HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Alternativ till lm386
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/10/25 :  23:17:18  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag fick hem en billig hörlursförstärkare i helgen (tillsammans med lite annat smått och gott från HK). Det är en liten VAL som fungerar utmärkt (det fanns en bildtråd med en likadan förstärkare för ett tag sedan).

Med tanke på priset tycker jag den är helt ok men det vore ändå kul att se om man kan förbättra den något. Tyvärr brusar den en smula och nivån är tillräcklgt hög för att vara lite störande. Den bruar även på batteridrift så det är inte strömförsörjningen som spökar.

Jag öppnade den och upptäckte att den använder en lm386 per kanal, det är ju inte någon direkt någon high-end krets (10 kr på Elfa) så en logisk "moddning" vore att byta den till något bättre, men tyvärr verkar det inte finnas så mycket som är kompatibelt; det enda jag hittat är NTE823 som verkar vara en ren kopia på LM386 och ingen förbättring (av döma av databladet). Lm386 är en så klassisk krets att det är en smula förvånande.

Finns det några alternativ som jag missat?
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000