HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Måste du läsa allt på Hififorum?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2004/10/27 :  16:41:27  Show Profile Send Gabe a Private Message
Har noterat att en del "forum-rävar" retar sig på att nytillkomna forum-medlemmar ställer frågor om "söndertjatade" ämnen. Vilket flera gånger resulterat i rätt ovänliga kommentarer!
Att avspisa folk som inte är i fas med sig själv är det bästa sättet att sänka intresset för Hififorum.
Så jag har ett förslag i all vänlighet. kan inte ni som inte vill delta i trådar om kablar och annat som känns avklarat, helt enkelt strunta i att läsa just den tråden?
Tolerans är inget dumt ord...
tycker
Gabe

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/10/27 :  16:43:16  Show Profile Send Sanoj a Private Message


// Jonas


Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/10/27 :  16:44:01  Show Profile Send Sanoj a Private Message


Du har naturligtvis helt rtt. Jag retas bara lite.

// Jonas


Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2004/10/27 :  16:48:31  Show Profile Send gromit a Private Message
Om man är nytillkommen och inte riktigt vet vad som har diskuterats så tillhör det väl allmänt hyfs att inte bara slänga upp en tråd hur som helst utan att söka lite efter information först?

Man stövlar ju inte på utan vidare när man är ny i andra sammanhang, så varför skulle man göra det här?

Är det något konstigt med mitt resonemang? Har jag fel?

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2004/10/27 :  16:58:07  Show Profile Send Snoddas a Private Message
quote:

Har noterat att en del "forum-rävar" retar sig på att nytillkomna forum-medlemmar ställer frågor om "söndertjatade" ämnen. Vilket flera gånger resulterat i rätt ovänliga kommentarer!
Att avspisa folk som inte är i fas med sig själv är det bästa sättet att sänka intresset för Hififorum.
Så jag har ett förslag i all vänlighet. kan inte ni som inte vill delta i trådar om kablar och annat som känns avklarat, helt enkelt strunta i att läsa just den tråden?
Tolerans är inget dumt ord...
tycker
Gabe
quote:




"Gabe" tycker bra!

"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

x8668k
Member

118 Posts

Posted - 2004/10/27 :  16:58:16  Show Profile  Visit x8668k's Homepage Send x8668k a Private Message
Må vara sant gromit, jag söker först och skjuter sen, eller hur det nu var...

Men även om det redan finns 10 poster så kanske just det jag letar efter inte finns, eller så finns det till viss del, men inte hela det svar jag vill ha.

Då tycker jag mindre om dom poster där det frågas om var man kan få tag på en speciell sak, och istället för att få ett svar på var, så hoppar nån in och tycker att den saken är inge bra eller nått annat som inte har nått med frågan att göra.
Har jag bestämt mig för t.ex att köpa ett par specialla spikes och undrar var man köper dom vill jag ju inte ha en lång utveckling om hur spikes funkar eller vilka spikes som är bäst, jag vill veta var man köper dom jag är ute efter.

Men jag är van, har varit och fortfarande är på många olika forum.

Guldfiskminne...
Go to Top of Page

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2004/10/27 :  17:09:47  Show Profile Send Gabe a Private Message
Gromit: Poängen med ett forum är ju att både nya och gamla deltagare ska få utrymme. Inte sjutton ska man väl behöva tassa in med filtofflorna på bara för att du redan ansett dig färdig ned ett visst ämne? Själva tjusningen med ett forum är ju delvis att vara delaktig själv och inte bara läsa vad andra har sagt tidigare.

Gabe
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2004/10/27 :  17:15:36  Show Profile Send gromit a Private Message
Gabe, jag tror du missuppfattar mig. Alla får naturligtvis plats, det är lika illa (eller egentligen värre) när någon som har varit med längre skapar en tråd på exakt samma tema som kanske varit uppe nyligen. Vaför inte fortsätta där diskussionen slutade den gången? Anledningen till att ha trådar är ju för att information som hör ihop också ska ligga ihop...

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

Joav
Member

233 Posts

Posted - 2004/10/27 :  17:28:25  Show Profile Send Joav a Private Message
Jag kom till forumet för några månader sen. Liksom många andra började jag fråga om lite tips inför stereo köp. Svaren var blandade både hjälpsamma och snäsiga. Det skulle kanske vara bra med en fast mapp med tisp för nybörjare. Både tips om hifi typ kokboken och lite hur man uppträder på forumet, tex: avnänd sökfunktionen innan du fråga...

Jag lär mig av att ställa dumma frågor
Gör din Streo glad spela "Riltons vänner" www.riltonsvanner.com
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/10/27 :  17:39:38  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Som nybörjare kan det vara "kul" med en "egen" tråd.
Självklart kan (skall) man använda sökfunktionen ibland.
Man kan iåfs söka på andra forum också eller varför inte på google så slipper man ju
starta nya trådar överhuvuttaget ? för det mesta inom hifi har väl snackats om här ? (ironi)

Gabe skrev:Inte sjutton ska man väl behöva tassa in med filtofflorna på bara för att du redan ansett dig färdig ned ett visst ämne?

Precis det jag menar !



"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2004/10/27 :  17:45:52  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Jag hoppar gärna över trådar jag inte är intresserad av. Prata på ni bara.

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/10/27 :  18:35:12  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
För att svara på frågan. Nej jag behöver inte läsa allt på forumet och gör det inte heller. Kabeltrådarna som du tar upp har jag börjat att undvika helt och hållet och det är lite tråkigt då jag är så pass intresserad av området att jag bygger mina egna.

Samtidigt så har jag full förståelse för det jobbiga med sökandet. Det kan bli väldigt många trådar och inlägg om man söker på "kablar" som ett exempel. Att då bocka för "subject only" och utelämmna arkivet tilll att börja med hjälper en del.

En tipsruta för hur man använder sökfunktionerna effektivt vore inte så dumt.

Om det är så att någon helt klart har missat en viss tråd så brukar någon vänlig själ oftast länka till den, inte så sällan en "forum-räv" .


Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/10/27 :  19:44:58  Show Profile Send pak a Private Message
om man undrar på nåt måste man få lov att fråga oavsett hur historiken har varigt.den som har problem med det är det troligtvis nåt fel på-man måste som sagt inte läsa och lägga sig i sånt som man inte kan tillföra nåt vettigt i.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/10/27 :  20:07:00  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Pak.
Förutsätter att "nått vettigt" inkluderar en hänvisning till en tråd som redan beskriver det som efterfrågas.

Edit: Ställde en fråga också.....lite i onödan

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se

Edited by - Dahlberg on 2004/10/27 22:55:53
Go to Top of Page

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2004/10/27 :  20:36:27  Show Profile Send TBA a Private Message
Det tillhör god sed att göra sökningar först och sedan ställa frågor. Det är något som gäller i alla forum på internet. Förmodar även här. Man skriver inte heller med Caps Lock nedryckt, det gäller som att skrika. Man ställer inte heller samma fråga flera gånger på raken eller i flera forum samtidigt. Men ingen är född med den kunskapen. Jag visste inte heller när jag var ny på internet. Någon förklarade det här för mig på ett trevligt sätt, sedan har jag klarat mig rätt bra. Men en del kommer inte ihåg hur det var när de var nya. Jag jobbar som it-tekniker (nätverk och telefon) jag försöker komma ihåg att jag själv har varit novis när jag råkar ut för samma (dumma) fråga gång på gång. Orkar man inte hjälpa folk till rätta på ett trvligt sätt behöver man inte skriva något över huvud taget. Med tanke på hur lite extra tid den trevliga varianten tar. Sedan kan man när man skrivit sitt svar läsa igenom det en gång till och fråga sig om mna verkligen ska skicka det. Är man det minsta osäker så gör man det inte.
Go to Top of Page

perob
Member

190 Posts

Posted - 2004/10/27 :  21:06:31  Show Profile Send perob a Private Message
Jag brukar inte skriva i denna typ av trådar utan göra som någon så klokt föreslog; gillar man inte och/eller anser sig att inte ha något att tillföra tråden så låter man bli att skriva... enkelt! Jag håller även med att det är god ton att söka lite, att läsa en del... och få lite "känsla" för forumet innan man börjar ösa ut frågor.

Här en liten rolig sak... som säkert finns "översatt" till Hifi-termer och som jag kanske hittar om jag söker länge och väl men jag chansar ändå.. hepp!

Hur många forum-skribenter.... behövs det för att byta en glödlampa?

Svar: 91 stycken!


1 för att byta glödlampan och sedan berätta om det på Segelplanket
5 för att berätta att de också har bytt glödlampor, men använt sig av en annan teknik
4 för att berätta om riskerna att till sjöss byta glödlampa
2 för att klaga på grammatiken och stavningen i inlägget
4 för att svara att ämnet glödlampor inte har på Segelplanket att göra
11 för att livligt hävda att glödlampor finns i segelbåtar och därför är ämnet relevant
4 för att tala om att glödlampsbytaren är en idiot
5 som tycker att idiotförklarandet av inlägg inte hör hemma här
4 som tycker att det bör vara högt i tak på Segelbåtsplanket
3 för att berätta om fantastiska sajter som handlar om glödlampor
2 som tycker att glödlampor inte borde finnas på riktiga segelbåtar
4 som hävdar att glödlampor är en uråldrig teknik som bara brukas av bakåtsträvare
3 som hävdar att fotogenlyktor är det ända rätta
2 som lägger ut bilder på nakna glödlampor
2 som berättar om sitt livs billigaste glödlampsköp
1 som lägger ut en bild på glödlampor som har sex med varandra
11 som hävdar att bilder med sexuell anknytning inte hör hemma på planket
2 som säger att de inte orkar med debatten och kommer att lämna planket
1 som undrar hur lång livslängd en glödlampa har
19 som berättar om sina erfarenheter av glödlampors livslängd
1 som begär att webmaster skall ta bort tråden

/Per

Edit: dessutom är jag nyfiken på vad som händer vid 100 posts...

Musik i två kanaler!

Min anläggning


Edited by - perob on 2004/10/27 21:09:02
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/10/27 :  21:16:53  Show Profile Send SebastianG a Private Message
quote:
dessutom är jag nyfiken på vad som händer vid 100 posts...


Very funny perob!

Sebastian

Ps: Annars håller jag nog med dig Gabe!

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman

Edited by - SebastianG on 2004/10/27 21:18:10
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/10/27 :  21:52:12  Show Profile Send Roq a Private Message
Hehe Perob, kul skrivet!

För att svara på trådskaparens fråga: Nej, jag läser absolut inte allt på forumet. Jag tycker dock att man kan anstränga sig lite för att skriva en rubrik som säger lite om ämnet i tråden.

edit: perob: Vad jag kommer ihåg så fick man väl en keps vid 100 poster. Vid 300 poster får du blommor och tårta hemskickat och vid 1000 poster kommer självaste forumadministratörerna hem till dig och överlämnar din rättmätigt intjänade guldklocka

Edited by - Roq on 2004/10/27 21:56:20
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/10/27 :  21:59:01  Show Profile Send Bravo a Private Message
Kul "perob", men det är ju faktiskt det som är idén med ett forum dylikt detta, olika infallsvinklar och erfarenheter, lite tugg och lite OT. I annat fall skulle ju forumet dö ut.
Man behöver inte heller läsa alla rubriker, man kan låta nya medlemmar föra en egen diskussion, det skadar inte.
Däremot kan ju nytillkomna själva ha glädje av att titta i gamla trådar med, men självfallet skall man ha rätt att få nya uppdaterade åsikter om man så vill.

Bravo
Go to Top of Page

perob
Member

190 Posts

Posted - 2004/10/27 :  22:50:14  Show Profile Send perob a Private Message
Bravo: helt rätt! precis som på jobbet, bussen, krogen...
Gabe: tolerans är ett mycket bra ord! här och på jobbet, bussen, krogen...

det börjar närma sig, ser fram emot en fin forumkeps!

/Per

Musik i två kanaler!

Min anläggning

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/10/27 :  23:34:38  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Keps har jag fått, men det var när jag passarade 2600 posts.

*Sladd hade några som tog för mycket plats i hyllan*

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000