HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 transformator
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

trippelbogey
Member

159 Posts

Posted - 2004/10/25 :  21:20:45  Show Profile Send trippelbogey a Private Message
Skell bygga om min gamla skivspelare.
Första etappen är att ta ut all elektonik som styr motorn.
Det verkar som om transformatorn är trasig dock så jag btänker köpa en ny.
Motorn är 12 v dc med en kontrollenhet före. Dessutom sitter det en likriktare monterad i skalet. Jag tror att jag skall ha en 2*15 v för att kompensera för spänningsfall.
Stämmer det ?

perob
Member

190 Posts

Posted - 2004/10/25 :  23:38:02  Show Profile Send perob a Private Message
Hej! Låter spännande! En transformator är nog bland det slitstarkaste och mest långlivade som finns om den inte överbelastas och blir såpass varm att isoleringen/lacken smälter. En vild gissning utan att veta är att det är något annat än trafon som är trasigt... Kan du separera trafon från elektroniken och mäta spänning före och efter trafon (?) så kan du lättare lokalisera problemet.

Efter likriktning och glättning får du ca 1,4 ggr den växelspänning som trafon ger. T ex med 15VAC -> 21VDC och 12VAC -> 17VDC. Jag tror att det räcker med 17VDC, spänningsfallet över kontrollenheten blir ju värme och för stor spänningsskillnad kan ge värmeproblem.
Du behöver inte "2*15" eller "2*12" om du inte vill parallellkoppla för högre strömuttag. Finns det ingen text på din befintliga trafo?

Lycka till!
Mvh
/Per


Musik i två kanaler!

Min anläggning

Go to Top of Page

trippelbogey
Member

159 Posts

Posted - 2004/10/26 :  09:37:13  Show Profile Send trippelbogey a Private Message
Jaha jag trodde det var tvärtom att man tappade spänning istället för vann.
Tack så långt. Jag skall testa att mäta med elektroniken bortkopplad.
På transformatorn står det LEHI och ett 6 siffrigt nummer. Det är en skivspelare från slutet 70-talet jag har sökt på nätet med både namn o nummer på transformatorn men ej hittat något. Är det någon som har tips så är ni välkomna. Problemet ör att motorn inte går.

Saken är dock den (mina försiktiga antaganden):
- Transformatorns primärsida verkar vara delad och byglad.Transformatorn har numrerade anslutningar där inkommande spänning är ansluten till punkt 2 och 8 samt det är en bygel mellan anslutningar3 och 9. Jag tror att detta gör att den kan köras på både 110 o 220 V om anslutningarna flyttas. Rätt ?

- Jag kan inte mäta att det är någon spänning på sekundärsidan med elektroniken påkopplad.

- När jag försöker mäta resistansen mellan anslutningar så ser det ut som om det är avbrott på lindningen mellan 2 och 3 men det är svårt att mäta resistansen.
Jag skall testa i kväll och försöker också göra en ritning o bilder.
Men tips hur jag skall felsöka emottages tacksamt
Go to Top of Page

perob
Member

190 Posts

Posted - 2004/10/26 :  21:24:33  Show Profile Send perob a Private Message
Ditt första antagande ang primärsidan stämmer med största sannolikhet mycket bra men min fundering är om någon kan ha varit och kopplat om från 110V till 220V? Lite intuitivt känns det kanske som om nätspänningen borde läggas mellan 2 och 9 medans 3 och 8 byglas... om de två lindningarna kopplas fel hamnar de i motfas och resultatet blir just som du upplever, ingen spänning på sekundärsidan...

Vid felsökning skulle jag nog försöka koppla bort elektroniken först och sedan koppla in trafon på nätet. Mät sedan spänningen mellan nätkabelns stift (2 och 8 var det väl) och bygeln, där ska det ligga ca 115V (alltså både mellan 2 och bygeln samt mellan 8 och bygeln). Om det inte gör det utan noll över den ena och 230V över den andra så är det som du antog att en primärlindning är trasig.

Att du har "avbrott" mellan 2 och 3 kan förklaras av att lindningarna ligger mellan 2 och 9 resp 3 och 8. (Detta talar lite emot det jag skriv i första stycket...) Mät dig fram, du ska hitta 2st lindningar med ungefär samma resistans.

Lycka till! /Per

Musik i två kanaler!

Min anläggning

Go to Top of Page

trippelbogey
Member

159 Posts

Posted - 2004/10/26 :  22:25:24  Show Profile Send trippelbogey a Private Message
Här är en skiss på kretsen

Lampan är en stroboskopvariant som lyser på sidan av tallriken(stroboskopmarkeringar) så att ma med pottarna kan ställa in hastighet.
Lampan lyser om man sluter kretsen.
Varför lyser den inte ändå, sluts inte kretsen över kondingen ?
Återkommer med mätresultat
Go to Top of Page

trippelbogey
Member

159 Posts

Posted - 2004/10/26 :  22:36:35  Show Profile Send trippelbogey a Private Message
Mätresultat:
mellan:
2 & 8 220V
2 & 3 220V
2 & 6 220V
8 & 6 0V
8 & 3 0V
21 & 23 0V
Resistansen går inte att fastställa med mitt digitalinstrument satt på 200 ohm(lägsta)
Dock blir det någon form av reaktion mellan 8 & 9(blinkar till) samt 21 & 23 (2-3 ohm) men ingen reaktion mellan 2 & 3
Go to Top of Page

perob
Member

190 Posts

Posted - 2004/10/26 :  23:16:06  Show Profile Send perob a Private Message
Då är det nog allt så att en av primärlindningarna är trasiga trots allt, dina mätresultat tyder på att det är avbrott i lindningen mellan 2 & 3... eftersom du har 220V över den andra lindningen, trist! Får nog bli en ny trafo om det inte bara är glappkontakt mellan koppartråden och kopplingsstiftet...

Kondensatorn sitter nog bara som skydd för strömbrytaren, den lilla ström som går igenom räcker inte för att lampan ska lysa.

mvh
/Per

Musik i två kanaler!

Min anläggning

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.49 sekunder. Snitz Forums 2000