| Author |
Topic  |
|
|
mangew
Semesterfirare

2297 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 15:02:43
|
| Har funderingar på att bygga ett par nya högtalare även denna vinter. Efter förra vårens bygge av Pro Ac klonerna som blev över förväntan är nyfikenheten stor på nytt projekt. Kan tänka mig allt från stativare med bra element till någon lite större högtalare typ 2,5-3 vägs. Har ni några bra tips på beprövade projekt? |
*** Luleå Hockey *** *** Manisk flugfiskare *** *** Driver MW sportfiske ***
|
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 15:09:03
|
du ska bygga en linjekälla som riktiga karlar gör, helt så du slipper gå och skämmas! |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
 |
|
|
mangew
Semesterfirare

2297 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 15:32:24
|
| nu skämms jag inte för något, utan vill ha tips på bra beprövade högtalar projekt. |
|
 |
|
|
no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts |
|
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 17:27:21
|
Med risk att jag svär i kyrkan: LTS-högtalarna ser, faktiskt!, ganska intressanta ut, why don't you check 'em out!?
 Knugen |
sound pollution |
 |
|
|
mangew
Semesterfirare

2297 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 21:13:18
|
Tack för tipsen hitills, men är det ingen som har något projekt som man själv testat att bygga med bra resultat?
Tar gärna emot tips på bra element i byggen (typ SS, Vifa etc.)
Eftersom jag redan har byggt ett par guldklimpar som låter fantastiskt bra för pengarna i mina Pro Ac 2,5 kloner vill jag gärna ha något i stil med dem men kanske ännu bättre. Budgeten ligger väl runt 10 000:- eller därrunt. |
|
 |
|
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 21:41:09
|
Ta en titt på ovan angivna länkar! En massa godis där.
Kan tänka mig att EvE II ligger innom budgeten, dessutom med Scan Speak element.
|
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
 |
|
|
no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 21:55:42
|
Måste bara säga; EvE II verkar grym!!! 
Mvh |
 |
|
|
n/a
deleted

552 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 22:45:44
|
Vad är det för något som du saknar i dina kloners ljud? Bara nyfiken... |
Man borde inte sova. |
 |
|
|
mangew
Semesterfirare

2297 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 23:07:05
|
Vad jag saknar i mina kloner? Tja, egentligen inget. Jag är på intet sätt missnöjd med dem, snarare 110% nöjd. Men det var kul att bygga samt så är det tidsfördriv under vintern så därför är jag sugen på nya projekt. Tror nog också att det går att göra ännu bättre högtalare för inte en hel massa pengar. Och går det galet så har man ju inte spenderat en förmögenhet heller om man har budget runt nämnda 10 lakan.
Det enda som kan betecknas som missnöje i klonerna är väl diskanten som kan vara lite väl vass ibland, inte direkt störande men ändå.
Vill gärna ha fler av någons erfarenheter av ett lyckat bygge. |
|
 |
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts |
Posted - 2002/10/04 : 07:27:23
|
Kanske ett GALTIS bygge Då har du att göra hela vintern och du får använda både SS och Vifa element, dessutom kan du få tips på alla misstag som kan begås under vägen så att du kan undvika dem.
 |
läs mer på: http://hello.to/hifi |
 |
|
|
Revisorn
Member

380 Posts |
Posted - 2002/10/04 : 09:06:07
|
Dina galtar har verkligen "Hoy Konefaktor" som våra västliga vänner brukar säga!
quote: Originally posted by StefanB
Kanske ett GALTIS bygge Då har du att göra hela vintern och du får använda både SS och Vifa element, dessutom kan du få tips på alla misstag som kan begås under vägen så att du kan undvika dem.

|
 |
|
|
mangew
Semesterfirare

2297 Posts |
Posted - 2002/10/04 : 10:32:24
|
StefanB: Tack för tipset, givetvis har jag sneglat på dem men ska jag bara kopiera dig hela tiden 
Hur går det med "tuningen"av Galtis? Börjar de låta bra? Är de bättre än dina Akkelis?
Som sagt fördelen med dessa är ju att jag säkert får lika bra tips som förra gången. |
|
 |
|
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2002/10/04 : 10:45:19
|
Hejsan!
Scan Speak 9700 Skaaning C-quence femma (nytt element) Skaaning Flexunit 8 tum
Borde bli en "rätt" potent trevägare med många fördelar. Emellertid drygt 11'000 för bara elementen tror jag!?!
;-) |
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
 |
|
|
Revisorn
Member

380 Posts |
Posted - 2002/10/04 : 11:24:55
|
Denna stativare skulle jag vilja bygga: http://audioclone.free.fr/clone%20KRELL.gif
Elementförfrågan till Micke fick följande svar: 2st 18w/8531G00 kostar 3250SEK de är då i matchat par med 1 års garanti.
XT25 finns i ngra olika varaiationer den som finns på hemsidan (vifas) kostar 800SEK paret samma diskant fast med Neodymn magnet kostar 1200SEK
Skulle kunna bli riktigt fina med snygg låda :o)
/B
quote: Originally posted by mangew
Har funderingar på att bygga ett par nya högtalare även denna vinter. Efter förra vårens bygge av Pro Ac klonerna som blev över förväntan är nyfikenheten stor på nytt projekt. Kan tänka mig allt från stativare med bra element till någon lite större högtalare typ 2,5-3 vägs. Har ni några bra tips på beprövade projekt?
|
 |
|
|
Zombie
Member

2503 Posts |
Posted - 2002/10/04 : 12:35:53
|
| 2,5-vägshögtalare? vad är det? |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
 |
|
| |
Topic  |
|