HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nu är det fight
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/10/26 :  09:13:41  Show Profile Send Margaux a Private Message
Jag tycker att vi har sammanfattat de olika metoderna ganska så bra:

1) Muta
quote:
Ne, Ne, ein par neue Ohrringe!

2) Skrämseltaktik
quote:
Titta på det största och fulaste rack du kan hitta och säg ett sånt skall vi ha !!

3) Våld
quote:
The force! You must control the force Fimax.

4) Deala i kombination med taktik
quote:
Det är ok, säg lugnt till henne bara att hon får som hon vill. Hennes skåp kommer på bästa plats och högtalarna får stå precis som hon bestämmer. 1-0 till dig. Nu är du i en bra position eftersom hon har fått som hon vill med både skåp och högtalarplacering. Nu kan hon ju inte säga emot att du vill köpa dina drömhögtalare,


Jag är sambo/gift sedan 8 år och använder mig numera mest alternativ 4. Ett exempel - vi behövde en ny soffa. Jag låtsades att jag tyckte den gamla var alldeles utmärkt till hennes stora frustration.
Till slut gick jag med på att köpa en ny soffa mot att jag fick ställa par Quad ESL 57:or i vardagsrummet (jag har redan ett dedikerat rum till finanläggningen).

Min fru är nöjd men mest nöjd är jag. Jag fick ny soffa + högtalare i vardagsrummet

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2004/10/26 :  09:15:40  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Hej alla!
Min kära är väldigt förstående, det har till och med gått så långt att hon vill inte att jag skall flytta ner högtalarna till det blivande audio rummet, " för dom är så snygga ".
Men det blir som jag vill, ner skall dom så fort det är klart.

//
Henrik

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

bruce
Member

395 Posts

Posted - 2004/10/26 :  10:31:10  Show Profile Send bruce a Private Message
HMMM
låter som våra fruar är tvillingar!!!
Möblering + Hifi + Wife = Hell
Sedan kommer små barn i bilden, då blir det riktigt svettig !!!
LYCKA TILL!!!
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/10/26 :  10:41:19  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Ha ha!

Jag hotades med separation om jag inte lämnade tillbaka mina nya svarta fina åttiotalslookiga Apogee Slant 6 en gång. Ja jävlar i min låda vad det hettade till. Jag tyckte ju dom sågskithäftiga ut med sina långa banddiskanter

http://www.apogeespeakers.com/images/slant6_big.jpg

och ville inte släppa dom!



Kompromissen blev att hon betalade mellanskillnaden uppåt för att byta dem mot mina nuvarande Usher M-700 II och att Slant 6:orna åkte tillbaka till butiken...

http://bildarkiv.hififorum.nu/filikoster/usherm700II.JPG


Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/10/26 :  10:44:28  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Värt att veta: när min bättre hälft fick se att jag hängde på HF fick jag den där blicken av besvikelse som om jag gjorde något tabubelagt... på tal om ett tidigare inlägg om någon som visat denna tråd för sin flickvän.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2004/10/26 :  10:44:40  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Jag vet att Mus fuskar. Han möblerar om när tjejen inte är hemma. ;=) Ibland möblerar han tillbaka, så det inte skall synas, innan hon kommer hem.

Men han är grym på att förhandla! Bara tilltaget att få hans nuvarande högtalare att se bra ut, krävde att han temporärt hade ett par större hemma. Och de han har nu är rätt stora.

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

mus
Member

262 Posts

Posted - 2004/10/26 :  10:52:18  Show Profile Send mus a Private Message
quote:
Jag vet att Mus fuskar. Han möblerar om när tjejen inte är hemma. ;=) Ibland möblerar han tillbaka, så det inte skall synas, innan hon kommer hem.

Självklart. Men det är inte fusk, det är ren självbevarelsedrift!

quote:
Men han är grym på att förhandla! Bara tilltaget att få hans nuvarande högtalare att se bra ut, krävde att han temporärt hade ett par större hemma. Och de han har nu är rätt stora.


Som bekant är allting relativt, mina nuvarande högtalare är alltså små...
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2004/10/26 :  13:23:14  Show Profile Send everwake a Private Message
hehe, vilka problem...själv har jag samma problem...fast tvärtom...bytte mina Stora Snell mot ett par stativare, det föll inte i god jord
vilket hon upplyser mig om titt som tätt...har gått 3 månader nu, och hon ger inte upp...

enda fördelen enligt min bättre hälft är att det blir ljusare i rummet nu när högtalarna inte skymmer fönstren...att man nu faktiskt kan öppna balkongdörren är tydligen inte tillräckligt av en fördel för att hjälpa upp situationen

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/10/26 :  13:37:02  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Ja aldrig blir flickorna nöjda oavsett hur man gör.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2004/10/26 :  14:13:09  Show Profile Send nin a Private Message
Man ska bo själv helt enkelt.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2004/10/26 :  14:35:21  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag hadde ett tag ett par enorma voightpipor i min ungkarlslya som min flickvän fick vänja sig vid. (dom var större än henne!!!)
När jag visade henne ett par Nautilus 802 så tyckte hon att dom var snygga och välkommna hem.(Hon såg inte prilappen)
Ett par lämpliga avskyvärda spånplattebyggen- fula som stryk gör ju all köpehifi väldigt attraktiv.
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2004/10/26 :  23:55:01  Show Profile Send svanbo a Private Message
Detta är en rätt allvarlig grej för mig. Kom hem igår med mina nya QRS Tellus - rejäla pjäser. Det slutade med ett stort bråk och ikväll sover hon hos sina föräldrar.... hon är snäll så hon kommer låta mig ha dem, men hon kommer inte gilla det och hon kommer gnälla varje dag över vad stora och fula de är... tycker det känns som en bitter eftersmak till affären, känns liksom inte lika kul... funderar på att sälja faktiskt. Skit.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/10/27 :  04:41:17  Show Profile Send Bravo a Private Message
"svanbo" ta det lugnt, hon vänjer sig nog efter ett tag, du får väl göra en pudel på något annat område.
Min fru har accepterat motvilligt, men ändock.

Bravo
Go to Top of Page

mus
Member

262 Posts

Posted - 2004/10/27 :  09:34:11  Show Profile Send mus a Private Message
Svanbo, inte listigt av dig. Om det är högtalare av Tellus storlek du vill ha skulle du startat med att köpa mycket större för att sedan byta ut de "jättestora" mot dina små, smidiga Tellus.

Men det är tyvärr kört nu.
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/10/27 :  09:46:36  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Allvarligt talat Svanbo så kände jag detsamma efter Apogeeincidenten förra året. Det förtog rejält glädjen av nyköpet.

Nu, efter mer än ett år är jag nöjd med mina andra nya högtalare. Men det tog tid. De tog evigheter att spela in och dessutom vad de nya högtalarna mycket kinkigare med elektroniken än Slant 6:orna. Jag bytte upp mig på cd-spelare så blev det bra. Men innan detta blev det en fix idé att Slant 6:orna lät så mycket bättre än allt annat jag kunde tänka mig.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

Lepra
Member

524 Posts

Posted - 2004/10/27 :  10:38:45  Show Profile Send Lepra a Private Message
Min flickvän är inte ett dugg fientlig mot HiFi - sålänge det inte kommer till kostnaden, hon vill själv ha en grymmeanläggning men har inte råd själv då hon är ensamstående mor och dessutom jobbar heltid.

Men jag har ju redan min anläggning o det enda klagomål hon har mot den är att mitt nya slutsteg inte designmässigt passar till 100% med cd:n och att högtalarna är i körsbär... svårt att få att passa bra med ek (som det kommer att bli i vardagsrummet)

Hon är helt inne på att bygga ny tv/stereobänk med 2 extrahyllor för S250 blocken som jag vill ha (hon är snickare )
Så vill jag(vi) nångång bygga egna högtalare så är det ju inga problem med material, byggkunskap och verktyg

Frozen Brains Tell No Tales
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2004/10/27 :  10:39:19  Show Profile Send svanbo a Private Message
Ja det var nog inte så listigt att göra som jag gjorde... skulle kört med skrämseltaktiken eller nåt. Hon tyckte mina gamla högtalare var stora, nu säger hon själv "de gamla var jättesnygga i jämförelse" (skrämseltaktiken skulle funkat alltså)... hmm...
Behöver inte nödvändigtvis högtalare i den storleksklassen men jag vill ha bas i den klassen, möjligt att få i mindre högtalare? I så fall, visst. Men annars...

Hade en rejäl lyssningssession igår och jag bara satt och gapade - vilket djup, vilken dynamik! Att byta ner sig nu skulle kännas... j-ligt trist...

Det här med WAF verkar annars vara något som folk mest skämtar om och nämner i förbifarten, skönt att det finns flera som tar det på allvar!

Men en pudel kombinerat med lite smör och smicker, och lite tid, kanske kan få henne att acceptera dem...
Go to Top of Page

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2004/10/27 :  10:49:25  Show Profile Send TBA a Private Message
svanbo: Det heter numera saf och inte waf. Saf = spouse acceptance factor. :)
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/10/27 :  10:55:53  Show Profile Send Harman a Private Message
Hej Svanbo..
Jag vet inte hur QRS Tellus ser ut, hittar den inte på Hifi consults hemsida.
Vore kul att se hur den ser ut? Bilder?
Det verkar allvarlig när hon vägrar sova hemma??? Tror du att hon lugnar ner sig och vänjer sig?
Förstår att det känns som smolk i bägaren, Hoppas att allt går bra...Lycka till!

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/10/27 :  11:26:56  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
www.hificonsult.se/utgagna_prod_tellus.html

Never trust someone who claims to be God.

Edited by - filikoster on 2004/10/27 11:27:13
Go to Top of Page

mus
Member

262 Posts

Posted - 2004/10/27 :  11:35:53  Show Profile Send mus a Private Message
quote:
Behöver inte nödvändigtvis högtalare i den storleksklassen men jag vill ha bas i den klassen, möjligt att få i mindre högtalare? I så fall, visst. Men annars...

Lösningen här heter piP.
Go to Top of Page

andreasmjunstedt
Starting Member

14 Posts

Posted - 2004/10/27 :  11:57:53  Show Profile Send andreasmjunstedt a Private Message
En annan lösning är att köpa efterträdaren Merkurius, ganska spektakulärt utseende men snyggare än Tellus. Har sett beg. för ca 15. Köpte mina för ett år sen och är väldigt nöjd. Grymt rapp bas och relativt mjuk diskant.
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/10/27 :  12:11:01  Show Profile Send Harman a Private Message
Tack filikoster.....
Okej, de kanske inte är det vackraste jag sett, men de ser inte ut att vara mer än drygt metern hög. Kanske lite väl djup men annars tycker jag att tjejen borde vänja sig vid dem...eller?
Fundera på om det finns inrednings detaljer som kan få dem att smälta in.

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

stice
Member

152 Posts

Posted - 2004/10/27 :  12:28:32  Show Profile Send stice a Private Message
Jag har burit olika komponenter, framför allt högtalare, fram och tillbaka i vårat TV/Hembio/Hifi-rum under en längre tid med förevändningen att jag bara skall testa under en kortare period hur det låter, ser ut, passar i hop med resten av komponenterna mm.

Detta har resulterat i att hon refererar till vårt älskade TV/Hembio/Hifi-rum som "det förlorade rummet" i huset. Detta medför att hon inte längre säger någonting när det dyker upp nya projekt.

Därför kan det trängas en 120 liters subbas i rå MDF (den skall bli färdig... snart...) med 4 stora golvare, stor center, hembyggd bänk mm!


mvh Stice...
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2004/10/27 :  13:38:47  Show Profile Send svanbo a Private Message
TBA: tack för upplysningen :)

Harman: nej hon vägrar inte sova hemma, men vi blev så pass mycket ovänner den kvällen att hon ville vara lite ensam. Men ikväll sover hon hemma igen.
De är inte så hemskt fula men framförallt väldigt djupa, en halvmeter tror jag, och höga, tror de är 110 eller nåt sånt. I alla fall i jämförelse med mina gamla så är de väldigt stora... vet inte vad för intredningsdetaljer som skulle kunna få så stora pjäser att smälta in..? Tack för råden annars

mus: de där piP är ett återkommande tema, vore trevligt att provlyssna men det verkar svårt i Göteborg!

stice: jo det vore bra med ett dedikerat lyssningsrum, men det är svårt i en tvåa....
andreas..: det är på tok för mycket pengar för mig. Tellusarna fick jag rätt billigt.... annars håller jag med, de är klart snyggare (och lite mindre va?).



Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000