Author |
Topic |
Labonka
Starting Member
40 Posts |
Posted - 2004/10/27 : 14:05:23
|
Ja just det, vad är en rak frekvenskurva ? Och vilken betydelse har den för hur vi tycker att högtalaren presterar?
Somliga kurvor är tydligen inte böjda
Förklara för en som är okunnig i ämnet.
Mvh / L |
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2004/10/27 : 16:17:06
|
Du har väll sett en frekvenskurva för en högtalare i Hifi&Musik nån gång kanske ??
Man har en graf från lägsta basen upp til diskanten, man brukar se en brokig linje som är frekvensgången på högtalaren.. Om den är helt rak och inte går upp och ner i höjd så har du en rak frekvensgång...
Om en högtalare har en helt rak frekvensgång så är den väldigt duktig på att återge en frekvenser över hela registret utan att dom förvrängs eller man tappar styrka i nån frekvens..
Ju rakare desto bättre, ialla fall i teorin.. Men det är inte nått man enbart skall gå på, precis som med alla mätningar, det säger inte så mycket hur det kommer låta utan mer hur en produkt kan återge ett visst värde...
Hoppas det klarnar lite... |
|
|
gromit
Member
731 Posts |
Posted - 2004/10/27 : 16:40:31
|
Om man ska formulera sig lite kortfattat så är rak frekvensgång ett nödvändigt men inte tillräckligt krav.
/Gr.
|
Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s |
Edited by - gromit on 2004/10/27 16:43:32 |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2004/10/27 : 17:31:21
|
Något som man kan vara säker på är att slutresultatet man hör i ett rum aldrig är en rak frekvenskurva. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
lasselite
Semesterfirare
138 Posts |
Posted - 2004/10/27 : 17:40:48
|
BO: Jag har fundrat i dom banorna oxå. Å jag undrar om man tex bygger själv idag, å vet att man kommer använda en stärkare me rumskorrigering. Då är det väl bättre att dämpa med den (för å spara watt bl.a) istället för i ett passivt filter, å sen ändå behöva korrigera.
DVS en högtalare som ska anslutas till en modern stärkare behöver inte nödvändigtvis vara frekvensrak. Eller?
(flåt om jag kapar i din tråd, jag kan starta en egen om du vill.) |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2004/10/27 : 18:00:10
|
Jag använder ju en Ultracurve, digital EQ, och resultatet efter inmätning ger en mycket orolig kompensationskurva. Givetvis kompenseras högtalarnas bristande tonkurva också. Sedan har det sagts mig att det inte är korrekt att göra en kompensering genom att mäta med brus, eftersom det inte går att skilja på direktljud och reflekterat ljud, vilket vår hjärna kan. Jag har ett ljud hemma som förmodligen är för ljust, men jag tycker det gör det intressantare att lyssna. Imorgon kanske jag ändrar mig. Så låter det korrekt hemma nu? Säkerligen inte. Men jag bryr mig inte så länge det är roligt att lyssna. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
lasselite
Semesterfirare
138 Posts |
Posted - 2004/10/27 : 18:14:12
|
D e nog korrekt, dessutom missar man väl om det är 1a 2a...tons dist oxå. Egentligen borde man mäta med dels brus och dels nån form av puls. Å sen väga allt på ett klokt sätt så att man sen bara kan njuuuuuta.
P.S. Ibland trycker jag in loudness för att jag tycker det "rockar" då. |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2004/10/27 : 18:33:35
|
Ett annat problem är att våra öron inte är linjära när det gäller volym (vilket beror på örats konstruktion), vid låga volymer uppfattar vi låga frekvenser betydligt sämre vilket gör att man måste tillföra "extra" bas om man lyssnar på "normal" volym för att få en upplevelse som påminner om hur det skulle låta live (då volymen ju normalt är betydligt högre).
Även ett system med helt rak frekvenskurva kan alltså låta basfattigt om man spelar på för låg volym
|
|
|
lasselite
Semesterfirare
138 Posts |
Posted - 2004/10/27 : 18:43:33
|
f95, det är väl så en del lite "klyftigare" loudnessfunktioner funkar. Dom går mot en rakare kurva ju högre man spelar. |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/10/27 : 18:53:41
|
Hej,
Här är en frekvenskurva på HFLS-1 som INTE är rak. Den är lite "böjd".
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2004/10/27 : 19:01:16
|
Min erfarenhet ar att frekvenskurvan bor vara rak i omradet 1-4 khz. Oroligheter kring 1 khz ar mycket varre an oroligheter kring 8 khz. En kurva med peakar ar varre an en med dippar. A andra sidan gar peakarna att kompensera bort. |
Hifiarkeologen |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2004/10/27 : 19:05:39
|
quote: Ja just det, vad är en rak frekvenskurva ?
Mycket bra fråga tycker jag!
En mycket viktig aspekt med frekvensgång som många glömmer är att den även finns i alla riktningar från högtalaren och inte bara i en riktning(som man sällan eller aldrig hör som direktljud iaf). Alltså frekvensgång i 3D. Är denna inte jämn och väl definierad så tycker jag inte man kan prata om rak frekvensgång eller inte, från ett par högtalare, och sedan relatera till och dra slutsatser om hur detta låter. Det vi hör som direktljud från ett par högtalare varierar ju en hel del(med vinkel och avstånd), och även det reflekterade ljudet i rummet.
Sedan uppfattar örat direktljud och reflekterat ljud olika och till stor del som skilda saker så att prata om frekvensgång uppmätt "statiskt" i ett rum är också lite vanskligt. Den informationen innehåller ju flera olika saker som borde behandlas var och en för sig. |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2004/10/27 : 19:14:26
|
Var ska man mäta frekvensgången? I ett rum, vilket som helst? Eller i ett ekofritt rum? Faktum är att skillnader i högtalarklang förmodligen kan bero på att dom är anpassade för olika rum. Amerikanska rum med skivväggar och tjocka heltäckningsmattor kan leda till att man väljer en högtalare med en viss höjning i bas och diskant, d.v.s. det amerikanska högtalarljudet. Engelska rum med murade väggar och trägolv (jordgolv?) leder till högtalare med tillbakadragen bas och diskant. Det typiska engelska högtalarljudet. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Margaux
Member
679 Posts |
Posted - 2004/10/27 : 19:31:23
|
Mina högtalare har bra frekvensgång från början. (+- 45 grader 300 till 15 kHz , +2,5 till -4db). Dessutom har jag dämpvägg bakom samt absorbenter i reflexionspunkterna (väggar + tak)
Trots detta blir frekvensgången kass (grön graf). Efter korrigering med parametrisk equaliser blir frekvensgången bättre (blå graf). Vilket hörs mycket tydligt. Obeservera att dipparna är lämnade utan försök till kompensering.
Detta har jag uppnått genom att kompensera med följande filter
|
/Joachim ********** Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik. |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2004/10/27 : 19:33:08
|
En rak frekkurva on-axis brukar innebara att det andra ordnar sig av bara farten. Men det ar klart en stigande frekvensgang fran 1k upp som Mirage och andra hogtalare fran andra sidan leder ju till att off-axis blir i stor sett rak. Att fa badadera vet jag inte hur det ska ga till? |
Hifiarkeologen |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2004/10/27 : 19:44:58
|
quote: Var ska man mäta frekvensgången? I ett rum, vilket som helst? Eller i ett ekofritt rum?
Björ-Ola: Jag tycker man ska mäta det man vill mäta på det sättet som bäst mäter detta.
Självklart så bör man anpassa högtalarna till det rum de står i, men det måste man ju göra med utgångspunkt för hur vi uppfattar ljud och hur ljud beter sig. Inte genom att tex mäta frekvensgång i en eller et par punkter där vi sitter i soffan, det täcker inte in hur vi uppfattar ljud.
För att fatta mig kort om detta stora ämne om mätteknik på högtalare så kan det vara bra att mäta högtalarna (i 3D) ekofritt, med utgångspunkt för hur vi uppfattar höga frekvenser och hur dessa utbreder sig i rummet. Sedan bör man komplettera de mätningarna med hur högtalarna funkar när man tex lägger till golv tak och bakvägg i ett normalt rum med förväntad placering och hur vi uppfattar hur dessa påverkar ljudet från högtalarna. Till sist så är det bra att mäta låga frekvenser i rummet som högtalarna ska stå i och anpassa dessa specifikt till det rummet.
Man kan göra detta i ännu fler steg och mer detaljerat, men i princip så krävs det alltså många olika mätningar för att kartlägga hur högtalarnas frekvensrespons ser ut enl. vad öronen hör.
edit: Rummets egenskaper är mycket svårt att anpassa mha att ändra signalen man matar högtalarna med, detta går i princip inte förutom i lägsta basen där det fungerar bra för en del av rummet som lyssningsplats. Vid höga frekvenser så finns inget annat alternativ än fysiska ingrepp i själva rummet för att ändra hur rummet låter. |
Edited by - marens on 2004/10/27 19:51:25 |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2004/10/27 : 19:48:16
|
Men, vad är ett normalt rum? Betong eller skivväggar? Hur mycket dämpning? Finns det någon EU-standard? |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2004/10/27 : 19:55:24
|
Björn-ola: Man får kompensera de effekter som rum med betong och skivväggar har gemensamt, de andra rumseffekterna går ju inte att kompensera mha högtalarna. Det är som att kompensera för högt bakgrunsdbrus från utanför mha öronproppar, det tar aldeles för groft och på fel ställen. |
|
|
Margaux
Member
679 Posts |
Posted - 2004/10/27 : 19:57:39
|
quote: Rummets egenskaper är mycket svårt att anpassa mha att ändra signalen man matar högtalarna med, detta går i princip inte förutom i lägsta basen där det fungerar bra för en del av rummet som lyssningsplats. Vid höga frekvenser så finns inget annat alternativ än fysiska ingrepp i själva rummet för att ändra hur rummet låter
Korrekt. Våglängden är så kort att man måste sätta huvudet i ett skruvstäd och endast lyssa på ett öra för att det skall fungera. Detta rekommenderas endast för de riktigt inbitna audiofilerna.
Regel: Kompensera endast upp till c:a 500-800 Hz om du vill undvika skruvstädet. |
/Joachim ********** Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik. |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2004/10/27 : 20:01:01
|
Man kan naturligtvis kompensera för olika rumsdämpningar i dom övre frekvenserna. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Margaux
Member
679 Posts |
Posted - 2004/10/27 : 20:04:09
|
quote: Man kan naturligtvis kompensera för olika rumsdämpningar i dom övre frekvenserna
Självklart. Dock kan man inte kompensera för reflektioner med bra resultat. |
/Joachim ********** Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik. |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2004/10/27 : 20:09:22
|
quote: Man kan naturligtvis kompensera för olika rumsdämpningar i dom övre frekvenserna.
Jo, precis. Det går att göra mycket, tex att begränsa spridningen av höga frekvenser osv. Det som inte funkar lika bra är att tex öka mängden diskant i direktljudet från högtalarna för att kompensera för mängden diskant i det reflekterade ljudet i ett för dämpat rum. Det kommer inte att låta lika naturligt. |
Edited by - marens on 2004/10/27 20:10:31 |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2004/10/27 : 20:12:03
|
Det kan du ha rätt i.
|
|
|
Labonka
Starting Member
40 Posts |
Posted - 2004/10/28 : 00:12:58
|
Som någorlunda novis inom området så kan man ju inte annat än att bli imponerad över kunnandet hos medlemmarna på forumet.
-Ju´ mer man vet, desto mer vet man att man inte vet!
/L |
|
|
markih
LTS Göteborg
963 Posts |
Posted - 2004/10/28 : 10:01:00
|
Enl de mest omfattande lyssningsundersökningarna (Föoyd Toole) så är rak frekvenskurva en av de 'viktigaste' sakerna att ta hänsyn till. Men sedan är det som Marens skriver, att man måste inbegripa spridningen, som ju egentligen är frekvenskurva i alla riktningar.
Eftersom sättet att mäta kan skilja sig en del, blir det svårt att jämföra olika mätningar om man inte är insatt. |
markih |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2004/10/29 : 18:15:39
|
Labonka
Effekterna av en ojämn frekvenskurva blir att vissa instrument hörs olika mycket. Exempelvis kan cymbaler höras mer än virvelkaggen eller tvärt om. Piano och körverk är mycket avslöjande för detta. Lyssna noga på någon musik med enbart kör eller piano och lägg märke till att det är olika svårt att uppfatta de olika stämmorna. Detta beror på ojämnheter i frekvensgången. Du kan själv påverka ganska mycket genom att vara noga med att placera dina högtalare så att du får den så jämn som möjligt.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Topic |
|