HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 om man ska bygga eget element + bilder
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2004/10/27 :  21:03:31  Show Profile Send MadMan a Private Message
Tänkte testa bygga en högtalare på test bara. Som första projekt ska man hålla sig till ringmagnet i ferrit eller kan man använda många hårddisk magneter?

Edited by - MadMan on 2004/11/01 22:22:31

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2004/10/27 :  21:24:04  Show Profile Send MadMan a Private Message
Frågan kanske vart luddig men, alltså om jag ska bygga magnetsystemet kan jag då använda mängder av hårddisk magneter(vilket jag får tag på ). Eller ska jag köpa ringmagneter i ferrit. Vad ska jag ha för stål/järn? vad är lätt att få tag på samtidigt som det är hyfsat bra? funderar på en underhängd design. vill gärna testa göra en 12" bas
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/10/28 :  01:25:11  Show Profile Send Peter S a Private Message
Järnet skall vara "bondjärn" eller mjukjärn. Mera vet jag inte. Lycka till!
Go to Top of Page

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2004/10/28 :  08:16:14  Show Profile Send MadMan a Private Message
Det kallas alltså bondjärn, okej va bra då vet jag vad jag ska leta efter.

Någon som vet vad det är på ett ungefär för neo magneter i hårddiskar? Neo35?

Kan man använda en talspole i aluminium ? finns det något enklare ?

Nice from a far, but far from nice.
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2004/10/28 :  08:52:42  Show Profile Send U1 a Private Message
Bondjärn = 1312 ???

MvH
Johan
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/10/28 :  09:35:36  Show Profile Send Peter S a Private Message
Aluminium, Kapton, Pappar är dom material jag har hört om. Aluminium kyler ju bra. Kapton och pappar är väl mest till diskant o. melanton där vikten är avgörande.
Go to Top of Page

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2004/10/28 :  10:20:46  Show Profile Send MadMan a Private Message
Jag har haft lite problem att få in tillräckligt med Tesla i det 4cm höga gapet med FEMM, det kommer kräva rätt mycket neodymium. Ska testa underhängd motor.

kan man kombinera en ring magnet och neo i samma motor?

Jag funderade även på att göra motorn starkare ju längre talspolen kommer från mittläget, för att kompencera upphängningen, är detta rätt ? Eller ska jag använda en upphängning som klarar mer än xmax för motor, och därav ha en lika stark motor oberoende vart talspolen är? underhängd design

Trådens tjocklek måste väll DIREKT avgöra hur mycket effekt en bas klarar av ? eller kan flera tunna lager vara lika effekttåliga? Om man bortser från kylningen i övrigt.


Nice from a far, but far from nice.
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/10/28 :  12:08:48  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Ringmagneter av neodym som får utgöra centertapp kanske kan vara något.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/10/28 :  12:47:46  Show Profile Send primere a Private Message
U1 1312 det stämmer som bondjärn det!
Men det är iaf inte bondjärn som sitter som "magneter" i element!
Jag tror det är en kol ferrit jag! för tar du en sådan "ring" och knackar den i golvet så spricker den! Det gör inte bondjärn det kan du slå på hur mycket du vill men det chippar inte sönder ändå! Utan det blir bara fula märken i det!
Så jag gissar ferrit eller starkt kolhaltig metall!
Go to Top of Page

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2004/10/28 :  12:52:38  Show Profile Send MadMan a Private Message
ja det kanske man skulle kunna göra =) däremot att kombinera ferrit och neodymium funkar inte bra enligt FEMM, eller ferriten måste vara gigantisk isåfall å det blir en kostnads fråga. Jag har kollat runt lite på internet efter säljare av magneter, men jag har inte hittat nån 5-7.5 x 1-3 cm neo magnet ännu. Vad skulle en sån magnet kosta egentligen ? Eftersom jag ska använda underhängd typ då kommer jag inte få nåra värme problem mot neo magneten heller enligt mig, för spolen ligger i gapet helatiden med MYCKET järn i närheten.

Nice from a far, but far from nice.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/10/28 :  12:52:59  Show Profile Send ILLY a Private Message
Skoj tråd!
Hur har du tänkt tillverka kon, korg och spider?

Militant cyklist.
Go to Top of Page

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2004/10/28 :  12:55:47  Show Profile Send MadMan a Private Message
ska fula mig lite till att börja med,,, har 2st GAS 12":or varav jag "lånar" spindel och kon, korgen däremot vet jag inte ännu, kan bli att jag bygger upp den av massa svarvat aluminium eller dylikt. tar gärna emot förslag angående korgen.

Nice from a far, but far from nice.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2004/10/28 :  13:27:09  Show Profile Send ILLY a Private Message
Varför inte börja med att fula dig där också, ta gaskorgen och hotta upp den med glasfiberväv och polyester. Borde bli något starkare och stummare.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/10/28 :  14:02:06  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Här http://www.hyab.se/ skall du väl hitta det du behöver, dom har ett stort urval i både block, stavar och ringar.

PDF-produktlista.
http://17216.buildyourownpublisher.com/documents/00006.pdf

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2004/10/28 :  15:43:09  Show Profile Send MadMan a Private Message
Ja, okej =) jag kan ju testa med gas korgen också,, men den måste moddas lite då,, inga problem.

måste ha nåra svar bara:

hur långt ska det vara mellan talspolen och väggen på topplattan? (gapet alltså, 0.5mm ? )

Ska man försöka ha plattare magneter? eller kan man "stapla" neodymium, alltså ökar kraften med volymen ?

köper någon av dom grövre ringmagneterna av neo på hyab senare kanske. (vet inte vad dom kostar) sen samlar jag ihop magneter från hårddiskar i samma tjocklek å monterar på utsidan gentemot talspolen, så hyab magneterna blir centertapp.

Nice from a far, but far from nice.
Go to Top of Page

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2004/10/28 :  23:30:50  Show Profile Send MadMan a Private Message
En överhängd design med aluminium kortslutnings ringar, är den nära en underhängd designs linjäritet ? om man bortser från upphängningen nu. Vad händer egentligen med B när talspolen rör sig upp och ner genom gapet på en överhängd? Vissa har konstiga lösningar enligt mig också, för med överhängd design ska man väll få in så mycket B som möjligt, men varför då ha en för lång centertapp? flödet som då hamnar ovanför/under gapet blir ju ynklig, samtidigt som flödet i gapet minskar för att kunna fylla igen ovan och under gapet. Varför inte bara använda T formen så allt hamnar i gapet?

http://ldsg.snippets.org/motors.php3
Go to Top of Page

Dustman
Member

94 Posts

Posted - 2004/10/29 :  01:26:57  Show Profile Send Dustman a Private Message
Den här tråden verkar lite rörig eller också är det jag som börjar vara trött.
En underhängd talspole är enligt mitt sätt att se det alltid överlägsen. Dock dyr att bygga om man ska kunna mätta polstycket ordentligt. Ett väldesignat överhängt magnetsystem med kortslutningsringar och/eller en magnet i motfas på yoken(pole piece)ger ett väl fokuserat magnetfält med bra kraft. Dock så nyttjar du ju bara den del av talspolen som är i gapet för tillfället. Ett alternativ kan vara dubbla magnetgap och en talspole med 2 lindingar.
Att dra upp yoken ger ett fält som är rätt lika på över och undersidan magnetgapet utan att använda T modellen vilken skulle fördyra tillverkningen då det inte går att smida allt i ett stycke. Sen så slipper man förlusten som en skarv mellan ståldetaljerna skulle innebära. länkar en extra gång till den här bilden för att förtydliga http://www.tcsounds.com/Images/speakdraw1ps.GIF
Magnetgapet skall vara så tajt som möjligt är. Allt extra avstånd är förluster. Ju större magnet kontaktyta du har mot stålet desto bättre då det ger en bra förutsättning för att jämnare mätta magnetsystemet. Stapla magneter lär du få göra hur som helst om du ska få ut någon slaglängd ur magnetsystemet.
Angående effekttålighet så har talspole diametern en avgörande betydelse så ju större desto bättre.
Mvh / Micke

Edited by - Dustman on 2004/10/29 09:30:42
Go to Top of Page

twostroke
Member

180 Posts

Posted - 2004/10/29 :  01:30:53  Show Profile Send twostroke a Private Message
kul tråd, jag har byggt en högtalare en gång faktist, jag byggde i princip allt själv, lindade spolen själv, byggde konen själv och tog bara en magnet som passade hyffsat bra till spolen... det var inte ett sådär jättteseriöst projekt, men det lätt hyffsat bra ändå, med tanke på att det mesta var gjort i papper förutom spolen och magneten! : ) fast det låter som att du är och snickrar på något mer avancerat! lycka till!
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2004/10/29 :  04:51:14  Show Profile Send Lovan a Private Message
Dustman: tänker inte du på en överhängd nu? när talspolen är längre än magneten?
Go to Top of Page

Dustman
Member

94 Posts

Posted - 2004/10/29 :  09:37:40  Show Profile Send Dustman a Private Message
Lovan, jepp förutom dom första meningarna. Däremot så saknade jag visst ett ord i texten, så det framgick inte alls. Antog nästan att det var en dålig ide att skriva ett så lång inlägg kl halv 2 på natten.
Go to Top of Page

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2004/10/29 :  10:31:58  Show Profile Send MadMan a Private Message
Stapla magneter tror jag inte behövs egentligen, om man ska ha ett gap 4cm högt (inte bygga höghus iallafall), kanske att man ska ha en marginal om man skulle "råka" skicka ut talspolen.

Men om jag istället för å använda 1st 4cm gap, använda 2st 2cm gap? å göra som JBL gör på sin DD design ( men dom har överhängd vad jag vet)

Finns det nackdelar med å ha en för stor talspole då i underhängd design ? verkar som centertappen avgör hur mycket Tesla jag kan få in i gapet. Har ett excel dokument som man kan skriva in t/s som man vill ha, sen får reda på hur mycket tesla man behöver osv. Och enligt FEMM verkar det ta "stopp" i centertappen. Därav funderar jag på att använda en gigantisk talspole, (3.5")

Nice from a far, but far from nice.
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/10/29 :  11:39:07  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Den största ringneodymen från Hyab verkar landa runt 1Tesla med ett gap som är 10mm högt och 3mm brett. Förutsätter dock att du kör med en 4 tums talspole då magnetmåtten är 80x25x10. Enbart stål i övrigt ca:10mm tjockt.

1 Tesla med en magnet och en stålring, 1,15 T med 2st magneter.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2004/10/29 :  12:34:35  Show Profile Send MadMan a Private Message
Sitter på jobbet nu så jag kan inte skicka en bild på vad jag kom på alldeles nyss i FEMM. Ska försöka skriva:
Om man skulle använda 2 gap och ha underhängd design, om talspolen(lindning) i det övre gapet skulle kunna "fortsätta" ner i det 2:a gapet (OCH tvärtom). Förutsättning att gapen är väldigt nära varandra. Javisst kan det bli problem mellan gapen, MEN om man då har ytterligare en lindning som tar vid när man börjar närma sig nedre gapet. (När jag tänker efter liknar det adires nyaste motor)

Önskade jag kunde skicka en bild på allt, pga det är svårt att förklara.

(Jo tråden är rätt grötig kan jag hålla med om, men det bara ramla ur en massa frågor jag bara måste ha svar på )

Nice from a far, but far from nice.
Go to Top of Page

Dustman
Member

94 Posts

Posted - 2004/11/01 :  14:06:55  Show Profile Send Dustman a Private Message
Har inte spanat in Adires nyaste motor men en design med dubbla överstycken som exempelvis skulle funka bra är som följer:
2st överstycken 10mm höga/tjocka. spalten mellan dom även den 10mm.
2st lindningar på spolen med 10mm lindningshöjd mellanrummet mellan dom 20mm. Då ligger 50% av vardera lindningen i gapen då högtalaren är i viloläge och vid +10mm i slag så är hela den undre lindningen i spalten och den övre helt utanför och tvärt om vid -10mm. Det magnetsystemet skulle då motsvara ett överhängt system med 10mm överstycke och 30mm lindningshöjd på spolen. Eller ett underhängt system med 30mm tjockt överstycke och 10mm lindningshöjd på spolen.
Go to Top of Page

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2004/11/01 :  14:18:08  Show Profile Send MadMan a Private Message
ska försöka få in nåra bilder lite senare,, Ideén verkar ganska bra. Ska kolla hur mycket tesla jag kan få in också. Hur får man reda på hur upphängningen är då? För om jag vet hur upphängningen är så vet man om motorn ska blir starkare ju längre den slår eller om den ska vara rak genom hela slaget.

Nice from a far, but far from nice.
Go to Top of Page

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2004/11/01 :  22:28:22  Show Profile Send MadMan a Private Message

Detta har jag i 2st gap på 1.5cm var, obs detta visar övre gapet.


detta visar en motor jag funderat på senaste 2 dagarna, vet inte om den funkar som jag tror den gör, men jag har försökt iallafall.


Denna bild är grötig men försöker beskriva hur motorn kan se ut från i genomskärning. vågorna som syns ska föreställa spindlar, har klippt å klistrat från femm och använt pbrush så.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000