HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Lödfråga ang RCA kabel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/11/05 :  00:14:40  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Jag har en XLR DIY kabel jag fått som jag tänkte modifiera till RCA då jag inte längre har ett balanserat förstärkeri. vet ej exakt hur den är byggd men Ledarna är 3 silverledare som vad det verkar är tvinnade en skärm runt om och sist vad det verkar en teflontejpad isolering.

Nu tänkte jag löda RCA kontakter på dessa och undrar helt enkelt hur jag löder dem på lämpligast sätt. Nu har de den vita ledaren til mittenstiftet och röd till vänster och svart till höger stift på XLR kontakten samt skärmen fäst vi jord?

Skickar med bild så ni ser hur de ser ut och så säger ni hur dessa ska lödas i rca kontakerna på bästa sätt. Har en ide om hur jag skulle göra men dubbelkollar med "proffsen" först







*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/11/05 :  00:55:45  Show Profile Send brumel a Private Message
Det ser ut som en mickkabel som du kan göra semibalanserad om du vill. Löd skärmen ihop med den vita i en av kabeln ändar tex förstärkaränden om det är cd-amp du ska koppla. Röda till mittstiftet. Sen fram med voltmetern och kolla att allt är rätt. Om du har RCA i båda ändar spelar det ingen roll om den röda går till plus eller tvärt om så länge det är lika på båda sidor.
Jag gjorde nya kablar till min förstärkarkombo och då slutsteget är lite speciellt i kontaktsidan skulle det ha olika koppling på respektive kanal med XLR. Annars lät bara en kanal.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/11/05 :  01:06:38  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
brumel: Tackar för svaret, nu är det lite speciellt, det ska bli korta rca bryggor ca. 15cm långa som ska anslutas på min nya integrerade med delbara för/slutsteg istället för de metallbryggor som finns. Så jag vet inte om det är nödvändigt med semibalansering?



Jo, någon voltmeter har jag inte, vet inte ens hur man använder en sådan - sa jag att jag är total novis på elektronik och lödning
Möjligt att det är en mickkabel, men i så fall har han ersatt isoleringen med tejp troligen teflon. Jag tycker utseendet påminner om en DIY kabel jag sett på nätet nånstan där ledarna är lindade runt ett plaströr...kanske får dissikera en bit för att se hur det ser ut.

Min tanke var enklaste, löda den vita som ex. till plus(stiftet) i rca kontakterna och sedan röd och svart till jorden(höljet).


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

perob
Member

190 Posts

Posted - 2004/11/05 :  10:18:28  Show Profile Send perob a Private Message
Hej! Med tanke på ditt lite speciella användningsområde så skulle jag bara ansluta nolla/skäm i ena änden. Detta eftersom det är kopplat så just nu med byglarna (signalnolla är gemensam inne i förstärkaren). Risken för jordslinga ökar annars.

Alltså:
RCA1: röd till "mittstift", vit/skärm till "ytterhöljet"
RCA2: röd till "mittstift", no more...
(eventuellt låter du bli att använda den vita)

Vilken "rikting" som du ska koppla i får du nog prova dig fram till, borde inte göra så stor skillnad... jag skulle nog provat med den "fria" änden, RCA2, till "ingången" till slutsteget.

Lycka till!
/Per

Musik i två kanaler!

Min anläggning

Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/11/05 :  20:44:53  Show Profile Send Wizard a Private Message
Försök få till lite bättre lödningar på RCA - kontakten om det går. Lödningarna på XLR:n såg grotesk ut

Wizard
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/11/05 :  21:01:47  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Wizard: Ska göra mitt bästa, men jag är inte heller något lödproffs Tycker iofs att lödningarna såg bättre ut i verklighet än på bild...

Ni menar alltså att jag bara ska löda en kabel till mittenstift och en annan alt./och skärm endast på ena sidan?

Så min ide med att löda en kabel till mittenstift och de två andra till höljet på båda sidor och skippa löda skärmen är inget att föredra?

Kanske inväntar mina köpes RCA bryggor som jag redan beställt så jag inte bränner något nu , detta hade jag endast tänkt göra för att prova nu under helgen och kanske jämföra med mina köpes som kommer till veckan...




*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

perob
Member

190 Posts

Posted - 2004/11/06 :  12:13:54  Show Profile Send perob a Private Message
Om du menar mig när du skriver "Ni"... så, ja, det var precis så jag menade. Troligen fungerar det så som du tänkte också men med tanke på att de små byglarna som sitter där nu bara byglar signalen och inte nollan så skulle jag prova samma modell fast med skärmning från ena hållet. Risken är att du skulle "bränna" något (mer än fingrarna på lödkolven då...) ser jag som minimal...

Tips vid lödning är att förtenna alla delar innnan de löds ihop och sen är det inte så att det blir bättre med mer/överflödigt tenn... men det visste du säkert redan...

/Per

Musik i två kanaler!

Min anläggning

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000