HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Löda SMD
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Psycho
Member

65 Posts

Posted - 2004/10/25 :  16:45:57  Show Profile Send Psycho a Private Message
Hej!

Jag har några projekt som har 80 pins chip som skall lödas och jag funderar på att använda lödpasta och hetluft.

Clas Ohlson har följande produkter:
30-7643, som är en gasdriven hetluftspistol/lödpenna
30-7971, som är en liten varmluftspistol.

Finns det någon som testat någon av dem ?

Min tanke är alltså att lägga lödpasta på SMD paddarna, lägga dit komponenten och sedan smälta pastan med varmluft. Lägger man lödpasta först så sitter ju komponenten något sånär fast och man kan placera ut fler komponenter på samma gång.

/Tobias

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/10/25 :  17:41:30  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Har inte provat nån av dessa produkter från C.O
Kan dock säga att det är en fördel att placera ut pastan först och sen placera komponenten i pastan. Den rör sig inte SÅ mycket och precis som du säger så kan man placera ut några till medans man håller på.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Psycho
Member

65 Posts

Posted - 2004/10/25 :  20:49:34  Show Profile Send Psycho a Private Message
Zalve,

vad använder du sedan för att löda pastan ?
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2004/10/26 :  11:10:28  Show Profile Send Mickeman a Private Message
Pasta och varmluft är finurligt när man löder SMT, men skall jag vara ärlig så föredrar jag vanligt lod (0.1 mm) och en riktigt spetsig spets. Detta kräver dock att man kan löda under mikroskop. Har du använt pasta förr och känner dig bekväm med det så är det en bättre lösning, men personligen tycker jag att på små paddar så är det bökigt att lägga på pastan så att man undviker överlödningar (såvida man inte har en lödmask att lägga på pastan med). Då "limmar" jag hellre kretsen med trögflytande fluss och fäster ett par tre ben så den sitter där och lödar sen fast resten med rikligt med fluss.

Varmluftpistolen tror jag inte kommer funka då den inte blir varm nog, du vill gärna upp i 450 grader och den når bara upp i 310. Den gasdrivna funkar nog bra.

Har själv denna och är nöjd.
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok=2009169.htm

Mvh Mikael

Think what's inside the box!
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/10/26 :  11:53:00  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Hur tätt är det mellan benen på kretsen, är det 0,63 mm?

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/10/26 :  12:03:04  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Psyco:

Jag kommer inte ihåg om det är Weller eller nåt annat märke. ( Vi snackar proffsgrejer på jobbet)
Visst går en lödpenna bra om vi snackar storlekar som 0805, kanske 0603, dock inte mindre.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2004/10/26 :  12:24:41  Show Profile Send pix a Private Message
Skall man löda med hetluft gäller det att hitta lödverktyg med lågt luftflöde för att inte blåsa bort komponenten
Pastan (kappilärkraften), som Zalve var inne på, gör att komponenten flyter rätt på paddarna om man ej blåser för hårt.
Pasta = fluss och små små tenn kulor.
Tipps räkna med lite träning innan du ger dig på det riktiga kortet
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Psycho
Member

65 Posts

Posted - 2004/10/26 :  13:10:12  Show Profile Send Psycho a Private Message
peranders, jag tror det var ungefär det avståndet. När fasen blir dina GainClone SMD kort tillgängliga förresten! :-)

Ok, tack för alla tips. Det ska alltså vara en gasdriven hetluftspenna. Den på ELFA såg ju trevlig ut men attans va dyr och inga tillbehör heller. Man får ju ganska mycket tillbehör med Clas Ohlson pennan men temperaturen går inte reglera på den. Jag tror mitt val blir SolderPro 70 från ELFA. Liten, "billig" och reglerbar temperatur, jag tror den blir bra!

/Tobias
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/10/26 :  14:22:42  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Svaret på dina första fråga: "Coming in tree weeks" som en indier alltid sa när det i själva verket var 3-6 månader. Notera att "tree" är som han uttalade "three".

Skämt åsido. Jag börjar att samla in pengar om 1-2 veckor. Om du vill köpa nu så har jag några prototypkort kvar men det tar vi via epost är du snäll.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2004/10/26 17:48:07
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2004/10/26 :  15:53:32  Show Profile Send Mickeman a Private Message
Att temperaturen inte går att reglera är inte så kinkigt, det reglerar du bra själv genom att höja och sänka lödkolven

Think what's inside the box!
Go to Top of Page

Ionizer
Member

304 Posts

Posted - 2004/10/26 :  21:05:49  Show Profile Send Ionizer a Private Message
0603 är inga problem att handlöda utan spetsig spets och utan mikroskop. Bra belysning och en vettig pincett är användbara hjälpmedel. Svamptops med rengöringsmedel och fluss är inte så dumt heller.

Gräset är alltid grönare på den grönare sidan...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000