HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Gammal mätutrustning för frekvenskurvor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2004/10/29 :  20:14:20  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Kanske i utkanten av DIY att tala om färdigbyggda mätinstrument, men då de visar en del av sanningen i bygget kanske det inte är helt fel.

Som den tekno-gravplundrare jag är hittade jag häromdagen två apparater från danska firman Brüel & Kjaer. -Ett variabelt bandpassfilter och en tillhörande linjeskrivare (blytung).

Är nu nyfiken dels på om det jag funnit är användbart, dels om det över huvud taget har något värde. Prylarna är gissningsvis från tiden kring 1970 (transistoriserat). Skrivarens pappersrulle innehåller ca 25cm långa diagram från 10Hz upp till 40kHz samt några rader och kryssa-i-rutor. Prylarna var säkert högklassiga för sin tid, och även
om elektroniken håller hög kvalitet tror jag utrustningen förlorar
i nogranhet när pennan krafsar. Dagens program och finare ljudkort för PC gör säkert ett minst lika bra jobb.

Ser ut att finnas en del intressanta delar inuti.
Bandpassfiltret har inte exakta multipler på samtliga passfrekvenser så någon distorsionsmätning tror jag inte det duger till tyvär.
Skrivaren skulle kunna bli en intressant design för mitt kommande rörförstärkarbygge!
Kunde vara skönt att höra från flera om det är en avskyvärd handling att slakta dessa apparater INNAN jag skrider till verket...

http://lugnet.homelinux.net/webforumbilder/BruelKjaer_frekvensanalys_01.JPG -BP-filtret
http://lugnet.homelinux.net/webforumbilder/BruelKjaer_frekvensanalys_02.JPG -Skrivaren
http://lugnet.homelinux.net/webforumbilder/BruelKjaer_frekvensanalys_03.JPG -Pappret


Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783

Edited by - JohnA on 2004/10/29 20:16:24

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/10/29 :  23:44:14  Show Profile Send esl a Private Message
Öhhh du menar väl inte att du skall slakta dessa skönheter??
Var aktsam!
Visst! Du har rätt i att en PC med ljudkort gör jobbet bättre och snabbare, men var finns känslan??

Jag tror att många som använder PC baserade system inte får samma känsla för mätosäkerhet, felorsaker, onoggranhetsuppskattningar osv.
Får man en siffra med tre decimaler så tror man på det!
Skrota inte!
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/10/30 :  02:25:48  Show Profile Send Peter S a Private Message
Bruel och Kjaer var MYCKET fina grejor en gång i tiden.
Go to Top of Page

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2004/10/30 :  13:51:23  Show Profile Send MartinX a Private Message
quote:
Kunde vara skönt att höra från flera om det är en avskyvärd handling att slakta dessa apparater INNAN jag skrider till verket...


Det är defenitivt en avskyvärd handling att skrota dessa enheter.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2004/10/30 :  16:14:52  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
he hehehe gravplundring passar väl bra runt halloween......

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2004/10/31 :  00:02:16  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Även jag va å leta skrot idag.

Hittade en hel hög med ecc88,e88cc 81, 83 och 6bh6

BTW: vet ni hur stor en PIO på 30uf är.....ENORM

http://bildarkiv.hififorum.nu/Oblivion/tubes/8.jpg

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...

Edited by - Oblivion on 2004/10/31 00:03:10
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/10/31 :  01:25:20  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Oblivion - Var 17 hittar man såna prylar. Hittade ijuförsig själv en alu-profil som kan bli en rätt sjysst hifibänk eller nåt liknande.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2004/10/31 :  18:01:46  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Ja, jag får väl ge mig då, eller åtminstone se om prylarna går att använda.
Håller definitivitivt med Esl. Den som mäter något måste hålla reda på rätt antal
värdesiffror genom hela processen. Digitala instrument kan vara förrädiska, men relativa
jämförande mätningar kanske är något mindre vanskligt.

Rörbestyckade gamla mätinstrument är det jag helst samlar på, men tillgången på radioapparater
är klart större. Den som har gammalt klunsigt skrot får gärna säga till! :-)

När jag var på en elektronikfragmenteringsstation såg jag förutom en tunna elektronrör även drivor av stora kondingar. De flesta var bipolära motorkondingar o. dyl. Låg i två olika tunnor, den ena märkt "misstänkt PCB". I denna tunna hamnade allt som inte var märkt "PCB
free". Någon som vet hur ofta de gamla fyrkantiga oljekondingar i bleckplåtsburkar innehåller
PCB? Kanske inget att vara rädd för så länge de håller ihop?

Förutom mätapparaterna ovan hittade jag också tre exemplar av danska Lyrec rullbandspelare
från 1950-talest första hälft. Skulle tyvär visa sig att all elektronik förutom raderoscillatorn sitter i en separat koffert, och dessa fanns inte med. Det jag fick fatt på var således bara mekaniken och lite "grov-el". Hur som helst sitter där ett antal plåtburkskondingar och huruvida dessa är PCB-haltiga vågar jag inte gissa.
Det är i alla fall otroligt fina och välbyggda maskiner som kostade en förmögenhet på sin tid.
Användes både för studiobruk och på reportage (två väskor, ca 20-15 kg...)
Just mina fynd har använts av Sveriges radio och Upplands Landsmålsarkiv. Det senare for runt
i gårdarna och jagade utdöende dialekter på åtminstone 50- och 60-talet. Idag ligger säkerligen
merparten av detta unika material överfört på digitala och mindre "arkeologvänliga" media...

Den nyfikne kan titta här:
http://lugnet.homelinux.net/webforumbilder/LyrecBSP

/John

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2004/10/31 :  18:24:03  Show Profile Send Oblivion a Private Message
JohnA:

du får gärna kolla den där tunnan med kondingar, Jag kan tänka mig att köpa några för en billig penning

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/10/31 :  18:32:41  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Vad är en elektronikfragmenteringsstation? och var hittar man dem?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2004/10/31 :  22:12:17  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
OT-rekord för min del tror jag...

Kommunenerna måste ju vara politiskt korrekta även i miljöns namn. Därför finns
säkert i de flesta stora kommunen en elektronikåtervinningscentral.
Okvalificerat arbete som sysselsätter folk med lättare arbetshandikapp, lugnt tempo
utan krav på snabba resultat eller vinster. -Vips så ramar man in en till "korrekthet".
Reglerna för de anstälda är stenhårda, -inget får tas hem. Inte heller får privatpersoner
eller företagare hämta något. Förutom miljöargument finns säkert också samma befängda idéer
som på sopstationerna (där man lämnar in grovsopor, allt från wellpap till färgburkar)
Här hejdar man fyndare inte bara med olycksrisker och ansvar utan även att "personen som
kastat ett föremål ska kunna känna sig trygg i att ingen annan kommer att använda det"
-Men för 17, är det ett problem så slå sönder skiten innan du kastar den då!
Dessutom plockar kommunens eget folk undan massor av användbara prylar till försäljning
på sin loppis Återbruket. De påstår att de alltid frågar om de får ta prylarna till loppis,
men jag tvivlar starkt på att det funkar i praktiken.

Oblivion, jag vill hålla mina smutsiga fingrar "rena" och vill därför inte göra någon profit
på den smala lilla möjligheten att vid enstaka tillfällen plocka ett och annat från elektronik
fragmenteringen. Börjar jag sälja det jag hämtat, sätter jag mig i samma båt som killarna
med loppisborden på torget... Vill inte heller skapa allt för mycket spring på dessa ställen. Kan nog dröja innan jag tittar in där igen, men får jag med
några bra kondingar är däremot lite byteshandel på rätt sida min moraliska gråzon...
Sopstationerna besöker jag desto oftare då det inte är lika känsligt, men där finns mest tråkig konsumentelektronik och ibland någon vattenskadad gammelradio.
(=nättraf för glöd+anodspänning, rörsocklar, EL84/EL86 och allehanda HF´- och kombinationsrör.
Utgångstrafarna brukar vara små SE med taskigt ljud. Ibland får man apparater som är riktigt fina och de går ju inte att slakta...

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783

Edited by - JohnA on 2004/10/31 22:15:37
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2004/10/31 :  22:55:52  Show Profile Send Oblivion a Private Message
JohnA: Byteshandel är alltid intressant.....


I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

JanErik
Member

106 Posts

Posted - 2004/11/06 :  13:30:28  Show Profile  Visit JanErik's Homepage Send JanErik a Private Message
Återvinningsstationer är alltid intressant... har en nära där jag bor, brukar gå på promenad sena söndagskvällar dit och se vad folk har lämnat dit över helgen. Brukar vara mest spisar, kylskåp och sånt, men datorer förekommer ofta. Ganska fascinerande att folk inte förstår att tömma sina hårddiskar innan de lämnar ifrån sig gamla trotjänaren.

Moraliska implikationer, javisst, men det står också uttryckligen att man inte får lämna dit saker när de har stängt.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/11/06 :  14:36:15  Show Profile Send mace a Private Message
I Ängelholm får man inte ens röra saker som kan ha varit i närheten av ett elurtag (t.ex. hörlurar) Farligt farligt + att all elektronik går till en elektronikfragmenteringsstation.

Sen att hela stllet ser ut som Stalag 17 hjälper ju inte
Men personalen där är helschysst och följer ju bara regler

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000