HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 inspelning av kablar, sant eller falskt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ödla
Starting Member

25 Posts

Posted - 2004/10/26 :  20:01:35  Show Profile Send ödla a Private Message
Hej

Jag köpte signalkablar i samband med slutstegsköp, som jag skrev i en tidigare tråd så blev ljudet något vasst och jag blev rekomenderad att prova med ett bättre försteg detta ska testas dock har jag inte haft möjligheten än. Jag har nu hört att silverledade?/pläterade? kablar kräver lång inspelningstid jag köpte nämligen sådana kablar, (ixos 700kr), kan kablarna ha något med att ljudet är lite ljust och hur är det egentligen med inspelning av kablar, märker man någon skillnad med tex 100timmars spelande?
och vad tror ni generellt om inspelning av kablar?

/Ola

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/10/26 :  20:34:23  Show Profile Send Sanoj a Private Message


mvh Jonas

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

ödla
Starting Member

25 Posts

Posted - 2004/10/26 :  20:48:29  Show Profile Send ödla a Private Message
ok
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/10/26 :  20:53:12  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
AAAAAAAAAAAAAARGGHHHHGAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHHH!!!!!!!

Förlåt ödla, det är bara att detta är ett av de mest sönderdebatterade ämnena på forumet...

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/10/26 :  20:55:02  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Jag tror du nog kommer att hitta spaltmeter om ämnet. Det kan vara bra att starta där och hittar du inget så är det naturligtvis bara att fråga på.

// Jonas


Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/10/26 :  21:05:55  Show Profile Send FBK a Private Message
Du är för rolig ibland Jonas, svårt att missförstå det budskapet.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2004/10/26 :  21:07:48  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Är det inte möjligt att rekomendera nykomlingar att söka i arkivet på ett snyggare sätt?

Musiclover!
Go to Top of Page

DonMega
Member

184 Posts

Posted - 2004/10/26 :  21:35:29  Show Profile Send DonMega a Private Message
Sanoj uppskattar imperativ
Go to Top of Page

DonMega
Member

184 Posts

Posted - 2004/10/26 :  21:35:47  Show Profile Send DonMega a Private Message
Han kanske jobbar inom det militära
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/10/26 :  22:05:07  Show Profile Send SebastianG a Private Message
quote:
Är det inte möjligt att rekomendera nykomlingar att söka i arkivet på ett snyggare sätt?

Det var väl en fin bild...
Man ska bara inte glömma att söka i arkivet också... Tycker annars att det är OK att fråga ändå ödla!

Sebastian

Ps: Jo, jag tror det finns och jo det kan ta lång tid. Frågan är väl dock om det är örat eller kabeln som "spelas" in! Därom tvistar de lärde.

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman

Edited by - SebastianG on 2004/10/26 22:09:10
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/10/26 :  22:08:01  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Många av oss förstår båda Sanojs budskap.
1) Att det finns otroligt mycket skrivet gällande kablar/inspelning . Det finns en LÅNG tråd om detta tror jag.
2) Trådar om kablar ger nästan mer känslor än innehåll.

Lt: Visst hade man kunna gjort det lite snyggare,,, Men som Sanoj skrev. Hittar du inget efter lite sökning så försök specificera sin fråga här. Svar kommer du få,,, Men det blir du som får försöka bilda dig en uppfattning, då det finns "två läger" när det gäller kablar.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/10/26 :  22:13:55  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Inte alls meningen att vara taskig men det finns en hel del läsning om man är intresserad.
Sökfunktionen är dock väldigt underutnyttjad och han ville ju faktiskt ha svar..

Glöm inte och bocka i "arkived posts" när du/ni söker.


// jonas


Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/10/26 :  22:20:27  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Prova att söka med och utan att kryssa i "Acrcived posts"

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2004/10/26 :  22:23:04  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Sanoj: Jag förstår att du inte ville vara taskig men om du förtydligat med en lite kommentar så hade det sett snyggare ut.

Jag tycker man ska vara lite försiktig med att bara läsa gamla trådar om man, som jag, inte tror att forumet och dess medlemmar är statiska...

Musiclover!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/10/27 :  12:02:41  Show Profile Send MartinH a Private Message
"En bild säger mer än 1000 ord...."
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/10/27 :  12:54:03  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag kan uppleva att ljudet är lite ljust och vasst på alla oinspelade prylar, kablar som elektronik.
Men om det kommer att försvinna helt och vad som egentligen orsakar dina problem är svårt att säga.
När det gäller kablar så brukar det rätta till sig efter något dygn. Om det sedan blir någon förändring så är de nog ganska små.
Elektronik och högtalare kan nog däremot behöva några 100 timmar.
Är ditt slutsteg nytt eller begagnat?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

ödla
Starting Member

25 Posts

Posted - 2004/10/27 :  13:27:38  Show Profile Send ödla a Private Message
Det är begagnat, men dock bara en knappt en månad gammalt ändå efter vad jag förstod (nyimporterat).



/ola
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/10/27 :  13:30:29  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Hur förändras kablarnas elektriska/fysiska egenskaper genom inspelning och påverkar det i sin tur ljudet? Kanske finns någon som kan upplysa mig?

Mvh / Christian


Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/10/27 :  13:59:58  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det är möjligt att slutsteget inte är inspelat tillräckligt, samt att det är mer transparent för "vasshet" längre fram i signalkedjan.

Baltazar: Troligtvis är det isolermaterialet som laddas upp elektriskt.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/10/27 :  18:32:55  Show Profile Send lasselite a Private Message
Det finns kabelinbrännare från nordost. Dom kostar bara ca 16000:- å måste vara en av dom bästa investeringar man kan göra.

Många har vittnat om inbränningens fantastiska inverkan (synd att man inte fått se några mätningar som kan förklara bara), och det mest fantastiska är att det till 99.99% är positivt.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/10/27 :  19:08:54  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Inte nödvändigtvis positivt.
Jag monterade på Wattgate 350-kontakter på mina nätkablar vilket gav ett mer skarpskuret ljud.
Efter ett tag tyckte jag det lät som vanligt igen.
Vi testade med att byta ut en kontakt mot en ny och jämförde, dels mot en kabel med en gammal Wattgatekontakt och dels med en kabel med Clous förgyllda kontakter.
Resultatet var att jag inte kunde höra skillnad på Clou och den gamla kontakten, medan den nya kontakten lät mer skarpskuren. Det jag betalade extra för försvann alltså efter en viss inspelningstid.
Lång näsa!

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2004/10/27 :  19:34:43  Show Profile Send pak a Private Message
angående sökning,så är det nåt som JAG ALDRIG kommer att göra så länge jag sitter med modem i alla fall.då får man ha flera timmar på sig ju-det går ju hur långsamt som helst.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/10/27 :  19:46:27  Show Profile Send lasselite a Private Message
OT Gör det? Jag tror inte det har med modemet å göra. D e nog bara om du får för många träffar som det blir tungt på modem. Sökningen i sig sker på servern (å den vet vi ju att den kan va lååååååååååååångsam).
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/10/27 :  22:18:25  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
pak: Gör sökningen i ett annat fönster, så kan du läsa som vanligt på HF.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000