HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Vridomkopplare. (Finns det alternativ?)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/11/03 :  23:40:30  Show Profile Send gongken a Private Message
Hej!

För att undvika en knäpp i högtalarna när man byter ljudkälla på sitt hemmabyggda försteg har jag för mig att jag såg ett litet schema som visade att man skulle ha en kortslutande vridomkopplare med motstånd kopplade till jord eller nåt. Har letat men kan inte hitta det. Nån som kan bidra med en liten skiss

Mvh
Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.

Edited by - gongken on 2004/11/05 09:47:21

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2004/11/04 :  13:52:56  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
Hej, det skulle underlätta om du hade ett schema på ditt försteg. mvh Peter
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2004/11/04 :  22:10:42  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message
Nja, jag skulle nog välja en icke kortslutande omkopplare, eller "break before make". Annars så kopplas utgångarna från två apparater ihop i "kortslutning" när du kopplar om, säkert går de inte sönder, men jag skulle vilja säga att det är olämpligt.

Vad man istället bör göra är att koppla ett ganska stort motstånd (så att det inte lastar) 100kohm - 470kohm på varje linjeingång före omkopplaren. Då det på varje apparat i regel sitter en utgångskondesator som måste laddas eller urladdas om man inte fixat till detta i den apparaten, fast i 99 fall av 100 så har man gjort det.

Ibland har man ett litet "lågpassfilter" men vid ganska hög frekvens medelst en RC-länk på varje ingång vid kanske 50kHz - 200kHz för att ta bort högfrekvent skräp som kan ge störningar.

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2004/11/05 :  05:20:07  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej,

Jag har provat båda typerna av omkopplare med och utan motstånd till jord för varje ingång, med icke kortslutande omkopplare får man nästan alltid ett litet knäpp i alla fall så jag använder kortslutande omkopplare, (ELMA) i mitt försteg som är helt tyst vid omkoppling. Jag tror inte det är ett problem att man kopplar ihop 2 utgångar men om man är orolig för det så kan man koppla ett motstånd i serie med varje ingång tex 10kohm.

Det är en bra ide att välja en omkopplare av bra kvalitet, enkla typer tex Lorlins i plast som finns på ELFA fungerar bra i början men man får problem sen, tex ELMA eller EBE är bra men dyra, RS har en omkopplare i byggsats som är hyfsat bra men det är silverkontakter och jag vet inte hur den är efter många år.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/11/05 :  09:44:27  Show Profile Send gongken a Private Message
Ok Tubetvr.. Jag förstår. Hur blir det med signalen, behöver man kompensera försteget för förlorad signalstyrka i och med motståndet eller är det försummbart?

Mvh
Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2004/11/05 :  09:46:49  Show Profile Send gongken a Private Message
Sedan undrar jag också om det finns några smidiga allternativ till en vridomkopplare? Jag vill helst bara ha en volymratt på framsidan, möjligen några diskreta knappar också. Finns det nåt alternativ med reläer eller nåt som styrs med knappar?

/A

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000