HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 innan första bygget
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hinken
Member

55 Posts

Posted - 2004/10/18 :  00:55:43  Show Profile Send hinken a Private Message
Hej alla med intresse och kunnande.
Jag har aldrig byggt någon egen högtalare men jag har funderat på hur jag ska bygga min högtalare och följt detta forum i ett år nu. Och nu vill jag dela med mig av mina idéer och framförallt vill jag läsa era synpunkter och lösningar.

Det ska bli en tvåvägs portad väggmonterad högtalare.
bas/mid: SCAN SPEAK 15W/8530K-00
diskant: Hiquphon OW 2

Höjd: ca 56cm
Bredd: bas/topp ca12cm (bredast ca 18cm)
Djup: ca 17cm
Volym: ca 10 liter
Den kommer att se ut som en liten tjock platt surfbräda

PROBLEM/FUNDERINGAR

#Vad kan det bli för problem med ökningen av volymen?
Jag vill få så låg f3 punkt som möjligt utan att kurvan får några toppar eller dalar. När jag räknar ut optimal volym så blir det 7 till 8 liter. Jag brukar använda LJUDIA´s räkne sida och andra formler. Om jag ökar volymen till 10 liter så sänks f3 punkten utan att kurvan får några toppar eller dalar vad jag kan se.

#Hur djup bör en låda vara?
Jag vill bygga en så tunn låda som möjligt för att den inte ska sticka ut från väggen så mycke. Om man fyller området bakom basen till 90-100% med ull kan man då minska djupet? Som jag har tänkt nu kommer det att vara ca 7 cm mellan magnet och bakväggen.
Men om volymökningen är negativ (se frågan ovan) så kanske avståndet mellan magnet och bakvägg blir 4-5 cm. Hur ska jag undvika reflexer från väggarna, är det något som jag ska oro mig för?

#Vägg material.
Jag tänker bygga med 12mm plywood runt om, fronten kommer att smyckas med 5mm ek eller valnöt. Blyfoliemattor och stagning invändigt. Det finns dämpplattor på HCJ (Backaplan i GBG) som är asfaltbaserade (ångor, lösningsmedel), tror ni att dom kan vara skadliga för elementen.

#Delningsfilter.
Bas/mid SCAN SPEAK 15W/8530K-00 har en ökning på 4db från 1K Hz och 2K Hz.
Jag tänker använda ett Butterworth eller ett Bessel filter av 2a ordningen.
Bessel exempel: Lågpass filtret delas vid 2K Hz. Vid delningen sänks signalen med ca 5db men elementet har en ökning med 4db, summan borde bli –1db. När diskanten kommer till delad vid 2.2K Hz borde frekvensgången bli jämn. Men eftersom lågpass filtret bara har sänkt signalen med 1db borde det bli en puckel på 4db. Om jag flyttar högpass delningen till 2.3-2.4K Hz tror ni då att signalen blir jämn?
Eller ska jag flytta ännu högre upp?
Diskanten Hiquphon OW 2 har en känslighet på ca 89db det är 4db mer en bas/mid. Men eftersom jag ska montera högtalarna mot väggen så kommer nog basen att kännas mera eller?
Hur mycke tror ni att jag ska dämpa diskanten?

#Lådformen ,en liten tjock platt surfbräda
Har någon tipps på liknande högtalare?
Att den sväller ut på mitten gör att jag får platts med elementet men resten av lådan är smalare. Och på så vis får en smäcker och spännande form.

Jag har inte byggt den än så det blir nog ca 1K? till innan jag är färdig.
Hoppas ni tycker att detta bygge verkar intersant och att ni har många svar och åsikter.





Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/10/18 :  01:59:06  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Väldigt intressanta element, i synnerhet diskanten.

Vad det gäller låda så tycker jag att du ska leta efter byggen med SS-elementet.

Vad det gäller delningsfilter så kan du inte använda de s.k. standardfiltren. Du måste ta hänsyn till såväl impedans/fas/grupplöptid som rak tonkurva. I och med att du ska placera dem i väggen så kan du iaf glömma baffelkompensationen. Det innebär en avsevärt mindre spole i basfiltret.

Utan mätinstrument är det tyvärr höpplöst omöjligt att få korrekt. Även med kan det bli galet. Det krävs en hel del kunskap för att designa ett par egna högtalare från scratch.

Du kan säkert få det att låta bra på sikt! Men jag tror inte du kommer att utnyttja elementens potential om du inte har full koll på vad du sysslar med.

Med lite tur så har någon erfarenhet av dessa element.

Det låter som ett spännande projekt, hoppas du får mer konstruktiv hjälp i den här tråden.
Go to Top of Page

hinken
Member

55 Posts

Posted - 2004/10/18 :  21:29:05  Show Profile Send hinken a Private Message
tack Gerhard 46 för ditt inlägg. Det är nog mycke svårare att lyckas än vad jag trott hitils, men jag får lita på min nybörjartur. Och som det verkar så blir utmaningen bara större och på så vis mer spännande.
Go to Top of Page

Lasse Å
Member

118 Posts

Posted - 2004/10/18 :  21:37:11  Show Profile Send Lasse Å a Private Message
Använd Unibox: http://home20.inet.tele.dk/kou/ubmodel.html för att beräkna storleken på lådan, det programmet har nog lite mer funktioner än ljudias!?
Go to Top of Page

hinken
Member

55 Posts

Posted - 2004/10/18 :  23:02:48  Show Profile Send hinken a Private Message
unibox verkar vara ett bra program men jag får det inte riktigt att funka det är någon inställning på min MAC som saknas.

Gerhard46 du skrev " Vad det gäller delningsfilter så kan du inte använda de s.k. standardfiltren. Du måste ta hänsyn till såväl impedans/fas/grupplöptid som rak tonkurva".
Om jag använder filter formler från boken "The loudspeaker design cookbook",
blir det helt fel då
Go to Top of Page

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/10/19 :  01:49:25  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Ja, tyvärr. De tar ingen hänsyn till de olika elementens "beteende".

Mitt tips är att hitta så många DIY-recept med 15W resp. OW2 du bara kan. Presentera dem här så kanske det går att kombinera.

Om en annan diskant har liknande "beteende" som OW2 så kanske man kan använda filtret iaf.


Ex:
Om du hade haft en SS9700 (+15W) och du hittat ett bygge med SS9300 (+15W) så hade du nog kunnat köra filtret rakt av för att sedan med hjälp av hörseln korrigerat filtret.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/10/19 :  09:37:26  Show Profile Send edison a Private Message
Angående Hiquphons diskant kan denna sajt kanske vara en liten hjälp:

http://murphyblaster.com/content.php?f=utopiaOW1.html

och

http://murphyblaster.com/content.php?f=okara.html

och

http://murphyblaster.com/content.php?f=MBOW1.html

Dessa använder diskanten OW1, men om du kollar data samt kurvor för de båda kan du se om de evt kan använda samma eller nästan samma filter (jag har inte tittat efter själv dock)

Mannen verkar iaf veta väl vad han gör, det är mitt intryck efter att ha läst igenom dessa beskrivningar.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/10/19 09:39:33
Go to Top of Page

hinken
Member

55 Posts

Posted - 2004/10/25 :  21:49:31  Show Profile Send hinken a Private Message
Tack för tippsen. Men det verkar inte vara några som visar sina byggen med OW2 på nätet.
Det som verkar skilja OW1 och OW2 åt mest är nog att OW2 är några Db starkare och att den är bättre "off axis". Annars så funkar nog samma filter för båda.

steriotyp

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000