Author |
Topic |
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2004/10/27 : 21:37:05
|
vart lite sugen på en dipol...men alltså lådan får inte bli för stor...hur mycket sämre verkningsgrad med en dipol 2*12" sls i en h-baffel jämfört med sluten lådda 1*12" sls?
samt vad är den ljudmässiga skillnaden mellan dom olika dipollösningarna? ja just det eftersom jag inte hört nån dipolare så vad karaktäriserar en sådan?
ja just det...mer än 2st sls kommer inte på tal vill inte att lådan ska bli för stor |
"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =) |
|
U1
Member
3319 Posts |
Posted - 2004/10/27 : 22:39:41
|
Hej Haakan
Kul att du också är sugen på dipol, du blir nog inte besviken. En dipol faller med 6db per oktav ner till elementets fs vilket betyder att du måste ha 4st för att få samma ljudtryck som i en låda, eftersom en dubbling ger +3db och ytterliggare en ger +6db.
Om du anv 2st SLS12" i en dipol så räcker basen enligt mig i en lägenhet och inte allt för stort rum (såvida du inte spelar sten hård techno på PA volymer).
Om du bygger 2st H-bafflar, en för höger och en för vänster. 1st SLS i varje. "lådan" behöber inte vara stor, om du tittar på linkwitz sida så hittar du en H-baffel där, modda höjden så att den passa för 1st. Måtten skulle då bli ca 350*350*300. Du hittar även en ritning för kompensering där.
Alternativt en w-baffel, ritning finns på Linkwitz sida. Titta även på Bernts dipol bas.
Med öppen baffel får du en bas som är mycket svårslagen. Den bara finns där. Du får mindre stående våger i rummet.
Det negativa är placeringen som kan vara lite svår, men belöningen är mödan värd.
Någon mer kunnig på området får verifiera mina teorier då jag inte är helt säker på allt jag skrivet.
MvH Johan |
|
|
avr7000
Harry-vinnare 2004
845 Posts |
Posted - 2004/10/27 : 22:43:00
|
Ja det blir i så fall något i stil med Gradients sub för att komplettera Quad-paneler då...
Elementen är motorstarka (lågt QTS, för en dipol alltså) så du måste förmodligen ha Eq för att korrigrera för fallet i frekvensgång...
Har du eq, tänker du dig att inte spela särskilt starkt/högt och har möjlighet att placera dipolen optimalt ute i rummet (inte intryckt i nå't hörn eller så) så kan du säkert få en högre kvalité på basen genom att bygga en dipol H-baffel... Om något av det ovan inte stämmer så är det bättre att bygga en sluten sub på 100-110 liter med ett SLS12" element...
Med Eq. hyfsat mycket effekt, 4-8 SLS12:or och en optimal placering får du en bas som blir svårslagen oavsett budget...
/Stefan
|
Mina pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665 |
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2004/10/27 : 22:54:19
|
var får jag isf tag i en eq? samt kommer den tåla nå effekt? jag gillar å kräma på mycket till film osv också |
|
|
U1
Member
3319 Posts |
Posted - 2004/10/27 : 23:03:23
|
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så finns ritning på eq på Linkwitz sida.
Om du tycker om att kräma på med film så kommer antagligen inte 2st SLS12" i öppen baffel att var nog. Jag kör med 8st och har stöd av vanlig lådbas under 30hz, vid bas tung musik på pålkrans volym så bottnar basarna (men då talar vi HÖG volym)
MvH Johan |
|
|
Haakan
Member
2630 Posts |
Posted - 2004/10/27 : 23:54:03
|
aha oj då :( då lär det bara va å glömma dipoler för jag maxar hfls-1orna hela tiden då jag e själv, å då e det rätt högt faktiskt...
ajja får väl provbygga en liten lådda....
edit skulle den där eqn funka till en sluten låda? |
Edited by - Haakan on 2004/10/27 23:56:30 |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2004/10/28 : 06:26:03
|
Vid mätning 2m "On axis" i oändligt stort rum är det ganska enkelt att beräkna en dipol. Från baffelns största mått faller kurvan med 6db/oktav oavsett antal element. Om baffeln är ovanligt smal i förhållande till bredden kan fallet se lite annorlunda ut.
Ex. 2 x 0.5m baffel = 340/2=170hz Från 170 hz faller kurvan kurvan med 6db/oktav.
Placerad nära ett hörn får man en basförstärkning. Den förstärkningen är ofta svårkontrollerad och kan ge fasfel.
Vikta bafflar fungerar lite annorlunda beroende på hur den är vikt och om det skapas ljudledningar. Rent allmänt verkar vikta bafflar gå ljupare ner i basen.
Det som är bra med en baffel är att ljudnivån sjunker inte lika fort med avståndet och sedan upplever en del ljudet som luftigare.
Nackdelen är att den inte kan prestera den där riktiga djupbasen och att dipoler är extremt riktningskänsliga. Det käns nästan som att lyssna på hörlurar. Naturligtvis ingår också en extremt låg WAF-faktor.
Detta är mina personliga intryck så här långt. Skall göra några testmätningar längre fram och se om dipolbasar kan konkurera med vanliga basar (i samma storlek kanske?). |
|
|
Peter S
Member
1060 Posts |
Posted - 2004/10/28 : 09:45:22
|
"Dän där rigtiga djupbasen"... Bernts går ned till 20 (25?)Hz utan kompensation om jag minns rätt. Så det är inte omöjligt. |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2004/10/28 : 13:02:38
|
"Vikta bafflar fungerar lite annorlunda beroende på hur den är vikt och om det skapas ljudledningar. Rent allmänt verkar vikta bafflar gå ljupare ner i basen."
Dessutom är det närfältsmätningar som gjorts än så länge om jag inte mins fel. En dipol går inte mäta i närfält för då kommer inte kortslutningen från baksidan med.
Bernts dipol står dessutom i nära ett hörn. Hörnet förstärker djuptoner olika mycket beroende på olika faktorer.
Därmed har jag inte sagt att dipoler är dåliga. Dipoler ger ett "stort o luftigt" ljud. Skall själv testa principen någon gång.
|
Edited by - linnar on 2004/10/28 13:03:54 |
|
|
|
Topic |
|