Author |
Topic |
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2004/11/04 : 12:24:22
|
asto: Ett förslag. Flytta upp elementet på "taket" bredvid mynningen. Sedan vänder du på hela rasket så att allt mynnar ner mot golvet. Du får då komplettera med en högbas/mell. register och diskant: 1. Framtill på lådan 2. En låda påbyggt framför. 3. En låda ovanpå (För högt?)
Tänkte att du skulle slippa leta efter saxen. Möjligt att du får leta efter kaninen i stället.......
Per-G Jeppsson: Din skiss är en har en traditionell uppbyggnad. En lite grej bara, tag bort brädan under mynningen. Placera mineralull där i stället. Så gör dom stora drakarna.
|
|
|
asto
Member of Nerikes Audiofiler
2011 Posts |
Posted - 2004/11/04 : 15:36:45
|
quote: Ett förslag. Flytta upp elementet på "taket" bredvid mynningen. Sedan vänder du på hela rasket så att allt mynnar ner mot golvet. Du får då komplettera med en högbas/mell. register
ide´n är bra, elementet kan jag flytta, men jag kan inte ha den placerad upp och ner under lab-stadiet, ok måste slinka in på det här med mätning, fast jag tänkte jag skulle vänta tills lådan är klar. Ser framför mig att det jag behöver mäta är närfält med svep på både element och mynning, samt impedans. denna typ av mätning borde avslöja förekommande resonanser.
har någon en bättre ide kring detta?
som samtliga kanske förstår så lutar det åt en 3-vägs högtalare istället för 2-vägs som var mitt första mål (ni har övertygat mig) om nu Seas basen fungerar...
en annan ide´som jag spånat på under dagen är att köra TL:en som en egen låda, och sedan göra en stativ högtalare med midbas/mellanreg. + diskant som står bredvid, kan ju oxå vara trevligt..... (vill inte bygga hfls 1) vill göra något eget, fast lite nyfiken är man på den diskanten...... |
|
|
asto
2011 Posts |
Posted - 2004/11/04 : 16:38:39
|
bilder på H956...... (lite kinky kablar va? ska nog byta ut dom sedan)
Hur är det igentligen med gullfiber, har någonstans läst att gullfiber innehåller små glaspartiklar, och detta skulle vara direkt olämpligt som dämpning i högtalarlådor pga. att partiklarna kan komma in till talspolen och skada den, tänkte speciellt på ventilerade talspolar, där måste det ju vara extremt lätt för glaspartiklarna att flyga in......
|
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2004/11/05 : 00:49:11
|
Mmmm, tror inte det är så farligt. Finns lådor med mineralull som är 30-40 år gamla som gör ofta sitt kall med bravur. Glaskulorna är inga kulor utan trådar och lika små som vanligt damm so också kan komma in i talspolen och dessutom är lite kletigt. Jag tror ingen haft problem med det. |
|
|
asto
2011 Posts |
Posted - 2004/11/05 : 14:37:05
|
Ok, då är det lungt..... Tror vi avslutar här, återkommer med en ny tråd när lådan är klar. Det blir väl lite byggbilder och mätningar om jag får gissa.....
Ett jätte tack till er alla som skrivit och bidragit med ide'er så här långt..... |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2004/11/05 : 17:14:31
|
Tack själv asto, har nu börjat snickra nya TL, fick hem NEO 8:orna idag.
Även jag kommer med en ny tråd när det börjar likna något |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2004/11/05 : 18:48:22
|
En teaser...........
I'll be back |
Är lagliga grejor.......
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2004/11/05 : 20:42:14
|
Avis!!!!!!!Jag vill oxå snickra!!!!!!!!!!!! Istället får jag sitta och linda varv efter varv efter varv efter varv efter varv............................
Ps: Ser snyggt och lovande ut!! Håll oss underrättade.... |
Edited by - Circlomanen on 2004/11/05 20:43:31 |
|
|
TQWT
Member
53 Posts |
Posted - 2004/11/05 : 22:56:12
|
Det var ju kul! jag hade ursprungligen samma plan med TL + NEO. Nu blev det inte så, en DX25 bleb det istället.
Det skall bli roligt att höra om dina erfarenheter med kombinationen. |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2004/11/05 : 22:59:16
|
Klarar inte NEO av toppen kan man alltid placera en diskant på toppen, jag åtekommer............. |
Är lagliga grejor.......
|
|
|
Topic |
|