HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Misslyckade högtalarbyggen /Speaker Workshop
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2004/10/22 :  18:42:34  Show Profile Send Fimax a Private Message
Börjar sakta men säkert se hur första högtalarbygget växer fram. Samtidigt börjat man bli lite nervös, hur kommer det att låta? Den totala byggkostnaden landar ungefär vid 10000kr. Det är ju trots allt lite pengar och man får egentligen hyfsade högtalare (iallafall begagnade) fär de pengarna. På tal om inte alla investerade timmarna man har lagt ner på för informationsökning, inköp, "tänktid" och byggtid..

Hade man jobbat övertid är man väl kostnaden snarare uppe i 30-4000...

Man hör ofta folk berätta om sina lyckade byggen. Hur är det egentligen, finns det ingen som kan berätta om ett misslyckat bygge?

Eller är det så att om man köper bra dyra element, packar in dem i bra dämpad låda och ett hyfsat filter, så låter det bra?

Hur känsligt är systemet? Blir det en stor skillnad om man från det optimal tex har
1. lite fel lådvolym
2. lite fel basreflex- öppning/längd
3. Fel dämpmaterial (kan man dämpa för mycket?)
4. fel filter?

Filtret gör mig mest nervös. Jag har inte hittat ett filter till exakt den kombinationen som jag har. Nu finns det ju filterberäkningsprogram, men hur bra är blir det? Blir det oftast ganska bra eller ganska dåligt.

Hur vanligt är det att man vid första lyssningsförsöket är nöjd. Eller är det så att man måste optimera ofta och länge?

Många funderingar blev det....

Fimax


/filip





Edited by - Fimax on 2004/10/23 14:53:18

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/10/22 :  18:53:53  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
"Eller är det så att om man köper bra dyra element, packar in dem i bra dämpad låda och ett hyfsat filter, så låter det bra?"

Det blir aldrig bra med ett hyffsat filter, oavsett hur dyra element du än köper. Filtret måste vara BRA.

Bra filter med hyfasde element är kalrt bättre än bra element med hyffsat filter.

"1. lite fel lådvolym
2. lite fel basreflex- öppning/längd
3. Fel dämpmaterial (kan man dämpa för mycket?)
4. fel filter?"

1. Beror på lådtyp. Sluten -> ingen katastorf. Basreflex -> bumlig eller klen bas, för stora konutslag.
2. För liten diameter = blåsljud. Blä. Fel längd: Är det lite fel märks det knappt. Längen man får från div beräkningsprogram stämmer nästan aldrig med det man sedan mäter upp i praktiken. Se till att ha justerbar längd och ändra fixera när du hittat rätt.
3. Täckjacksfoder som säljs under namnet "dämpmaterial för högtalalre, acustastuff" och liknande är ungerfär som att köra utan. Helt värdelöst. Köp gullfiber. Billigt och bra. Eller fårull, lite bättre, mycket dyrare.
4. Fel filter: Bygg nytt filter. Det klart svåraste på hela högtalaren. Det finns inga lätta läsningar som står i någon bok eller så. Varje kombination av användningsområde, låda och element kräver sitt filter. Sedan kan man också sätta upp ytterligare krav som att högtalaren ska vara en snäll last mot förstärkaren. Det gör inte filtret enklare att konstruera, men det går.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/10/22 :  20:29:28  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Tur man alltid bygger färdiga beprövade koncept Slipper bli besviken då...

Är inte alls intresserad av tekniken bakom en högtalare och parametrar hit och dit därför har jag aldrig lärt mig detta och utvecklar själv.

Tycker själva byggandet är roligast och framförallt att man i slutänden får en högtalare som man med stor säkerhet fått betala mycket mer att köpa färdig.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/10/22 :  21:08:09  Show Profile Send Haakan a Private Message
håller med dig mange

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2004/10/22 :  21:40:41  Show Profile Send linnar a Private Message
Om man inte är säker på vad som görs:

1. Välj lådvolym och typ efter någon förebild
med samma element. Använd samma portdia och längd
om det är en basreflex.

2. Använd gullfiber eller liknande till dämpning.

3. Klona ett filter efter någon förebild med samma
låda, lådtyp och element.

Om det inte blir bra börjar faktiskt det roliga = Modda
eller DIY'a.

Läs, fråga, ändra, testa och fråga igen här på forumet.

Med en elementsatts för 10 000 har du alla förutsättningar
att få till något som DU gillar.

Mängden dämpmaterial kan bli för mycket om du packar det
hårt. En "fluffigt fylld låda kan aldrig bli för mycket.
Tänk bara på att portens dimensioner behöver ändras om
man inte dämpar som förebilden. Men någon kris blir det
aldrig. Det finns gott om olika avstämda lådor. Kallas
överstämd eller understämd. Det är någonstans här i mellan
du kommer att hamna.
De flesta komersiella högtalare med någorlunda status är
nästan undantagslöst helt fyllda med dämpmaterial.

Anbringa mineralull runt väggarna och fyll mellanrummet
fluffigt med fårull. Justera med att fylla på mer eller
minska mängden fårull.
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/10/22 :  22:59:50  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Blir det inte bra...........Gör om.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/10/22 :  23:28:59  Show Profile Send paradigm a Private Message
Om du är osäker på filterkonstruktionen, skulle jag rekommendera en Behringer UltraDrive DCX2496, som är ett helt digitalt aktivt delningsfilter plus mycket mer och som du enkelt kan labba dig fram till ett bra resultat med.
Sen när du också kollat vilken delay och ev faskompensation som Behringern ställt in, kan du, om du vill, bygga ett lämpligt passivt filter.

På det sättet kan du undvika en massa fallgropar och få till ett mycket bra filter.

/Roland
Go to Top of Page

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2004/10/23 :  00:44:58  Show Profile Send Fimax a Private Message
Paradigm,
kan du förklara lite närmare hur det går till från att du står där med dina högtalare till du har ett färdigdesignat filter med hjälp av den där "Behringern"?
Kan ju vara ett alternativ att köpa den för 450Eurosar iställer för att lägga ut 200Euro (som de ville ha i en Hifi butik) på ngn som designar filtret...

Filip

/filip




Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2004/10/23 :  04:24:46  Show Profile Send Haakan a Private Message
du sitter helt enkelt med en laptop i knät och justerar medans du lyssnar tills du är nöjd

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2004/10/23 :  10:16:54  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
jag byggde en högtalare en gång.
Köpte Dynaduio element (21W54 + D-28AF) begagnat av en kompis för 1500 SEK (dåtida nypris ca 4000 SEK, detta var 1993 )

Visst, jag byggde en basreflexlåda enligt konstens alla regler + ett standard andra ordningens filter(enligt tabell) Och det lät sådär.
dålig bas (felavstämd) och konstigt i mellanregistret p g a det icke optimerade filtert (kolla frekvenskurvan på 21W54 :) . Men jag var väl hyfsat nöjd. Mest nöjd var jag för att min kompis aldrig hade fått bra ljud ur dem ! (han byggde en sluten låda först, och läste i elektronikvärlden att man kan borra hål i lådan (basreflex) och få djupare bas , vilket han gjorde. Diametern på hålet avpassades till pappröret han hade (toarullepapprör ;) M ao , han hade inte en susning om vad han gjorde...

Jag försökte mäta för hand m h a tongenerator och multimeter (impendansmätningar) och hade ingen mätmik. Efter en hel del jobb med att tweaka filtret samt fixa basavstämningen på gehör hamnade högtalaren i garderoben av någon anledning, har för mig att den var för stor (ca 25 liter ) för mitt studentrum ... Detta var ca 1994. Tyvärr sålde jag elementen senare. Slutsatsen var att den lät inte så bra som jag trodde (jag hade aldrig lyssnat på annat än tonårsrumshögtalare innan och väntade mig himmelriket) men med tanke på den begränsade investeringen var jag nöjd. Hade jag köpt elementen till fullt pris hade jag varit mindre nöjd, men ändå ok. Min kompis var inte nöjd. Nöjdast var nog killen som köpte elementen av mig senare...


Att tweaka filter på gehör tycker jag låter som ett vääääldigt tidsödande arbete, för att inte tala om svårt , rentav meningslöst. Att designa filter på gehör är ett fruktansvärt multivariat problem.

och sedan att emulera detta digitala filter med ett passivt filter får mig att rysa. Det sistnämnda gör du INTE utan mätmik och simuleringsmjukvara. Bättre då att köra vidare med Behringern och köpa några billiga förstärkare och köra aktivt hela vägen...

kan du lägga 4500 på berhinger, kan du lägga några hundra till på en berhigner mätmikrofon också. och den tusenlappen LSPCAD kostar. men då är vi snart uppe i 10 kkr...

därför byggde jag mig ett par Proac kloner... slipper man allt jobbet.
men det är ju roligt att planera och designa i och för sig.

det sagt, nu har jag byggt en mätmik för 100 spänn (giardin mätkapsel + enkel förstärkare) och laddat ner Speakerworkshop, så då kan man ju arbeta vidare billigt.

Med hänsyn till mätfel på frekvensresponsen e t c på högtalarelementen och baffeleffekter, akustiska effekter i rummet och toleranser på delningsfilterkomponenter så simulerar programmen helt rätt! Att du inte lika lätt kan mäta upp samma frekvenskurva är för att det är svårt att göra akustiska mätningar, det finns väldigt många faktorer som påverkar.

Min uppfattnign är att filtret är det absolut svåraste. Det lustiga är att böcker som Loudspeaker Cookbock handlar halva boken om baselementets funktion, men endast ett ! kapitel om delningsfilter. Och detta är inte särskilt bra heller. Antagligen för att det är ganska lätt att fixa till en hyfsad, rent av bra bas (det är matematiskt väl beskrivet) medans filter + akustisk respons är mycket värre att få till bra. Här krävs mer än vad man kan läsa sig till i en bok. Fora på internet är oehört användbart!

precis som alla andra hobbies kan man inte räkna pengar. man gör detta för att det är kul och då får det kosta pengar.

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2004/10/23 :  14:55:36  Show Profile Send Fimax a Private Message

Fungerar speaker workshop bra? Har lekt lite med programmet, men har ingen mätmikrofon. Är det fler som har använt programmet och hur gür arbetsgüngen till grovt sätt?

/filip




Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2004/10/23 :  15:16:22  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Jag som konstruerar högtalare för att sälja desamma, har väl fått ett och annat grått hår på vägen.

För att göra en väldigt lång historia väldigt kort, så kan jag säga att anledningen till att min högtalarserie, Zaurus, ser ut som den gör och är bestyckad som den är, inte beror på slumpen.
Det är strikt reglerat i mått och dämpning etc.etc.
Mycket grejande blev det innan jag kunde acceptera resultatet.
Nu är det å andra sidan riktigt bra, och framförallt roligt.
Den innehåller inga filter överhuvudtaget, eftersom jag betraktar delningsfilter som en enda stor felkorrigeringsoppa.
Det är mina kommersiella högtalare det, och det måste vara konstant rätt, annars blir det fel.

Men för att svara på din frågeställning, så fel kan det bli under alla omständigheter när man expreminterar.
Det kanske skall bli det, om man nu ger sig ut i okänt land.
Det gäller att begränsa felen och framförallt kostnaderna när man pysslar.
Att lassa upp 10 000 kr på första bygget skulle jag inte rekommendera, bättre då att hålla sig till bra, prisvärda element och sedan "krångla" med lådkonstruktion o dyl.
Det ligger mycket välljud i en bra konstruerad låda.

Många gråa hår också.

edit: stavfel.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor

Edited by - akktustakki on 2004/10/23 16:28:01
Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/10/23 :  15:59:06  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
rikkitikkitavi: Jag håller på och bygger med 21W54 nu! Jag byggde prototyper för ca 8 månader sedan. Dessa har mätts och hafts på, samtidigt som jag räknat ihop nya, bättre filter. Snart är dom klara, prototyperna lät bra redan dom.

Med det är ingen lek att göra filter till dom! Nästa bygge blir med snällare element, helt klart.
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/10/23 :  19:13:24  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Sorry OT; akkustakki, var hittar man info om och bilder på dina högtalare?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2004/10/23 :  20:29:05  Show Profile Send Fimax a Private Message
Eftersom jag varit "dum" nog att köpa förhållandevis dyra element får jag väl hoppas att det det finns duktiga personer här på forumet som kan ge bra råd

Många som jag pratat med säger "bättre att köpa färdig byggsats första gången" bla bla. Jo visst är det säkert det. Jag kan köpa tio färdiga byggsatser, limma ihop dem och få en välljudande låda.

När jag sedan kommer till den elfte som jag vill designa själv, kommer det många problem och när jag nu måste "mäta" osv, är det ju inte lättare bara för man har limmat och lött de tidigare färdigbyggsatserna utan att förstå....

Nu sitter jag i soppan och försöker göra det bästa

/filip




Go to Top of Page

Johnny_Fiasco
Member

284 Posts

Posted - 2004/10/23 :  21:43:32  Show Profile Send Johnny_Fiasco a Private Message
Fimax:
Tips: Montera filtret på utsidan av lådan, eller i en egen box, lättåtkommlligt. Det blir mycket lättare att göra ändringar då. Att du ska lyckas med första filtret "spot on" är ganska osannolikt. Räkna med att bygga om minst en gång, troligen fler.
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2004/10/23 :  23:49:46  Show Profile Send linnar a Private Message
Fimax:
"Fungerar speaker workshop bra? Har lekt lite med programmet, men har ingen mätmikrofon. Är det fler som har använt programmet och hur gür arbetsgüngen till grovt sätt?"

Jag håller på att ta fram en manual till Speaker Workshop.
Anvisningar till hur man bygger en mätmikrofon mm finns
redan på min hemsida.
Snart läggs även manualen upp där. Det var ett megajobb att
få till en manual som är lätt att förstå. Tror jag lyckats
bra.
Efter manualen kommer mätlådan (mätjig) att läggas upp på
min hemsida. Den är i stort sett klar, är inte nöjd med
mikrofonförstärkaren än, och kontakterna skall bytas till
något bättre.
Fördelen med min mätjig är att den har en egen volymratt.
Andra mätjigar måste man in och ändra volymen i datorn.
Den har också en inbyggd förstärkare som ingår i kallibreringen.

Speaker Workshop verkar krånglig och rörig i början. Men när man
väl lärt sig hur den fungerar och hur man gör är den faktiskt
riktigt bra. Speciellt med tanke på att den är gratis.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/10/24 :  00:08:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Linnar, det står inte vilken mick du använder, eller så har jag missat det. Jag har ingen mick själv utan har mätt hos Pac hittills så därför är jag också mycket intresserad att sätta ihop det du beskriver på din hemsida. Var köper man micken och vilken typ är det du rekommenderar?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2004/10/24 :  22:56:12  Show Profile Send linnar a Private Message
Uuups,
jag har faktiskt inte nämnt mickens namn. Vilken miss.
Ok, det är en Panasonic WM-61A.
Den kostar 59kr hos Svalander som har importerat ett parti.

Jag har kollat upp ett antal kallibreringsmätningar av micken
och frekvenskurva är så rak att man i praktiken inte behöver
korrigera den. Kurvan ligger mellan 20 till 20khz där de sista
15khz är lite vågig med en avvikelse på + 3db med det sämsta kallibreingsmätningen medan snittet ligger på +-0,5db vid samma frekvens för övriga kallibreringar jag sett. Undet 5khz
är kurvan rakare än en spik. Jag rekommenderar verkligen den
micken.

Edited by - linnar on 2004/10/24 22:58:15
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/10/24 :  22:59:27  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Tack för tipset! Jag ska beställa en sådan. Det behövs en elektronikbox mellan mick och dator också tror jag, beskrivning?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2004/10/25 :  07:31:06  Show Profile Send linnar a Private Message
Beställ två mickar. Mycket lätt att värma sönder.

Jag har en färdig mätbox med kopplingschema mm,
ingår också var och vilka prylar man köper.
T.o.m en byggbeskrivning till lådan finns klar.

Boxen innehåller slutsteg också.
Det unika med min box är att den har EN omkopplare
för alla mätningar samnt en systemvolymkontroll.
Detta förenklar handhavandet otroligt gämfört med
Wallin's och andra mätboxar där man måste slå om
några vippströmställare och in i datorn för att
ändra volymen.

Jag har kvar att lösa mikrofonförstärkaren. Är inte
nöjd ännu, dessutom skall de billiga kontakter jag köpte
bytas. Är inte nöjd med kvalitén.

Målet är att boxen i grundutförande skall var så billig
och enkel att bygga som möjligt. Sedan kan var och en
själva komplettera med bättre (=dyrare) slutsteg osv.

Jag tror att alla komponenter kostar mellan 400-600kr
i dagsläget.

Har också en mer avancerad modell på gång. Den
kommer att vara bärbar och med eget ljudkort....
Nåja, får väl bli klar med första versionen först.
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/10/25 :  09:41:16  Show Profile Send Peter S a Private Message
Bernt: Lika bra ett du beställer 4. Jag vill ha 2 också
Go to Top of Page

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2004/10/25 :  11:01:10  Show Profile Send Fimax a Private Message
linnar,
super infomation på din hemsida !

Men, när kommer byggbeskrivningen på mätboxen? väntar

Mikrofonförstärkare kan man ju också köpa färdig. finns en på www.reichelt.de för 36 Euro. Kan man använda denna?


/filip




Go to Top of Page

kutte
Member

95 Posts

Posted - 2004/10/25 :  12:15:05  Show Profile Send kutte a Private Message
Jag har testat Speaker Workshop men jag förstod mej ej på det hur man skulle gå tillväga, så när jag såg att du höll på med att göra en manual till Speaker Workshop så blev jag glad det är inte så lätt när man inte har sysslat med det förut, bra hemsida med hur man bygger en mätmikrofon, kanske bygga en sådan när man får tid.

Hälsningar Kutte

Den som inget frågar får heller inget veta!
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2004/10/25 :  13:03:44  Show Profile Send linnar a Private Message
Manualen kommer att läggas upp snart.

Jag vet att Speaker W. är svår. Inlärningströsken
är lite högre än vanligt. Dessutom är upplägget inte
vad man förväntar sig av ett mätprogram.
Min manual löser dom problemen. Manualen innehåller
mängder av bilder kommer inte ihåg hur många men
det är fler än 100. Jag vänder mig till de som aldrig
har använt mätprogram, de som tidigare mätt högtalare
kommer då alltså att förstå ännu snabbare.

Mätboxen eller jig som det heter på "mätriska"
fungerar väldigt bra men jag skall leta efter en
mickförstärkare som kan byggas av vem som helst
och ändå är fullt användbar. Jag vill helst inte
använda grejer där man måste etsa kretskort och sådant.
Verkar som om jag hittat en mickförstärkare kostar
under 100-lappen med eget färdigt kretskort. Skall
testa om den kan jobba med "fantomström" vilket är
ett krav från herr mick. Skall ochså byta ut kontakdonen
till tyngre grejor. Har redan inköpt sådana.
När jag modiferat boxen skall jag skriva en byggbeskrivning
som alla fattar med massor av bilder. Sen skall den ut på
internet. Kan ta 1 till 2 månader till eller så.

Edited by - linnar on 2004/10/25 13:12:10
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/10/25 :  13:34:42  Show Profile Send Peter S a Private Message
Linnar: Underbart!
1-2 mdr. är fint, tag dig tid.
Det är ändå ungefär den tiden det tar mig att få ihop ett alurör, om jag jobbar fort.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000