HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 CD + Förstärkare till JMLab 906
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

PLandgren
Starting Member

33 Posts

Posted - 2004/11/21 :  13:15:05  Show Profile Send PLandgren a Private Message
Jag har sedan drygt 6 månader varit ägare till mina JMLab 906. Planerna före inköp var att köpa ett komplett 5.1-system, men jag har nu beslutat mig för att satsa mina slantar på 2-kanal. Den surround-receiver jag har duger fint till att se på film, men jag tycker att högtalarna förtjänar bättre elektonik än de har nu.

Till musik spelar jag på:
Micromega (Tempo 1 och Stage 1, tror jag visst de heter)
Jag har varit nöjd med dem, men sedan jag uppgraderade högtalarna så känns det som om jag behöver lyfta resten också.

Vilken nivå borde man lägga sig på? Vad är lämpligt? 20 kkr? 30kkr? Mer tror jag inte riktigt på själv.

Jag ska precis till att börja lyssna på olika alternativ och försöka göra en "short list". Därför behöver jag några tips på vad som kan tänkas passa till mina högtalare. Jag har funderat lite på Primare eller Thule, men bara lyssnat på Thule och då till helt andra högtalare. Tidigare har jag lyssnat på den lilla från Lavardin... riktigt trevligt! Jag tror däremot inte att den helt ger valuta för pengarna.

Sen kommer det också några detaljerade frågor om integration i hemmabio. En av dem är:
- hur kan jag koppla för att få en subwoofer till att spela både musik och bas i 5.1? Går det?

All input är välkommen!

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/11/21 :  13:28:40  Show Profile Send matte76 a Private Message
primare kan jag rekommendera..de ger en värme som de kyliga jmlab nog mår bra av

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/11/21 :  13:42:11  Show Profile Send Blue a Private Message
Japp, något lite fylligt och gosigt i cd-/förstärkarväg vore nog inte fel till dina högtalare. Sedan behöver dom nog inte så jättemycket effekt så kan du satsa mer på kvalitet än råstyrka. Har du funderat på att kolla in rörstärkare i rimliga prisklasser?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/11/21 :  14:23:46  Show Profile Send Snutten a Private Message
Hej! Då har jag ett mkt bra förslag. Skaffa en Simaudio Moon i-5! Den har sjunkit i pris till strax under 30'. En kanonstärkare! Kolla på www.simaudio.com
PS Jag har en Moon i-3 som ligger strax under 20', men tycker nog att om du har pengarna, satsa på i-5, säljs av HIfi Art i sthlm DS
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2004/11/21 :  16:20:41  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Jmlab är mer trögdrivna än vad man tror. Kika på Primare ev Pathos också. Avi är ett märke som blivit grymt prisat på sista tiden. Skall du lägga ännu mera pengar gå på för och slutsteg. Advantage skulle nog passa som handen i handsken.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2004/11/21 :  17:31:53  Show Profile Send everwake a Private Message
har själv 906, testat med lite olika varianter och tillslut blev det rörförstärkare ( Cayin A-88t ,2x22w ) inga som helst problem med att driva 906:orna till rejäla volymer om man vill det.

körde däremot på en yamaha surroundstärkare ett tag, det var mindre lyckat, fungerade bra på bra inspelningar, men på mindre bra inspelningar blev ljudet för "ljust" och lyssningströttheten slog till direkt...

Högtalarna växer rätt rejält med uppgiften har jag noterat så en Sim audio eller pathos känns inte fel.

Hembio, du behöver troligen en integrerad (eller försteg) med både pre-in och pre-out, så kan du koppla subben på pre-out, och använda runtomkringljudsanläggningen som försteg för bio (via pre-in).

har själv pre-in, men ingen out, när jag vill rocka på använder jag surround-recievern som försteg, och accepterar en sämre ljudkvalitet till förmån för BAAAAS

Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/11/21 :  18:38:42  Show Profile Send Harman a Private Message
Om du ändå åker till Hifiart för att lyssna på Moon i3/i5 så lyssna gärna på Naim CD5i och CD5x för 12150kr och 21350kr. Förstärkare kan inte Krell 400xi vara ett bra alternativ 37000kr?

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/11/21 :  18:58:52  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Rör passar fint till JMLab... Jag skulle slå till på Classic One, som finns Riktigt billigt på säljes på Forumet. Både jag och Neo har testar Storebror Logos på 3 olika JMLab modeller,,, Det spelade riktigt fint!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2004/11/21 :  20:21:29  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Lavardin låter också grymt trevligt till electra serien.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

PLandgren
Starting Member

33 Posts

Posted - 2004/11/21 :  23:22:12  Show Profile Send PLandgren a Private Message
Jag kan se att jag fått några tips... intressant.

Classic One har jag lyssnat på och den är inte dålig, men i jämförelse med Lavardin så har den inte mycket att komma med. Dvs. om mina öron får bestämma.
Helst skulle jag vilja hålla mig runt 15.000 kr för förstärkare, men jag kan ju förstå att det blir ännu bättre om man lägger mer pengar. Man får väl lyssna och jämföra. Sen får man se hur mycket julbonus det blir... Taket får nog ändå bli 30.000 kr för både CD och stärkare. Annars kan det lätt dra iväg.

Rör kunde vara intressant. Jag får nästan ta och ge det en seriös chans.

Hifi Art låter spännande, men jag bor i Malmö så det är lite långt dit. Har nyligen flyttat ner så jag har ännu inte riktigt koll på vilka butiker här nere som är att lita på.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/11/21 :  23:45:03  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Vad kostar Lavardinen ? Modellbeteckning ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/11/21 :  23:57:32  Show Profile Send Bravo a Private Message
Finns här bl.a http://www.ljudmakarn.se/default.asp?getpage=/list.asp%3Fart%5Fmake%5Fid%3D96%26menu%3D2
Omdöme HiFi+ här http://www.hifiplus.com/t-rev13-2.html

Bravo
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2004/11/22 :  09:09:23  Show Profile Send MartinN a Private Message
Hej,
Jag körde först JMLab MicroUtopia med Pathos Logos och det var bra,
men kanske litet ljust. Sedan skaffade jag Bow Wazoo (Den 'lilla' på
50W) och detta var 'Match made in heaven'. Värme och NÄRVARO är
något av det bästa jag hört. Kanske inte 100% neutralt, drar nu
mot det varma, men ljudet är MUMMA. Prova varma förstärkare !!!

Martin
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2004/11/22 :  12:52:15  Show Profile Send Per100 a Private Message
Advantage fungerar väldigt bra med JM Labs Electra
serie. Denna kombination ses kanske inte ofta
och jag tror det beror på att de båda märkena säljes
av butiker som har antingen den ena eller den andra distributören knuten till sig. Följdaktiligen så får färre chansen att lyssna på denna kombination. Då Advantage är ett svenskt märke
så finns denna riktiga high-end elektronik
ofta ute på begagnatmarkanden till förbluffande låga
priser.

Advantages elektronik är neutral och tillsammans
med ett Par JL Lab som också är neutrala
så får du en kombination som kan återge orekesterns alla
instrument väldigt nära hur de låter i verkligheten.

Vill du sedan ha ett mer förskönande ljud och/eller varmare
ljud så tycker jag du skall prova både med rör och
hybridförstärkare. Lavardin är även ett utmärkt val
men där spränger du lätt budgeten samt att du måste
gå upp i IT modellen (55000kr) om du skall kunna dra på ordentligt
(906 vill egentligen ha riktigt med kraft för att verkligen blomma ut).
Men om inte höga ljudtryck är ett krav så öppnar sig även
denna möjlighet.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000