| Author |
Topic  |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 23:17:56
|
C: Kan du inte göra en bild som *.gif , *.jpg eller möjligen som *.bmp istället för *.ptp? |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
|
T-ReX
Member

419 Posts |
|
|
T-ReX
Member

419 Posts |
Posted - 2002/10/04 : 00:24:39
|
NO85: lite off topic men har du bestämt dig för antal kondingar 0,1F/kanal? Det måste bli en stoor låda det :)
t-rex |
|
 |
|
|
Lash
Member

814 Posts |
Posted - 2002/10/04 : 02:17:33
|
Eftersom någon sa att det var bra att använda kopparplåt som sladd mellan kondensatorerna, så borde man väl kunna koppla ihop alla gnd från alla kondensatorer i en enda uberplåtbit och från den uberplåtbiten koppla en sladd till stjärnjorden. Till den stjärnjorden kopplar man sedan en sladd till likriktarbryggornas gnd. Och sedan kopplar man till samma stjärnjord, gnd från slutsteget.
--------------------------------------------------------------- Hur ska man koppla "60VDC in", ska man koppla från likriktare till kondensatorbank och koppla slutstegets "60VDC in" från samma punkt på likriktaren som kondensatorerna är kopplad till? Eller ska det går rak genom kondensatorbanken som på alla exempel här?
--------------------------------------------------------------- T-rex & no_85 Har ni hittat någon lämpligt motstånd till R2&R3 på den här http://www.tnt-audio.com/jpg/psu4.jpg |
Edited by - Lash on 2002/10/04 03:45:25 |
 |
|
|
no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts |
Posted - 2002/10/04 : 07:14:04
|
T-R., det förslaget du gav är ju/nog det närmast "org." men fungerar (nog) inte så bra om allt skall kopplas med kablar, då det blir ett flertal "skarvar"(el. "småstjärnor") som strömmen blir tvungen att passera. Men det kanske man borde bry sig föga om, el.? Det tål ivfsh att tänkas på.
Skulle detta göras med t.ex. 1st kopparbleck för hela GND så skulle denna frågeställning vara onödig, men jag tycker det verkar jobbigare att leta upp en firma, låta dom tillverka kopparbleck med rätt mått osv.
L., Ang.: "60VDC in"; Man skall från likriktarna låta strömmen gå till det jag ritat som "+60VDC in", det jag kallat "+60VDC out" skall gå till "+60V" på kortet, samma gäller för -60VDC. Detta måste man göra för annars tappar man troligen kondensatorernas funktion totalt, då strömmen då endast KAN ta den vägen direkt ifrån likriktarna. Vad jag har förståt så fungerar kondar'na som ngt. som ger strömmen en "knuff", låter man inte strömmen gå igenom kondarna så ger dom då ingen "knuff", capiche? 
Mvh |
 |
|
|
T-ReX
Member

419 Posts |
Posted - 2002/10/04 : 13:47:39
|
Jo men man måste följa schemat i första hand tycker jag, annars blir väl allting pannkaka? Där är det också "4 vägs korningsar" så varför inte egentligen?
Skulle strömmen inte komma fram? Njaa det handlar ju om 2cm kabel max, mina kondingar ska stå 5mm ifrån varandra så det behövs kanske en 1cm kabel för att gå ut till "korsningen"
mvh t-rex |
|
 |
|
|
no_85

824 Posts |
Posted - 2002/10/04 : 14:53:56
|
Men följer schemat gör du/vi ju ändå inte, då du/vi använder/ska använda en annan koppling av strömförsörjningen än LC Audio rekommenderar. Det går ju alltid att förbättra.
Men dom 4-vägs-korsningarna tror jag endast är ritade så, dvs. jag gissar på att det är menat att det skall vara kopparbleck el. dyl där. Men du kan mkt. väl ha rätt. 
Mvh |
 |
|
|
T-ReX
Member

419 Posts |
Posted - 2002/10/04 : 15:30:02
|
Jag följer iaf schemat på http://www.tnt-audio.com/jpg/psu4.jpg som grundprincip vilket jag skrev , dumpade lc audios schema för länge sen.
Det har ingen betydelse om du använder kopparbläck eller kabel, det ska ju kopplas på samma sätt ändå, right?
mvh t-rex |
|
 |
|
|
no_85

824 Posts |
Posted - 2002/10/04 : 17:35:25
|
quote: Originally posted by T-ReX
NO85: lite off topic men har du bestämt dig för antal kondingar 0,1F/kanal? Det måste bli en stoor låda det :)
t-rex
Japp, det blir 0,1F/ch .
Mvh |
 |
|
|
no_85

824 Posts |
Posted - 2002/10/04 : 17:43:39
|
"Det har ingen betydelse om du använder kopparbläck eller kabel, det ska ju kopplas på samma sätt ändå, right?"
Jo, men med t.ex. kopparbläck så har alla kond.-anslutningar "direktkontakt" med varandra, dvs. strömmen slipper gå en speciell väg för att komma till annan kond. (dvs slipper "svänga" ner i en specifik kabel för att komma till en annan kond.). Javet att det inte direkt fungerar på det sättet men det känns bättre om alla har "direktanslutning" med varandra .
Mvh |
 |
|
|
no_85

824 Posts |
Posted - 2002/10/04 : 17:45:18
|
"Har ni hittat någon lämpligt motstånd till R2&R3 på den här http://www.tnt-audio.com/jpg/psu4.jpg"
L., har inte letat faktiskt. Men om du/ni hittar ngn. lämplig så "posta" det gärna.
Mvh |
 |
|
|
Nagref
Member

113 Posts |
|
|
cittroman
Member

2471 Posts |
Posted - 2002/10/04 : 18:27:24
|
quote: Originally posted by Nagref
C: Kan du inte göra en bild som *.gif , *.jpg eller möjligen som *.bmp istället för *.ptp?
Jag lägger upp bilderna på picturetrail, och dom konverterar "mitt" format när bilden läggs ut på sidan. Tyvärr inget att göra.
|
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
 |
|
|
cittroman
Member

2471 Posts |
Posted - 2002/10/04 : 18:34:50
|
quote: Originally posted by no_85
L., Ang.: "60VDC in"; Man skall från likriktarna låta strömmen gå till det jag ritat som "+60VDC in", det jag kallat "+60VDC out" skall gå till "+60V" på kortet, samma gäller för -60VDC. Detta måste man göra för annars tappar man troligen kondensatorernas funktion totalt, då strömmen då endast KAN ta den vägen direkt ifrån likriktarna. Vad jag har förståt så fungerar kondar'na som ngt. som ger strömmen en "knuff", låter man inte strömmen gå igenom kondarna så ger dom då ingen "knuff", capiche? 
Mvh
In och Ut kan vara på samma ställe, ingen fördel att ha in och ut på olika sidor.
Stjärnjorden brukar jag sätta på kondingpaketet så att alla GND kablar dras till kondingpaketet och skruvas fast i samma skruv.
Det är min erfarenhet |
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
|
 |
|
|
Lash
Member

814 Posts |
|
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/10/04 : 19:08:49
|
Det står ju 17W i beskrivningen och räcker de inte så får ni väl minska på kondingen!!!! Och räcker inte det så ta bort det rackarns motståndet. Då lär det inte brinna upp åtminstone!   |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
|
Lash
Member

814 Posts |
Posted - 2002/10/04 : 19:50:33
|
| Så det går lika bra att inte använda motståndet? Vad fyller det för funktion? |
 |
|
|
no_85

824 Posts |
Posted - 2002/10/04 : 20:15:15
|
quote: Originally posted by cittroman
quote: Originally posted by no_85
Mvh
In och Ut kan vara på samma ställe, ingen fördel att ha in och ut på olika sidor.
Stjärnjorden brukar jag sätta på kondingpaketet så att alla GND kablar dras till kondingpaketet och skruvas fast i samma skruv.
Det är min erfarenhet
I detta fallet syftade jag på +&- 60V, dom ska väl ändå ha In&Ut på olika sidor?
Mvh |
 |
|
|
cittroman
Member

2471 Posts |
Posted - 2002/10/04 : 20:19:41
|
| Du behöver inte ha +- 60 v in/ut på olika sidor |
|
 |
|
|
T-ReX
Member

419 Posts |
Posted - 2002/10/04 : 21:17:03
|
Lash, kolla in mundorfs mr10, de har jag köpt till detta ändamål, ta 2st 2,2ohm i paralell...
Stjärnjorden brukar jag sätta på kondingpaketet så att alla GND kablar dras till kondingpaketet och skruvas fast i samma skruv
KLuddade lite i bilden, menar du såhär? (fast lite mindre avstånd till stjärnjorden från kondingpaketet)

mvh t-rex |
|
 |
|
|
Lash
Member

814 Posts |
Posted - 2002/10/05 : 01:37:52
|
Ska man inte ha endast en stjärnjord till hela förstärkaren? Om man då har två eller i mitt fall 5st kondingpaket, ska man då ha en stjärnjord på varje kondingpaket som sedan går till en för hela förstärkaren gemensam stjärnjord eller dra en sladd från varje kondensator till den för förstärkaren gemensama stjärnjord?
Och ska även skyddsjord(den gulgröäna) kopplas till stjärnjord? |
Edited by - Lash on 2002/10/05 01:38:57 |
 |
|
|
cittroman
Member

2471 Posts |
Posted - 2002/10/05 : 10:20:40
|
quote: Originally posted by Lash
Ska man inte ha endast en stjärnjord till hela förstärkaren? Om man då har två eller i mitt fall 5st kondingpaket, ska man då ha en stjärnjord på varje kondingpaket som sedan går till en för hela förstärkaren gemensam stjärnjord eller dra en sladd från varje kondensator till den för förstärkaren gemensama stjärnjord?
Och ska även skyddsjord(den gulgröäna) kopplas till stjärnjord?
Det beror lite på omständigheterna hur man gör med jorden, i no_85:s fall som kommer att ha dual mono nätdel kan man se Hö/Vä kanal som mono stärkare och ha separata stjärnjordar.
Hur kommer du att göra, 5 separata trafos eller? Om du har det kan du ha separata stjärnjordar på varje kondingpaket.
Bäst är att skilja på stjärnjord/skyddsjord speciellt om man har separata nätdelar till varje kanal (risk för brum) |
|
 |
|
|
Lash
Member

814 Posts |
Posted - 2002/10/05 : 10:33:20
|
cittroman
Japp, jag ska ha fem transformatorer, med utbyggnadsmöjlighet till 7st. Jag tänkte försöka klämma in ett försteg i lådan också, ska jag göra en egen stjärnjord till det? Och kommer inte alla stärnjordar i kontakt med varandra ändå genom aluminiumchasit? Eller ska jag isolera allt från chasit förutom skyddsjorden? |
 |
|
|
cittroman
Member

2471 Posts |
Posted - 2002/10/05 : 10:43:38
|
quote: Originally posted by Lash
cittroman
Japp, jag ska ha fem transformatorer, med utbyggnadsmöjlighet till 7st. Jag tänkte försöka klämma in ett försteg i lådan också, ska jag göra en egen stjärnjord till det? Och kommer inte alla stärnjordar i kontakt med varandra ändå genom aluminiumchasit? Eller ska jag isolera allt från chasit förutom skyddsjorden?
Har du separat nätdel till försteget bör du ha separat stjärnjord, GND:n får ej ha kontakt med chassiet och vanligtvis får man ej kontakt med chassiet om man inte "gör kontakt" själv.
Det är mina erfarenheter, är det ngn som har andra så skrik till.
|
|
 |
|
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/10/05 : 11:03:03
|
Jag tror att det är klokt att lyssna på cittromans råd. Vad jag förstår så jobbar han/du med nätdelar och konstruktion. Som jag ser det så ger det trovärdighet och pondus.
Själv kopplar jag en sån här sak som jag tycker verkar vettigast. Visar det sig att det uppstår problem så åtgärdar jag det. Annars går jag bara vidare. Jag har mycket lite problem med brum. |
 |
|
Topic  |
|