HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Ang. koppling mellan kondar.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2002/10/06 :  12:07:18  Show Profile Send no_85 a Private Message
L., vilket prog. ritar du det där i, (mkt.) fint/tjusigt/snyggt!
Och som A. säger (även fast det var menat till alla som deltagit (väl? :) ;
Pedagogiskt!

Jag har-för-mig/vill-komma-att-minnas att kondar'na på 100nF/st som är placerade mellan transfo'n och likriktarna skulle "avhjälpa" det problem F. nämner.
Jag vill också komma att minnas att det tagits upp i ngn. annan tråd att detta kan "avhjälpas" ytterligare genom att placera kondar parallellt med likriktarna. Vilken kapacitans man skall ha på dessa vet jag ej, och skulle gärna vilja veta.

Kan även säga att jag håller med F.; Placera likriktarna nära transfo'n.

Men hur blev det med mina funderingar kring koppling mellan kondarna?;

"Hmm, men jag förstår inte.
Det borde väl vara bättre om man har direktkoppling mellan så många kondar som möjligt, då som tidigare nämnt det "ultimata" är att ha ett stort kopparbläck för "jordkopplingen" av kondarna (dvs. kopplingen mellan dom 2 olika rader med kondar).
Där är ju alla kondar i förbindelse med varandra, så där kommer det ju om vid ngn. koppling uppstå det du kallar "krypströmmar".

Därför tycker jag det egentligen verkar vara bäst/mest-likt-användning-av-kopparbläck att köra med "Alt. 4 Ver. 2", el.?
Då det man egentligen borde-sträva/strävar efter är att vara så nära användningen av kopparbläck, el.?
Om jag tänker fel så säg till, och förklara gärna hur jag istället borde se på det hela.

Not: "GND" (stjärnjorden) i "Alt. 4 Ver. 2" behöver inte nödvändigtvis anslutas till höger om kondar'na, utan kan likväl anslutas i mitten av hela kond.-paketet."

Mvh

Edited by - no_85 on 2002/10/06 12:12:36
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2002/10/06 :  17:59:30  Show Profile Send cittroman a Private Message
Det är en utmaning att förklara saker utan att använda händer, ansiktsuttryck samt penna + papper.

För att ej krångla till det för mkt så behöver man inte koppla ihop gnd:n kors och tvärs för att få bra kontakt.
Tänk dig/er att ni/du har två st rader kondingar 5 i varje, paralellkoppla rad 1 samt rad 2 med förslagsvis 2.5 - 4 mm2 och bra crimpkabelskor.

Sedan mitt på paketet konding nr3 i bägge paketen dra en kabel mellan paketen för att skapa GND:n/stjärnjorden, man kan använda terminalen på ett av paketen som GND punkt och ha den som "stjärnjord"
Man vinner ingenting med att koppla kors och tvärs över paketet.

Man kan även ha 60v in/ut på samma skruv

Hoppas jag förklarat skapligt, jag har viftat och haft mig vid tangent bordet så det borde funka.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)

Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2002/10/06 :  18:04:54  Show Profile Send cittroman a Private Message
quote:
Originally posted by Flint

Jag tror att det är klokt att lyssna på cittromans råd.
Vad jag förstår så jobbar han/du med nätdelar och konstruktion.
Som jag ser det så ger det trovärdighet och pondus.

Själv kopplar jag en sån här sak som jag tycker verkar vettigast.
Visar det sig att det uppstår problem så åtgärdar jag det.
Annars går jag bara vidare. Jag har mycket lite problem med brum.

Konstruktion sysslar jag inte med, men reparerar sådant andra konstruerat det gör jag.
I fredags repade jag ett kraft aggregat som suttit i Colombia, jag hade för 11 år sedan även byggt densamma, cirkeln är sluten.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/10/06 :  18:23:42  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej no_85!( som fortfarande är 1st mkt bra användarnamn/signatur, ed ;).

Jo, det var ämnat till er alla o egentligen mera till andra trådar(som juh alla har samma deltagare( med undantag ifrån 1st sporadisk o okunnig Joker i form av A* ;).

Mvh A*.

Edited by - n/a on 2002/10/06 18:29:36
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2002/10/06 :  21:03:40  Show Profile Send Lash a Private Message
no_85
Det är gjort i 3ds max 5, igentligen ett program gjort för att göra profesionell film. Jag provade ett riktigt CADprogram men jag tyckte det var för avancerat och svårt.

Angående likriktaran, så ska jag flytta runt på grejerna o se vart dom kan får plats, och här tycker jag fördelen med att göra grejerna på datan kommer fram. Och med att ha kondensatorerna i närheten av slutsteget så kanske jag får göra en våning till, eller räcker det med lite tunnare aluminumplåt för att skärma av? Den är ju redan 30cm hög och lådan kommer nog inte att bli lättflyttad när den blir färdig. Och hur är det med att ha långt till storkondensatorerna från liriktarna? går det bra?

Edited by - Lash on 2002/10/06 21:05:22
Go to Top of Page

no_85

824 Posts

Posted - 2002/10/06 :  21:07:43  Show Profile Send no_85 a Private Message
Hej A.! (Som även det är 1st mkt. bra/cool förkortning på 1st (mkt.) coolt användarnamn/signatur på 1st (till synes (?)) vänlig/rolig/bra/begåvad/cool () Audiomaniker(!) ;)

Vet inte om jag kan hålla med om okunnig, men definitivt är A. 1st (genuin) joker(!) .

Nu över till annat;
C., okay!
Du skriver att man inte vinner ngt. att ha kopplat kors och tvärs, men kan det ge några som helst negativa effekter?
Samma frågeställning ang. att koppla in +&- 60V på olika sidor.

Mvh

Edited by - no_85 on 2002/10/06 22:38:34
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2002/10/06 :  23:17:38  Show Profile Send cittroman a Private Message
Hej N!
Det finns nog inget negativt med att koppla kors och tvärs, viktigast är att det endast finns "en" GND punkt där in/ut samlas, även tåtarna från likriktarbryggorna.
Dra två tåtar från bryggorna till GND punkten, koppla inte ihop dom och dra en kabel, mer risk för brum

Bäst är att ha 60v in/ut i samma punkt, även där i störnings hänseende men det är inte så stort jobb att ändra kabeldragning så testa vet ja

Hej L snyggt program!
Det funkar bra att ha lite längre kablar mella bryggorna och kondingarna huvudsaken är att du inte snålar på arean minst 2.5mm2 och drar separata kablar från bryggorna till GND punkten.
Jag har testat tvåvåningsprincipen själv, mkt ren nätdel blev resultatet när ringkärnorna hamnade i skymundan från elektroniken.

Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/10/06 :  23:38:09  Show Profile Send T-ReX a Private Message
Cittromannen: När man har dragit alla "GND" tåtar med samlingspunkt på kondingpaketet till denna punkt "stjärnjorden" , så ska man altså inte koppla denna vidare till varken chassi eller skyddsjord?

mvh t-rex

Edited by - T-ReX on 2002/10/07 15:57:03
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/10/06 :  23:54:29  Show Profile Send Flint a Private Message
cittroman

Kommer du ihåg att jag efterlyste en kurs i switchade nätdelar?
Den efterlysningen kvarstår. Jag tycker att det vore skitkul att
lära mig hur dom fungerar. Om du har nytta av det så har jag
ett knippe exempel i P-spice som jag inte förstår.
Har du lust att titta på dom som en grund för en beskrivning?
Jag kan i så fall maila dom till dig med program och allt.

Go to Top of Page

no_85

824 Posts

Posted - 2002/10/07 :  15:48:56  Show Profile Send no_85 a Private Message
C., okay, tack för alla tipsen! (Det är till menat till alla (som hjälpt mig dvs. ;))

Ang. koppling mellan skyddsjord-chassi-stjärnjord;
Jag har fått tips om att man, som du, C. sagt, skall jorda chassit med skyddsjord.
Men;
Att man sedan även skall ansluta den till elektronikjord (stjärnjorden (GND i mina bilder)) via ett effektmotstånd på mellan några Ohm upp till tio. Detta skall då mätas upp med att ta olika motstånd, testa genom att koppla ett oscilloskop på högtalarkontakterna tills man då får så lite brum (och brus) som möjligt.
Vad tycker du/ni (C., N., F., m.f) om den idén?
Länk till tråden; http://www.diyforum.net/phpBB2/viewtopic.php?t=220 .

Mvh
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/10/07 :  16:08:30  Show Profile Send Nagref a Private Message
Visst är ett motstånd mellan elektronikjord och chassiejord (och skyddsjord) ok. I vissa fall så kan det bli bättre och i vissa fall så gör det inte så stor skillnad. Jag kör med 100 Ohm/2W mellan RCA-kontaktens jord till jordpunkten i chassiet.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

no_85

824 Posts

Posted - 2002/10/07 :  21:10:41  Show Profile Send no_85 a Private Message
N., okay!
Håller alla med N. (och ev. "lejon" på diyforum.net)?

Och hade jag rätt med det jag skrev ang. diodspikar?;

"Jag har-för-mig/vill-komma-att-minnas att kondar'na på 100nF/st som är placerade mellan transfo'n och likriktarna (*not: har lagt till i efterhand; i tnt-audio's "psu4"*) skulle "avhjälpa" det problem F. nämner.
Jag vill också komma att minnas att det tagits upp i ngn. annan tråd att detta kan "avhjälpas" ytterligare genom att placera kondar parallellt med likriktarna. Vilken kapacitans man skall ha på dessa vet jag ej, och skulle gärna vilja veta."

Och vet ngn. om vilka värden man skall ha på ovan nämnda (och rekommenderade) kondar?

Mvh
Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/10/07 :  23:36:36  Show Profile Send T-ReX a Private Message
NO85: Jag har för mig det var 1n konding parallelt över dioden för att "rena" den. Kvalitet på den spelar mindre roll. Jag kommer iaf till en början att utelämna det.

Nu har jag missat en detalj, ska man koppla skyddsjorden rakt ut till chassit?

t-rex

Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/10/08 :  11:54:05  Show Profile Send Nagref a Private Message
Skyddsjord går direkt till chassiet. Det är bara där den gör nytta!

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2002/10/08 :  18:01:48  Show Profile Send T-ReX a Private Message
Aha!

Hur mycket värme kommer det att utvecklas i kondingarna egentligen? Anledningen till att jag undrar är att det börjar bli ont om plats i min burk... kan man ha utgångstrissorna på zapkortet så nära kondingarna som en centimeter?

mvh t-rex

Edited by - T-ReX on 2002/10/08 19:58:53
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000