HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Info om horn
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bjäris
Member

257 Posts

Posted - 2004/10/17 :  11:40:26  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message
Hej är det någon som har några bra länkar till ställen på nätet där man kan lärasig allt om hur man kontruerar horn? Jag funderar på att bygga ett par små bakladdade horn, men vill järna ha info om alla typer, till alla register.

Tack på förhand

Lennart
Member

322 Posts

Posted - 2004/10/17 :  12:00:21  Show Profile Send Lennart a Private Message
Börja med den här sidan:
http://audionova.nu/docs/hornhogtalare.htm
Därifrån finns några länkar till andra sidor.
Lycka till!

===================
Ju mer skrot det finns på ett järnspett...
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7818 Posts

Posted - 2004/10/17 :  14:42:00  Show Profile Send Fuling a Private Message
Små bakladdade horn, låter som att du ska googla lite efter "Buschhorn mkII"

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bjäris
Member

257 Posts

Posted - 2004/10/17 :  16:10:59  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message
tack så mycket för länkarna.
När man spanar runt på internet tycker jag det verkar som att folk bara tar en ritning till ett horn bygger efter det och sedan tar ett element, nästan vilket som hälst och stoppar dit. Jag har lite svårt att tro att det kan vara så enkelt, därför vill jag ta reda på hur det igentligen fungerar. Antagligen kommer det leda till att jag konstruerar ett eget horn från grunden. Det svåraste verkar ju vara att veta hur och var kan kan kompormissa för att få en vettig storlek.
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2004/10/17 :  18:35:50  Show Profile Send Rapid a Private Message
Hej Bjäris!
Klart du ska lära dig om horn Kolla här:
http://melhuish.org/audio/horndesign.html
http://melhuish.org/audio/exphypcalc.html

Ta hem detta:
http://www.users.bigpond.com/dmcbean/

Tips: Dubbelklicka på parametrarna för att mata in "vanliga" T/S fs,qts osv. Sätt VRC=0 om du ska modellera bakladdat horn.

Min länksamling:
http://hem.passagen.se/sajberrapid/links.txt

MVH Mattias
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/10/17 :  18:40:32  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Sajberrapid- Var skulle man dubbelklicka för att sätta in T/S?
Jag har testat att dubbelklicka på det mesta men inte kommer något formulär för T/S.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2004/10/17 :  18:55:59  Show Profile Send Rapid a Private Message
Jag vet inte var jag ska börja så jag tar allt steg för steg :

När du startat hornresp så tryck Add, tryck Edit. SD, Le och Re måste matas in först ur databladet.
Dubbelklicka på CMS värdet (OBS! inte texten CMS utan själva värdet). Den frågar om VEL, DEN och SD är korrekt. Välj Yes. Mata in VAS. Gör likadant på RMS, MMD, BL.

ES är spänningen: 2,83V i 8ohm ger 1W.
VRC: Volymen bakom elementet
VTC: Volymen framför elementet (bör vara liten)
S1: Arean som elementets kon ser
S2: Slutarean på hornet/segmentet
Markera CON: och tryck:
shift-E (exponential)
shift-C (konisk)
shift-H (hyperbolisk) FLA=m faktorn (typ 0.6 kan vara lagom)

Resten av parametrarna behöver du nog inte ändra på men det står under help vad de betyder.

Om något är oklart så fråga.
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/10/17 :  19:25:03  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Tack Sajberrapid, ska fråga när jag lekt lite mer :D

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Bjäris
Member

257 Posts

Posted - 2004/10/17 :  21:37:33  Show Profile  Visit Bjäris's Homepage Send Bjäris a Private Message
Jag har tittat lite på programmet
Det ser låvande ut, lite för stort för mitt rum bara, men om jag kompromissar lite med storleken så kanske spl sjunker 15 dB så att frekvensgångel blir rak med resten av registren.

Tack för alla länkarna, nu har jag lite att läsa, lite dumt bara att de kommer mitt i tentap.
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2004/10/17 :  22:22:38  Show Profile Send celef a Private Message
om man vill testa att bygga ett 'linjärt' horn (för det är väl det enklaste hornet byggmässigt?), hur bär man sig åt då?

tex för en vanlig diskant?


sound pollution
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2004/10/18 :  23:05:53  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Förlåt en högtalarnovis, men eftersom jag just i skrivande stund håller på att scanna ett byggprojekt för bakladdat horn i Allt Om Elektronik 1990 måste jag fråga lite dumt:

Kan ett veckat bakladdat horn med bredbandshögtalare verkligen ge ljud i HiFi-klass.
Jag är kanske skadad av kompisarnas discoanläggningar i slyngelåldern på 80-talet, men
de horn jag hört har haft ett burkigt och skrälligt typiskt PA-ljud. Huvudpoängen med horn har jag
fått för mig är den höga verkningsgraden, något som i och för sig inte är något att förakta.
Har sett stora plasttrattshorn på verkliga HiFi-prylar, så jag förstår att horn faktiskt inte bara
är för disco-dunk. -Men är det inte risk att frekvensgången får väldigt stora toppar och dippar
jämfört med t.ex. dipol/öppen baffel eller väldämpad sluten låda? Basreflexen borde väl vara ett mellanting?

Är lite ugen på att bygga något men schysst verkningsgrad eftersom jag är rörnörd. Gillar formatet på de högsmala burkarna i AOE, men vill inte s.a.s. bygga grisen i säcken.
Att bygga dubbelväggigt och sandfyllt kanske tar bort det mesta av PA-karaktären?

Vill (vågar) inte lägga ut de nyscannade sidorna, men är någon nyfiken så skicka ett PM.
/John

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/10/19 :  01:19:24  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Leta lite på Tractrix, Lowther så kommer du hitta roliga grejor som spelar skjortan av det mesta i vanliga högtalare då det gäller känsla av naturtroget ljud. Allt blir inte perfekt men, hornform och kvalité på driver betyder massor.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/10/19 :  11:43:37  Show Profile Send Bubbel a Private Message
JohnA Det behöver inte bli burkigt ljud t.ex tjockare väggar dämpa ut ljudet med tjock bordsfilt 5mm eller mer ofta tar det längre tid att prova sig fram till ett bra slut resultat än att bygga dem. Horngurun Bruce Edgar bygger sina horn i mdf som dämpar bort en hel del vilket plywood inte direkt gör.

celef jag sänder över en pdf fil som jag har hemma som enbart behandlar diskanter.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2004/10/19 :  12:43:50  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Borde som vanligt läst på mer innan jag börjar fråga. Audionova gav bra svar på mina frågor.
Bygger jag högtalare blir det nog horn.
Antar att PA-ljudet kommer sig av plywood, obefintlig dämpning och framför allt sopiga element.
Läste någonstans att man får veta mycket om ett element bara genom att provspela det hängande
fritt i luften. -Låter det skit då blir det inte bättre av i en låda förutom verkningsgrad
och bas. Jag har nog uppfattat horn som en avstämd orgelpipa med otrevliga resonansfrekvenser,
när det i stället är en "impedansanpassare" mellan högtalare och luft.
Konrörelsen inte bara dämpas av hornet, den blir även mindre. I så fall kanske påståendet
om de frihängande högtalarna inte är helt korrekt. Högtalarelementets egen distorsion borde
minska när rörelsen minskar. -Är det helt enkelt så att horn rent av spelar renare än
t.ex. slutna lådor och basreflex?

Är det förresten skillnad på veckat horn och rakt? Det perfekta hornet borde vara en roterad (cirkulärt snitt) form, men de flesta har fyrkantigt snitt och dessutom gör vikningen att väggarna blir olika långa. Borde även bli allehanda reflektioner mellan sidorna i det veckade hornet. -Har detta betydelse för ljudet, och i så fall positiv eller negativ?

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/10/19 :  15:54:52  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Du har rätt att cirkulära horn låter bättre därför har man dessa till att spela mellan och övre register. ett enkelt sätt att ta reda på om ditt utvalda element klara av vara i horn är att dela fs med Qts allt som är över 120 eller där omkring är ok.
Sedan finns det fler parametrar som bör stämma men vissa är också samtidigt nonsens t.ex lätta membran vilet inte alltid är bra då elementet inte klara av att pumpa luft utan viker sig.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2004/10/25 :  18:10:19  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Har suttit och pillat med Hornresp, det kvittar hur man gör, från
40 till 900 Hz ser det ut som "hela havet stormar" mellan 100-105 dB.

De element jag simulerat med är ett par Seas, P17RCY 6,5" och
Coax T18RE.

Vilka element är egentligen lämpliga att använda i horn.

Går det att dämpa på något vis om man inte vill ligga högre än 95 dB.

Har definitivt ingen erfarenhet av hornkonstruktioner, men det ser kul ut.




Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2004/10/25 :  19:37:53  Show Profile Send Rapid a Private Message
Hej!
Ladda ner den här zipfilen och studera hans horn så kanske du får lite hum om vad som fungerar och vad man kan åstadkomma :
http://www.geocities.com/loudspeakerguru/McBean.ZIP

Om du ska bygga ett horn som klarar 40-900Hz blir det nog svårt. Iallafall om du ska bygga ett veckat frontladdat horn. Generellt brukar element med lågt qts, högt fs, hög BL faktor med lätt kon fungera bra i midbashorn. Det finns ju undantag som LAB12 hornet (med eminence LAB12 högtalare) men det fungerar väl bäst som subbas.

Kika på JBL, beyma, RCF, fostex, PHL, Precisiondevices, Paudio, electrovoice, B&C, fane, eminence, eighteensound... har jag glömt någon? Kan hända att Seas fungerar bra också

Använd den här: http://melhuish.org/audio/exphypcalc.html
sätt throatarea=Sd/2, flarefreq=40Hz, sizefactor 8, M=1 eller 0,6 och mata in hornet i hornresp sedan. Då kanske du kommer en bit på vägen

Ska du bygga ett bakladdat horn?

MVH Mattias
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/10/25 :  20:44:18  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Tre till fyra oktaver har jag hört är "max" för ett horn. Det skulle innebära 640Hz för ett horn som börjar på 40Hz.
Jag vet inte varför dock, kanske nån kan förklara?

Men ett bakladdat klarar mer än så eftersom det bara förstärker de lägsta frekvenserna.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2004/10/25 :  21:09:58  Show Profile Send Parasite a Private Message
Får inte ner zipfilen =(

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2004/10/25 :  21:58:41  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Får inte heller ner den där zip:en.

Bakladdat är väl när man har hornet bakom elementet, som Jerichohornet?

Är det inte det jag hållit på med i Hornresp?

Jag vill ju inte ha en stor tratt i rummet

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2004/10/25 :  22:58:27  Show Profile Send Rapid a Private Message
Jag tog hem filen och la den på mitt konto. Hoppas det funkar bättre:
http://www.efd.lth.se/~e01man/horns.zip

Japp, bakladdat är när hornet sitter bakom elementet. Jag vet inte om du har simulerat bakladdat i hornresp, men det kan va därför det ser lite ojämnt ut Har du satt VRC=0 (kammaren bakom elementet) så simulerar du det.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000