HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Vad för medel skall jag köpa ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/10/26 :  23:02:18  Show Profile Send hal a Private Message
Följande text står att läsa på Zu Cables hemsida avseende underhållet av mina hörlurskablar.
"
Maintenance
Our unplated pure copper pins provide unparalleled performance but do require occasional cleaning. We recommend you clean them once a year if you live in a dry climate and every six if not. The performance gained from our unplated pins is worth the bit of work required. More frequent cleaning is usually not required and more than necessary wont degrade performance. We recommend you clean them with Brasso(TM—Reckitt & Colman Inc., Wayne, NJ). Brasso is available at most hardware and cookware retailers and the cost is under $5 for an 8oz. (235 mL) container, good for about 200,000 cleanings. Brasso / pin cleaning directions: Shake the container of Brasso well. Apply a small amount on a clean soft cloth. Lightly rub each of the pins for about 20 seconds. Let dry (about 2 minutes) and polish with a second soft dry cloth."

Min fråga är: finns detta medel att köpa här eller finns det något annat lämpligt.
Tacksam för tips.

Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2004/10/26 23:02:46

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/10/27 :  00:16:42  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det låter väl som vanlig kopparputs?
Det finns ett otal märken av detta, är inte "häxans" ett vanligt märke?

Se bara till att du inte får en variant som innehåller silikon eller liknande (jag tror det är silikon, det blandas i för att fylla ut mindre repor), om jag förstår rätt så handlar det helt enkelt om att få bort kopparoxiden ("ärgen" kallas det väl på svenska).


Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/10/27 :  00:26:21  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det låter väl som vanlig kopparputs?
Det finns ett otal märken av detta, är inte "häxans" ett vanligt märke?

Se bara till att du inte får en variant som innehåller silikon eller liknande (jag tror det är silikon, det blandas i för att fylla ut mindre repor), om jag förstår rätt så handlar det helt enkelt om att få bort kopparoxiden ("ärgen" kallas det väl på svenska).


Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/10/27 :  00:56:14  Show Profile Send Peter S a Private Message
I Dk är det Brasso som står på hyllarna i alla butikerna, här är det Häxans. Helt vanligt kopparputs. Om du vill kann jag köpa nån flaska till dig nästa gång jag är hemma hos Mamma.

Edited by - Peter S on 2004/10/27 00:58:54
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/10/27 :  01:13:38  Show Profile Send hal a Private Message
Tack för svaren. Det verkar vara som ni säger vanlig kopparputs.
Så jag inhandlar häxans.
quote:
Om du vill kann jag köpa nån flaska till dig nästa gång jag är hemma hos Mamma.

Det var ju ett förnämligt erbjudande.
Förresten-kom jag på nu- skall jag ju själv till köpenhamn på julresa. Då kan jag ju besöka din mamma och låna lite Brasso av henne.
Skämt åsido undrar vad min fru tänker när jag börjar med att handla putsmedel i Danmark. I och för sig börjar hon bli ganska luttrad. Sist i helgen när vi var ute och handlade köpte och släpade jag på 50 kilo blästersand till stativen och hyllan.

Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2004/10/27 01:14:52
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/10/27 :  01:26:41  Show Profile Send Peter S a Private Message
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/10/27 :  09:21:39  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Är brasso dyrt i DK peter, det är svindyrt här och oftast får man tag i det från slöjddetaljer.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/10/27 :  10:09:18  Show Profile Send Peter S a Private Message
Vet faktisk inte. Kom bara ihåg namnet och att min mamma alltid hade det i städskåbet. Kann iof. ha hänt mycket på 20 år sen jag utvandrade. Jag kann kolla nästa gång jag åker ner, det blir inom 2-3 veckor.

Edited by - Peter S on 2004/10/27 10:09:47
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/10/27 :  13:18:23  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Frågan är om häxans inte innehåller något elände som skall bevara kopparn och därmed antagligen lägger en hinna på? Är autosol för grovt? Citronsyra och tvättmedel verkar vara rekommenderat på nätet?

Hjelm
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/10/27 :  13:25:34  Show Profile Send hal a Private Message
quote:
Frågan är om häxans inte innehåller något elände som skall bevara kopparn och därmed antagligen lägger en hinna på? Är autosol för grovt? Citronsyra och tvättmedel verkar vara rekommenderat på nätet?

Autosol är nog definitivt för grovt. Rödsprit kanske...
Jag kör på Brasso eftersom kabeltillverkaren rekommenderade det. Skall ju ändå till danmark. det är ju kul att Danmark kan bidraga med något annat än öl.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/10/27 :  16:02:30  Show Profile Send Peter S a Private Message
Ble lite osäker, har ju inte handlat det på ca. 20 år, så jag ringde till BILKA i DK, och dom har det. Och då finns det säkert på många andra ställen också.
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/10/27 :  16:28:03  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Såg på Äntligen hemmas senaste program på tv4. Där behandlade hon koppar genom att doppa det i filmjölk undernatten. Hon sa det var miljövänligt. hur det funkar här låter jag vara osagt

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/10/27 :  18:57:06  Show Profile Send hal a Private Message
quote:
Såg på Äntligen hemmas senaste program på tv4. Där behandlade hon koppar genom att doppa det i filmjölk undernatten. Hon sa det var miljövänligt. hur det funkar här låter jag vara osagt

Vem vet, kanske blir lite mer filing i kablarna.

Vem vill börja testa.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/10/27 :  20:31:10  Show Profile Send mace a Private Message
Vi fick med oss en flaska Brasso i flytten från England, Jag tycker nog att den röd-vit-blåa plåtflaskan är bra mycket snyggare än häxan
Se'n har Brasso den fördelen att det är brandfarligt Lite mer spännande att polera med på kvällskvisten än Häxans alltså

Skall till England på Tisdag, Skall det vara en flaska eller två? (150ml)

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/10/28 :  01:40:55  Show Profile Send Peter S a Private Message
Fick svar från Irma som är ungefär den danska motsvaigheten (förbilden? ) til ICA. Och dom har också Brasso. Så då har nog alla det.
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/10/28 :  02:00:55  Show Profile Send hal a Private Message
Konsekvens av ett hifi-forum
Horder av illa klädda (är inte audiofiler det ?)svenskar väller in i Danmark och länsar affärerna på Brasso.
- Vi bör nog sänka skatten på Häxans putsmedel uttalar sig oroligt en företrädare för svenska köpmannaförbundet i Aktuellt.
Alexander Bard sitter senare i debattprogrammet och förklarar att Brasso-hypen nog har sin förklaring i det ökade intresset för hans musik samt måste ses i ett vidare historiskt perspektiv...
Reckitt & Colmans aktier går upp med 14 enheter.
Statsministern tillsätter redan samma dag (handlingskraftig som han är)en utredning som skall utreda om det behöver utredas om en eventuell enmansutredning avseende skatten på putsmedel.
-Får kanske bli en remiss till naturvårdsverket om detta, verkar ju
vara en farlig produkt detta säger Statsministern på kvällen och sträcker sig för att släcka natt-lampan.
Samtidigt som Statsministern somnar kommer de första oroväckande rapporterna från TT om stora upplopp på ströget...



Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2004/10/28 02:30:00
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/10/28 :  08:00:19  Show Profile Send mace a Private Message


Testa även ketchup på koppar allvar!

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/10/28 :  09:39:52  Show Profile Send Peter S a Private Message
Mace: Vilkat märke?
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/10/28 :  10:40:32  Show Profile Send mace a Private Message
Själv har jag bara provat Heinz.

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000