:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det beror på vad det är för spänning över kondingen i den aktuella kopplingen.
I mitt rörslutsteg finns det ett par kondingar som har spänning på 570 volt över sig.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/10/31 :  22:40:59  Show Profile Send esl a Private Message
Spänningen som är markerad på kondensatorn talar egentlligen om hur isoleringen är beskaffad mellan de två plattorna. Högre spänning betyder att det är tjockare isolering mellan plattorna.
Att det är olika spänningar för likspänning och växelspänning beror på att växelspänningen har högre toppvärde.
En kondensator som tål höga växelspänning har i regel låg ESR och det är positivt.

Ladda hem datablad från ELFA och studera graferna över ESR på samma kondensatorfamilj så ser du vad jag menar.

Välj alltid komponent efter applikation.
I nätdelar kan man blanda storlekar och typer.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/11/01 :  00:14:01  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Har jag fattat detta rätt nu?

En kondensator med en arbetsspänning på 630v =/300 V~ klarar max av en spänning på 630v likström och 300v växelström!?

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/11/01 :  09:43:12  Show Profile Send UrSv a Private Message
Det är korrekt.

För att nämna något annat så är det många som hävdar att samma kondensatortyp låter bättre ju högre spänningstålighet den har. Detta betyder att om du t.ex. väljer mellan 230VAC/400VDC och 325VAC/600VDC så skulle man kunna tänka sig att den högre spänningståligheten låter bättre.
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/11/01 :  09:59:51  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Bernt, esl, UrSv:

Tack alla för hjälpen

Nu till en följdfråga: Jag har ju en 1,5F kondensator i bilen till bilstereon. Den lagrar ju ström. En kondensator av detta slag lagrar också ström fast då i mycket lägre form?

Mvh Johan!

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2004/11/01 :  10:05:08  Show Profile Send Lovan a Private Message
Nu ska vi se om jag kommer ihåg det här. Energin som lagras i en kondensator är Joule = Farad * Volt. 12*1,5 ger då 18 joule. 18 joule är en hel del. Tar du ut det under en sekund är det 18 watt.
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2004/11/01 :  10:40:52  Show Profile Send Mickeman a Private Message
Att högre spänningstålighet är (låter?) bättre kommer av att dom som regel har lägre ESR.

ESR värdet är den resistans som kondingen utgör i kretsen, mätt vid en viss frekvens. Ingen passiv komponent är ju ideal utan har ett visst mått av resistans, induktans och kapacitans. Vissa typer är tillverkade för att minimera den ena eller båda av de icke önskade egenskaperna, som t.ex. metallfilmsmotstånd som har mycket låg induktans jämfört med trådlindade motstånd osv.

I en kondensator så är ett lågt ESR värde bra för att då utvecklas mindre värme i den, detta ger lägre förluster och längre livslängd. Dessutom så "stör" ju kondensatorns resistans resten av kretsen. Vidare att ESR-värdet är frekvensberoende ger ju att audiotillämpningar är speciellt känsliga för höga ESR.

För samma kapacitans men skilda spänningståligheter så skiljer sig volymen och därmed arean över vilken potentialerna fördelas, tittar man på t.ex. Evox Rifa PEH200 10.000 uF så dubblas volymen mellan 40 och 63 volt. Tittar man på vad som hänt ESR-värdet så sjunker det med ungefär lika mycket som volymen ökar, dvs runt 50%. Detta är inte någon generell regel att det är så här det förhåller sig men för kondensatorer av lite bättre kvalité så kan man förvänta sig ett betydligt bättre ESR-värde om man väljer högre spänningstålighet.

Här står det mycket matnyttigt om kondingar:
http://www.evox-rifa.com/electrolytic_cat/electrolytic_appguide.pdf

Mvh Mikael

Think what's inside the box!
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/11/01 :  17:00:47  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Lovan, Mickeman: Mycket intressant läsning. Jag tackar så mycket och länken jag fick.

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/11/01 :  18:31:10  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Har en fråga om motstånd också som jag letat mig efter på nätet men inte funnit något svar.

Det finns ju färgkod på motstånd. Har det betydelse vilket håll ett motstånd sitter på exempelvis ett kretskort..? Jag förstår såsett vad färgerna har för "data" men inte om riktningen spelar roll i exempelvis om det sitter i en serie eller kanske parallelt?

Vänligen
Johan Linnarsson

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

perob
Member

190 Posts

Posted - 2004/11/01 :  19:36:07  Show Profile Send perob a Private Message
Hej! Motstånd kan du vända hur du vill, har ingen betydelse varken om du har enkla motstånd eller serie- parallellkopplar dem.
Lycka till! Mvh /Per

Musik i två kanaler!

Min anläggning

Go to Top of Page

zie
Member

208 Posts

Posted - 2004/11/01 :  19:41:07  Show Profile  Visit zie's Homepage Send zie a Private Message
Det spelar ingen roll hur du sätter ett motstånd, du kan vända hur du vill på den.
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/11/01 :  22:16:36  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Man tackar igen så mycket för svaren! Ni alla är guld värda

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/11/02 :  11:52:57  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Ska man vara riktigt petig så är AC-värdet för låga frekvenser. När frekvensen börjar klättra upp minskar spänningståligheten och hur mycket, det får man gå in i datablad för att få reda på.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000