HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Fästa högtalar "galler"
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/10/27 :  14:22:57  Show Profile Send primere a Private Message
Har sett att lite dyrare högtalare bla Audiovector fäster "tygfronten"
Med magneter typ eller?
Någon som vet var man kan köpa sådana?
Förstår någon mitt svamel för den delen?

//Thomas

jojje
Member

56 Posts

Posted - 2004/10/27 :  20:01:18  Show Profile Send jojje a Private Message
Hej. Sådana där magneter man har på köksluckor kanske kan funka. Biltema har sådana billigt./jojje
Go to Top of Page

perob
Member

190 Posts

Posted - 2004/10/27 :  22:42:50  Show Profile Send perob a Private Message
Nu vet jag inte riktigt hur Audiovector ser ut men jag skulle unvika magneter nära högtalarelementen. Du kan sätta magneterna i tygfronten som du troligen tar bort vid "finlyssning" och stålskruvar eller liknande i lådan. Jag vet inte riktigt vad som skulle vara bättre än plastnipplar förutom hållfastheten då.... Magneter i massa olika former finns bl a på Clas Ohlsson och Panduro.

Lycka till!
/Per

Musik i två kanaler!

Min anläggning

Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/10/27 :  23:20:06  Show Profile Send primere a Private Message
Hmmm kan nog stämma att magneten sitter i tygfronten!
Det ser ut som ett hål i mitten av en rundning, och sedan sätter man bara dit tygfronten! ska prova det du sa Per!

Tack alla
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2004/10/28 :  00:14:00  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Vet ej om det just är Audiovector, men vissa verkar köra med spexialskruvar till elementen, som alltså extraknäcker som fronthållare. Det man skulle kunna göra är nån form av "trög" insex-pigg som passar i insexskruvarna man alltyid använder? (Finns väl nån sån där pasta som ökar friktionen eller?)

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/10/28 :  13:16:43  Show Profile Send ILLY a Private Message
Tror iofs inte att så små magneter som det rör sej om har någon märkbar inverkan alls på elementens arbete. Köp ett gäng kylskåpsmagneter, försänk dom i MDFen och fanera över, gör sedan detsamma i ramen till tygfronten, så har du en duktigt diskret upphängning. Förmodligen är det ingen dum idé att sätta gummifötter eller liknande, på ramen också. Annars kan den nog skramla en del.

Lucifers förslag är också intressant.

Militant cyklist.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000