HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Ang. koppling mellan kondar.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2002/10/05 :  12:03:51  Show Profile Send no_85 a Private Message
T-R.;
Nej, C. menade såhär;

Mvh
Go to Top of Page

no_85

824 Posts

Posted - 2002/10/05 :  12:10:05  Show Profile Send no_85 a Private Message
C., nu förstår jag ingenting, jag har alltid trot att alla GND's skall kopplas till stjärnjorden därifrån skall sedan en tåt gå till chassi't och en till skyddsjord (från 230V's nätkabel'n)!!
Varför skulle man inte göra det nu? Den bilden du ville få upp hade ju (t.o.m.) en tåt till chassit!?

Mvh
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2002/10/05 :  12:26:02  Show Profile Send cittroman a Private Message
quote:
Originally posted by no_85

C., nu förstår jag ingenting, jag har alltid trot att alla GND's skall kopplas till stjärnjorden därifrån skall sedan en tåt gå till chassi't och en till skyddsjord (från 230V's nätkabel'n)!!
Varför skulle man inte göra det nu? Den bilden du ville få upp hade ju (t.o.m.) en tåt till chassit!?

Mvh

Glöm tåten till chassiet, missade att den var kopplad så.
Chansen för brum ökar markant om man kopplar ihop GND med nätjord, speciellt om man har separata trafos/nätdelar till varje kanal.

Man kan ha en stjärnjord och dra alla GND dit,men då ökar längderna/antal på kabeldragningarna (speciellt Lash med 5 kanaler) och därigenom ökar riskerna för brum.

Har man mono konstruktioner på stegen med separata trafos/kondingpaketrekomenderar jag separata stjärnjordar till varje steg.

Se varje kanal som ett monoblock.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)

Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/10/05 :  12:29:35  Show Profile Send Nagref a Private Message
Så här har jag förstått att det är lämpligt att lägga jordarna. Cassiet ska jordas nära nätbrunnen både till skyddsjord (om sådan finnes) och från ingångskontakterna.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

no_85

824 Posts

Posted - 2002/10/05 :  12:37:06  Show Profile Send no_85 a Private Message
C., okay...
Det om separata stjärnjordar hade jag sedan ganska lång tid tillbaka bestämt mig för, så där hänger jag med. Men varför man inte skall ha den (stjärnjorden) kopplad till chassit förstår jag inte riktigt. Blir det även där (ökad) risk för brum då el.?

Men hur gör man då om man t.ex. har skärmade utvändiga h-talarkablar? Dessa brukar man ju/väl leda till chassit i vanliga fall, el.? Skall man då dra dessa till stjärnjorden istället el.?

Och skall chassit vara kopplat till skyddsjord?

Mvh

Edited by - no_85 on 2002/10/05 12:37:42
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2002/10/05 :  12:37:15  Show Profile Send cittroman a Private Message
N
Den kopplingen funkar OK vid användning av "en" nätdel till kanalerna.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2002/10/05 :  12:42:20  Show Profile Send cittroman a Private Message
quote:

C., okay...
Det om separata stjärnjordar hade jag sedan ganska lång tid tillbaka bestämt mig för, så där hänger jag med. Men varför man inte skall ha den (stjärnjorden) kopplad till chassit förstår jag inte riktigt. Blir det även där (ökad) risk för brum då el.?

Men hur gör man då om man t.ex. har skärmade utvändiga h-talarkablar? Dessa brukar man ju/väl leda till chassit i vanliga fall, el.? Skall man då dra dessa till stjärnjorden istället el.?

Och skall chassit vara kopplat till skyddsjord?

Mvh

Chassiet skall var kopplat till skyddsjord.

Stjärnjorden är detsamma som högtalar minus

Skärmade hgtalarkablar har jag ingen erfarenhet av, men borde gå att ansluta till chassiet då det är kopplat till nätjord, men som sagt har ingen erfarenhet där.

Go to Top of Page

no_85

824 Posts

Posted - 2002/10/05 :  13:32:17  Show Profile Send no_85 a Private Message
Jag har tänkt lite och kommit fram till en del olika kopplingar, säg vad ni tycker, men gärna även varför du/ni tycker så.

Där kablar korsar varandra och det finns en cirkel utritad är det tänkt att vara en skruv el. dyl. som förbinder kopplingarna.
Där kablarna endast korsar varandra skall det ej vara ngn. skruv el. dyl.

Värt att notera är att jag har tänkt använda denna koppling;

Men börja utan motstånden och småkondarna och sedan lägga till dessa, efter jag fått allt att fungera.
Och i den är det som T-R. säger, kopplingen där mellan kondarna är som "Alt. 1 (Ver. 2)" (även liknande "Alt. 1 (Ver. 3&4)").
Skall man inte gör så då?

Jag tycker det fortfarande verkar som att "Alt. 4 (Ver. 2)" (alternativt "Alt. 4") verkar bäst,
kan inte exakt säga varför, men delvis för att kondarna har så många kopplingar emellan varandra.
Kan det vara dåligt på ngt. sätt (att dra så många kablar mellan kondarna?)

Om jag förstått det rätt så vill du, C., att jag ska koppla ngt. likanande "Alt. 5".
Och du, N., ngt. liknande som "Alt. 5 (Ver. 2)".
Är det möjligt att dra lite fler kopplingar mellan kondarna i ngn. av dessa utan att det kan uppstå problem (ex. brum el. dyl.)?

Tack på förhand!

Vänligen
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/10/05 :  14:26:17  Show Profile Send Nagref a Private Message
Ja alt 5:2! Och jord från bryggorna kopplas till punkten där kondingarna kopplas samman i från vänster precis som du föreslår. Så skulle jag gjort! Ellr rättare så har jag gjort i mina ännu inte färdiga förstärkarbyggen.

Att koppla in extra kondingar borde inte vara något problem så länge du ansluter deras 'jord' till punkten imellan kondingarna - glättningskondingarnas stjärna.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

no_85

824 Posts

Posted - 2002/10/05 :  14:48:28  Show Profile Send no_85 a Private Message
Okay, N.! Då vet/förstår jag vad du anser.
Säg gärna till hur det gick med ditt bygge när du är färdig, om det blev några problem med brum el. dyl. Gärna i denna tråd så man inte missar det.

"Att koppla in extra kondingar borde inte vara något problem så länge du ansluter deras 'jord' till punkten imellan kondingarna - glättningskondingarnas stjärna."

Jag hade tänkt att ha 2 "våningar" i min låda, med stärkarkorten på våningen över, tillsammans med dom "extra" kondingarna. Då dom helst skall vara så nära modulen som möjligt.
Skulle man inte kunna isf ha en till "bindningpunkt" på överväningen, som sedan kopplas till "GND" (stjärnjorden på "undervåningen" )?

Mvh
Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/10/05 :  14:52:00  Show Profile Send T-ReX a Private Message

Nu blev det rörigt, hmm jag hade också fått för mig att man skulle koppla stjärnjord som så att alla gnd punkter dras till "stjärnjords-punkten" sen därifrån tåt till chassi och en till nätjord.

Glöm tåten till chassiet, missade att den var kopplad så.
Chansen för brum ökar markant om man kopplar ihop GND med nätjord, speciellt om man har separata trafos/nätdelar till varje kanal.

Jag kör också en dual mono konstruktion. Ok man ska då inte koppla "stjärnjorden" till varken chassi eller nätjord, med andra ord kopplar man ihop alla GND tåtar till stjärnjorden och kopplar sen inte alls den punkten vidare??

Nu har jag missat något, vad är skyddsjord egentligen?

mvh t-rex

Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/10/05 :  15:02:28  Show Profile Send T-ReX a Private Message
En annan fråga, kan det vara vettigt att köra med 2 gate drivers då det gäller en dual mono konstruktion?

På det sättet blir det väl ren mono, ingen som hellst koppling mellan de 2 stärkarmodulerna repektive de 2 sjtärnjords punkterna (med användning av en gatedriver kopplas GND från gate drivern till GND på endast en av stärkarmodulerna)

mvh t-rex

Edited by - T-ReX on 2002/10/05 15:03:58
Go to Top of Page

no_85

824 Posts

Posted - 2002/10/05 :  15:11:09  Show Profile Send no_85 a Private Message
Skyddsjorden är den gul-gröna kabel från 230V nätet.

"...med andra ord kopplar man ihop alla GND tåtar till stjärnjorden och kopplar sen inte alls den punkten vidare??"

Tydligen. Blev även jag (mkt.) förvånad.

"En annan fråga, kan det vara vettigt att köra med 2 gate drivers då det gäller en dual mono konstruktion?"

Har jag inte tänkt på, mkt. möjligt att du har rätt. Men du har väl redan 2st Gate Driver's?
Blir värre för en annan som blir tvungen att beställa den isf .
El. vad tycker ni andra?

Förresten, T-R; Du skall beställa en "Softstart-modul" va? Eftersom vi bor relativt nära varandra skulle vi kanske kunna beställa dessa tillsammans, då även jag skall ha en "Softstart".
Då spar vi in på frakten.

Mvh
Go to Top of Page

falukorv
Ej medlem längre

555 Posts

Posted - 2002/10/05 :  15:32:59  Show Profile Send falukorv a Private Message
Hmm Alt. 5 borde väl vara bäst om man också tar bort förbindelsen horisontellt mellan kondingarna på bilden. (förmodad skena)
Blir ju lite kaka på kaka annars och risk för små små fula och elaka krypströmmar.
Go to Top of Page

no_85

824 Posts

Posted - 2002/10/05 :  16:49:52  Show Profile Send no_85 a Private Message
Hmm, men jag förstår inte.
Det borde väl vara bättre om man har direktkoppling mellan så många kondar som möjligt, då som tidigare nämnt det "ultimata" är att ha ett stort kopparbläck för "jordkopplingen" av kondarna (dvs. kopplingen mellan dom 2 olika rader med kondar).
Där är ju alla kondar i förbindelse med varandra, så där kommer det ju om vid ngn. koppling uppstå det du kallar "krypströmmar".

Därför tycker jag det egentligen verkar vara bäst/mest-likt-användning-av-kopparbläck att köra med "Alt. 4 Ver. 2", el.?
Då det man egentligen borde-sträva/strävar efter är att vara så nära användningen av kopparbläck, el.?
Om jag tänker fel så säg till, och förklara gärna hur jag istället borde se på det hela.

Not: "GND" (stjärnjorden) i "Alt. 4 Ver. 2" behöver inte nödvändigtvis anslutas till höger om kondar'na, utan kan likväl anslutas i mitten av hela kond.-paketet.

Och F., skulle du ha mitt K-deck el. inte???!! Jag har ivfsh skickat PM, om du nu inte redan läst det.!

Mvh
Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/10/05 :  17:28:08  Show Profile Send T-ReX a Private Message
Jaså skyddsjorden är altså samma sak som "nätjord" , dvs den kabel som är märkt med jordtecknet ifrån nätbrunnen?

Jo jag har 2 gatar och softmudul redan. Frakten borde inte vara några problem, de är i lösa delar så det kan nog skickas via brevlådan.

t-rex

Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2002/10/05 :  18:43:21  Show Profile Send Lash a Private Message
Jag kommer att ha ganska långt från transfromatorerna till kondensatorerna, kommer det att bli problem med det? Ska jag ha likriktarbrygorna nära transformatorerna eller kondensatorerna?

Är det någon som kan tala om vat jag kan lägga upp bilder? Eller kan någon lägga upp några bilder åt mig?
Go to Top of Page

no_85

824 Posts

Posted - 2002/10/05 :  20:58:31  Show Profile Send no_85 a Private Message
quote:
Originally posted by T-ReX

Jaså skyddsjorden är altså samma sak som "nätjord" , dvs den kabel som är märkt med jordtecknet ifrån nätbrunnen?

Jo jag har 2 gatar och softmudul redan. Frakten borde inte vara några problem, de är i lösa delar så det kan nog skickas via brevlådan.

t-rex

Ja.

I lösa delar?

Jag menade om du skulle beställa så kunde vi göra det samtidigt, så sakerna skulle skickas i samma paket vilket skulle ge lägre frakt.

Mvh

Edited by - no_85 on 2002/10/06 00:38:39
Go to Top of Page

no_85

824 Posts

Posted - 2002/10/05 :  21:01:56  Show Profile Send no_85 a Private Message
L., det beror på vad du har för uppkoppling.

Jag skulle kunna lägga upp en/ett par bilder åt dig, om jag slipper rita den åt dig bara.
Fast inte hur många som helst, inte heller hur stora som helst.

Mvh
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2002/10/05 :  23:26:36  Show Profile Send Lash a Private Message
quote:

L., det beror på vad du har för uppkoppling.

Jag skulle kunna lägga upp en/ett par bilder åt dig, om jag slipper rita den åt dig bara.
Fast inte hur många som helst, inte heller hur stora som helst.

Mvh

Jag har 2Mbit, och det gäller två bilder som jag ritat på mitt tänkta bygge, jag tänkte visa er andra o se vad ni tror om det.
Finns det ingen gratistjänst där man kan lägga upp bilder? Brukade man inte få hemsideutrymme gratis förr, man kanske kan lägga dom där?
Go to Top of Page

no_85

824 Posts

Posted - 2002/10/06 :  00:27:59  Show Profile Send no_85 a Private Message
Jag syftade egentligen inte på vad du har för uppkoppling-hastighet utan vilken leverantör, men jag antar att du har Bostream, el.?

Mvh
Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/10/06 :  00:37:32  Show Profile Send T-ReX a Private Message
jag menade att du säkert kan få det skickat till dig i brevform dvs 20kr i frakt, jag har som sagt redan soft modulen.

t-rex

Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2002/10/06 :  00:39:19  Show Profile Send Lash a Private Message
Jag har telia specialspecial nånting, och jag hade tydligen hemsideutrymme.

Så här ser det ut hitills, jag tänkte jag skulle löda 17W motstånden och småkondensatorerna direkt på kopparplåtbitarna på jättekondensatorerna som även få bli en stjärnjord. Därifrån drar jag sladdar till pulsarna. Jag vet itne hur jag ska göra med likriktarna, om jag kan ha dom på undervåningen och dra sladdar från dom till övervåningen och kondensatorerna. Eller om det är bättre att montera likriktaran i närheten av kondensatorerna istället, vilket blir bäst?

Blir det problem att ha transformatorena så nära varandra? Dom kanske tar ut varandra eller något?

Den här tänkte jag använda.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/10/06 :  05:35:35  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

Måste bara säga att detta totalt sett är 1st mästerverk i pedagogik, A lovar att
det går att förklara/resonera så oändligt mkt krångligare och ( även de med stor kunskap mindre ja
egentligen faktiskt mindre begåvat, än vad ni nu i denna tråd har gjort, fast...
de visste ni nog redan. Iaf A är stolt över er... nej skoja men det ärså kul att se när
alla liksom lär varandra ngt genom att förklara, fråga, komma med knäppA(-liknande förslag, allt
på en gång, nej nu måste A gå o grina,- A*djö!!
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/10/06 :  09:36:15  Show Profile Send Flint a Private Message
Lash
En tanke om avstånd mellan trafo och likriktare.
Det är där den berömda störningen diodspikar befinner sig.
Kanske är det därför lämpligt att hålla det avståndet så
kort som möjligt för att undvika att den fungerar som en
sändande antenn. Det och att avskilja trafo och likriktare
(ev. även kondingar men mindre viktigt) från den ljudande delen.

Edited by - Flint on 2002/10/06 09:38:52
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000