HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Renovering Quad 306
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

xdakob
Member

288 Posts

Posted - 2004/11/04 :  21:02:45  Show Profile Send xdakob a Private Message
Hej!

Håller på att montera nya högtalarterminaler på mitt quad 306 slutsteg. När jag ändå har skruvat bort locket och lånat hem en lödkolv tänkte jag att det kanske finns något som kan förbättras. Att byta ut kondesatorerna vet jag om men annars? Har ni några tips? vilka kondingar är att föredra?

MVH

Daniel

mvh Daniel
Analogt:
Linn Basik med Ittok LVII och AT-95E - Musical Fidelity X-Lps v8/Edison One

Digitalt:
Squeezebox - Beresford Dac Caiman

Edison One - Linn LK140/Quad 303 Netaudio/Edision 12 - Audioquest Granite Bi-wire - Opus3 Chorus

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/11/05 :  08:30:53  Show Profile Send Zombie a Private Message
Kolla forumet på www.pinkfishmedia.co.uk - en elyt på 10uF över zenern som stabbar ingångssteget ger visst resultat

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

xdakob
Member

288 Posts

Posted - 2004/11/05 :  15:13:27  Show Profile Send xdakob a Private Message
Tackar Zombie!

Det fanns mycket matnyttigt där. Vilken typ (modell) av kondensator ska jag välja? De är specade till 4700 mikroF och 50 VDC.

Tacksamt

D

mvh Daniel
Analogt:
Linn Basik med Ittok LVII och AT-95E - Musical Fidelity X-Lps v8/Edison One

Digitalt:
Squeezebox - Beresford Dac Caiman

Edison One - Linn LK140/Quad 303 Netaudio/Edision 12 - Audioquest Granite Bi-wire - Opus3 Chorus
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/11/06 :  14:39:29  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Kondensatorer i dessa kopplingar skall ommöjligt ha lägre impedans än zenern (ja man kan säga att den har en impedans för en given ström) och så lågt läckage som möjligt. Dessa två parametrar brukar inte vara förenliga så om du vill kompromissa kan man säga att lägre impedans ger stabilare spänning och lägre läckströmmar ger lägre brus.

Hjelm
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000