HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Paul Simon - The Studio Recordings
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

HJ
Member

799 Posts

Posted - 2004/10/26 :  10:49:54  Show Profile Send HJ a Private Message
Lyssnade på Paul Simon och blev sugen på att komplettera min samling. Då hittade jag en box, se länk

http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/B00028HBNY/qid%3D1098778698/026-2138527-8381251

som kom ut i år med hans samtliga studioskivor i "upputsad" utgåva. Nu tycker jag i och för sig att det är ganska hyggligt ljud på hans 2 senaste studioskivor i alla fall...

Någon som har denna box och kan uttala sig om ljudkvaliteten gått upp eller om den blivit "remastrad" till det sämre. Angående de musikaliska kvaliteterna hyser jag inga betänkligheter, 5H på det mesta han gjort.

Hur är ljudkvaliteten på hans tidigare alster?

Mvh /HJ

"So here I am once more..."

Gabe
Member

536 Posts

Posted - 2004/10/27 :  09:29:19  Show Profile Send Gabe a Private Message
Hej - har inte boxen men väl två av de remastrade skivorna (de finns att köpa separat), närmare bestämt "Still Crazy After All Theese years" och "One-Trick-Pony". "Still Crazy..." har enligt min åsikt formligen skrikit efter en ljudmässig förbättring och nu finns den. Tycker den låter väldigt bra i remastrad version, och musikaliskt är den mycket riktigt en tidlös klassiker. Även "one-trick-pony" har vunnit på att fräschas upp även om den är en av Pauls Simons mer ojämna alster. Båda skivor har f ö fått några extraspår vilket ibland känns klåfingrigt och onödigt, meni det här fallet sväljer jag gärna några bonusspår. jag håller med dig, Paul Simons två senaste skivor behöver ingen remastering alls. Däremot hade jag gärna sett en separat CD med alla bonusspår!

hälsar
Gabe
Go to Top of Page

HJ
Member

799 Posts

Posted - 2004/10/29 :  21:02:04  Show Profile Send HJ a Private Message
Tack för synpunkterna. Du har inte lyssnat på samlingen som heter 1964-1993? Har du kommentarer om ljudupplevelsen?

Jag har gått och suktat efter den ett tag men inte kommit mig för men nu känns det mer aktuellt att ge sig på "The Studio Recordings" istället. Jag lånade "Collection" på biblioteket och den är ju också remastrad med som jag upplever det med bra resultat.

Mvh /HJ

Go to Top of Page

Gabe
Member

536 Posts

Posted - 2004/11/01 :  11:12:43  Show Profile Send Gabe a Private Message
Hej! Nej, jag har inte lyssnat på samlingen du nämner. En samlingsplatta med en så stor artist som Paul Simon släcker liksom inte aptiten....!
hälsningar
Gabe
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/11/02 :  14:55:26  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Det finns en positiv recension i senaste hifi & musik av Simons box.

Intressant att de kommenterar "Songs from the Capeman" som floppade rejält som musikal på Broadway, men något annat är knappast att vänta i USA där ett sådant politiskt budskap knappast går hem... musikaliskt är det dock väldigt bra tycker jag själv, och den musikalen borde satts upp i London eller i allafall utanför USA.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

HJ
Member

799 Posts

Posted - 2004/11/02 :  18:25:59  Show Profile Send HJ a Private Message
Tack för tipset. Skall sitta på tåget i morgon så något att läsa kan ju vara på sin plats. Dock skall deras recensioner av både mjuk- och hårdvara tas med en nypa salt. Kan vara kul att läsa i alla fall.

Capeman-skivan tycker jag också är bra men inte lika lättillgänglig som ex Graceland och tidigare Simon & Garfunkel vilket kanske är orsaken till det ljumma intresset av musikalen.

Mvh /HJ

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000