HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 TA ISÄR EN TRAFO ?????
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/11/02 :  09:17:15  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
HJÄLP!!!!!
Hur får man isär en trafo? (helst utan övervåld och sprängämnen)
Jag har skruvat bort alla skruvar och kopplingsplintar, så kvar är en E-I kärna som är lackad och fin och verkar kräva mycket ilska att få isär. Jag har tänkt att linda om den så det är roligt att kunna få ihop den igen.

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2004/11/02 :  10:17:41  Show Profile Send Fuling a Private Message
Lackad och fin säger du...
Tyvärr, men det räcker nog inte ens med ilska för at få isär den.
Du kan ju försöka att lägga den i en hink med aceton eller liknande för att lösa upp lacken, men någon garanti för att det fungerar lämnar jag inte.
Att använda våld kommer med stor sannolikhet att resultera i knöliga plåtbitar och trasiga fingrar.

Köp en trafobyggsats på Svebry istället, det kommer att spara dig mycket besvär och många svordomar.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/11/02 :  18:18:43  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag har lyckats att spräcka isär plåtskivorna med en kniv och försiktig handkraft.
MEN det ringer en liten varningsklocka i mitt huvud som säger att plåtarnas magnetiska egenskaper förstörs om man joxxar med dem för mycket.
Kan det stämma eller tål dom lite slag och försiktig böjning???
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2004/11/08 :  22:28:25  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Har hört att permanentmagneter kan vara känsliga för våld, men deras material är mig veterligen raka motsatsen till LF transformatorplåt. Såvida inte bleckens passform färstörs tror jag du kan vara lugn. -Men en liten skada i varje plåt kan nog bli ganska knöligt när hela kärnan sätts ihop. Då järnet redan är mjukt från början borde värme inte göra någon skada.
Att lägga hela trafon i brasan är nog mindre lyckat eftersom varje plåtbleck har en isolerande
lackering som förhindrar virvelströmmar, men det kanske finns ett mellanting som att t.ex.
lägga klumparna i ugnen ett par dagar (!) och under tiden höja temperaturen då och då tills
den oönskade lacker ger upp (förhoppningsvis före isoleringsskiktet...)
Vet inte vad man använder till isoleringslack, annars borde det gå att lägga på nytt skickt.
Jag var hos en motor- och trafolindarverkstad där det fanns en ugn som hade med lack att göra.
Vet dock inte om det var för att ta bort gammal eller bränna fast ny. -Ring proffsen, de borde veta. Jag är själv i färd med att linda om två nättrafar till utgångstrafar så snart jag
kan bestämma mig för diverser data. Måste också hitta två lika och lagom stora kärnor.
Har sneglat på de stora högspänningstrafarna (2000v sek.) till mikrovågsugnar då de både är
rejäla och dessutom lätta att hitta i par eller fler på skroten. Dessvärre är kärnorna svetsade (alltså ej bladen omlott) , men det kanske går att slipa upp fogen och skruva ihop.
Fick nyligen tag på två identiska rejäla drosslar från en gammal skrotad kortvåg trafiksmottagare. Är perfekta i storleken, har snygga kåpor och verkar inte vara lackade till förbannelse. Kanske är det synd att slakta drosslarna då de kan bli bra att ha i nätdelen?

Hur som helst, efterom det mesta man hittar på skroten är lackat är denna tråd mycket intressant.

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/11/08 :  22:36:19  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag har två 800 VA trafos som jag vill linda om till mitt-tappade drosslar. Det är dom jag gått och grubblat på, men jag tror att i mitt fall blir det nog minst smärta och svära av om jag lindar om dom genom att trä kabeln varv efter varv med 10 meters-stumpar. Det skall vara ca 2*50-70 meter tror jag för en bifilärt lindad drossel.
Jag är mera rädd för att böja till plåtarna och få problem när jag skall sätta ihop det hela igen.
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2004/11/08 :  23:06:12  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Jag har tat isär ett flertal trafosar å lindat om dom... Den yttersta lacken kan man få bort med slipmaskin... Fast ev isoleringslack förstörs ju då:P visste inte att det fanns ens

Att separera plåtarna kan man göra med ett rakblad å våld. tar lite tid men det funkar

Äldre trafosar är ju att föredra då dom ofta e sämmre lackade... Har även märkt att transformatorer som legat ute i minusgrader släppt bättre, en teori är att dom blivit lätt "fryssprängda" inifrån. Kan iof vart en slump men värt att pröva...

Har dock aldrig lindat högkvalikativa trafosar, utan bara till ex glödspänning å drosslar.

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/11/09 :  14:15:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Har även märkt att transformatorer som legat ute i minusgrader släppt bättre, en teori är att dom blivit lätt "fryssprängda" inifrån. Kan iof vart en slump men värt att pröva...
Kan se det framför mig nu: Malin hittar transformatorerna i frysen och tar sin Cirkloman i örat.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2004/11/09 :  18:04:59  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Har släpat hem några nättransingar från skroten idag. Ska se vad 150-200 grader i ugnen kan göra åt dem. Kollade också närmare på mikrovågsugntransformatorerna. -Alla E-bleck är för sig och I-blecken för sig. Bobinen träs på E-klumpen, I-balken pressas på plats och skarven svetsas med TIG till någon millimeters djup på vardera utsidan. Ytterligare två TIG-strängar dras i andra änden av E-blecken, förmodligen för att bättre hålla ihop kärnan så den inte brummar. Dessa trafar är dels tjocka och rejäla, lätta att hitta flera identiska och dessutom är de inte lika illa lackade som många andra. Frågan är om det är vettigt att göra utgångstraf av en nättraf? Det pratas ibland om speciella material i utgångstrafar. Kanske även blecken är tunnare i en utgångstrafo? Antar att det främst är diskantåtergivningen som kan bli lidande.
Å andra sidan har jag hört om dem som lyckats bra med direkt användande av nättrafo med 2x115v
primärlindning till slutrören. Med för liten järnkärna borde basen bli lidande, men kan en kärna bli för stor?

Ska förresten prova att stoppa experimenttrafarna i frysboxen ett par dagar. -Frugan kanske undrar, men hon är ganska härdad vid det här laget... :-)

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/11/09 :  20:48:35  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Kan se det framför mig nu: Malin hittar transformatorerna i frysen och tar sin Cirkloman i örat.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000