| Author |
Topic  |
|
|
Morello
Member

928 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 12:26:53
|
Här fortsätter debatten kring rörstärkare.
Epkpeng har ordet.
mvh\JM  |
Driver:https://www.sybariteaudio.se |
Edited by - Morello on 2002/10/03 15:17:00 |
|
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 12:44:47
|
Hmm måste bara fråga... om du (morello) vill ha låg dist och låg utimpedans, varför kör du inte transistorer?
Har rör några mätmässiga fördelar? |
Edited by - norman on 2002/10/03 12:47:04 |
 |
|
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 12:47:46
|
Skulle bara nämna en sak som togs upp i den andra tråden. Det var den höga utimpedansen. Även om man sätter konjugatlänkar på högtalaren så att den totala impedansen förstärkaren ser så kommer tonkurvan att ändras om man har en hög utimpedans jämfört med om man har en låg. Åtminstone på normala dynamiska högtalare. Den totala serieimpedansen med talspolen (talspolen själv, impedansen i filtret och utgångsimpedansen från förstärkaren parallell med eventuella konjugatlänkar) påverkar nämligen Qes och därmed elementets beteende i närheten av dess resonansfrekvens. Så även om högtalaren impedans är linjär så kommer frekvensgången att påverkas om förstärkarens utimpedans ökas.
|
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
|
Morello
Member

928 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 12:50:16
|
quote: Originally posted by norman
Hmm måste bara fråga... om du (morello) vill ha låg dist och låg utimpedans, varför kör du inte transistorer?
Har rör några mätmässiga fördelar?
Hej Norrman!
Faktum är jag nyligen konstruerat och byggt ett transistorsteg.

Du kan få schemat om du vill titta.
mvh\JM
|
 |
|
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 12:51:12
|
Nagref
Det du nämner behöver inte innebära att det också låter sämre eller tycker du det. |
 |
|
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 13:01:54
|
En fråga till Morello. Kanske lite utanför s/v debatten men den rör ända hur vi uppfattar förstärkare. Jag läste för ett tag sedan att du tycker att alla förstärkare återger sväng och takt (dynamik) likadant. Det var i alla fall så jag uppfattade det. Enligt min uppfattning är det precis tvärs om. Det är därför jag kör rör. Jag tycker att det svänger bättre. Trissor tycker jag är tråkigare musikaliskt även om vissa kanske är mer ”transparenta”. (jag har svårt för det där ordet)
|
Edited by - Flint on 2002/10/03 17:17:44 |
 |
|
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 13:33:03
|
Flint: Mitt inlägg försökte bara förklara en sak inte berätta något om vad jag tyckte. Det är nämligen väldigt svårt att säga något entydigt om det låter bättre med en förstärkare som har en utimpedans på 4 och än en med en utimpedans på 0.03 Ohm. Det beror på högtalaren och en del kanske skulle gynnas över en högre utimpedans medan många säkert skulle missgynnas. För att den frustrerade hifi-entusiasten inte ska få fler parametrar att jobba med än vad som redan finns till buds så tycker jag nog att det är lämpligt att man försöker hålla utimpedansen på en nivå som i minsta mån påverkar högtalaren men det är ju bara vad jag tycker. |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
|
n/a
deleted

1491 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 13:39:06
|
| Disten i rörförstärkare är ju "behaglig" i jämförelse med transistor dist. Förekommer väl inte uddatons dist i en rörstärkare? Har för mig att örat uppfattar uddatons dist betydligt bättre än jämna övertoner... |
 |
|
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 13:46:38
|
Nagref Bra svar. Det kan vara en nackdel men det är inte alltid säkert. Dom flesta tar det däremot för givet eftersom det teoretiskt borede vara så. Jag har några monoblock Klass-A med ca 3 ohms utimp. Det finns inte ett transistorsteg som jag hittills har provat som klår dom i bas och pondus. Det är konstigt. Jag skulle vilja hitta ett bra transistorsteg i rimlig prisnivå. |
 |
|
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 13:53:00
|
chrille quote: Förekommer väl inte uddatons dist i en rörstärkare?
Jodå det finns massor med alla former av dist även i rörmaskiner. Det är nog lite tvärs om, att uddaton domminerar i trasistorhäckar vilket den också kan göra i en rörförstärkare med lite taskigt konstruktionstänkande. För mycket jämna övertoner låter illa det med. Lite jämna (0,5%) ger bara ökad "ljushet" om det överhuvud taget märks. |
 |
|
|
Morello
Member

928 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 14:54:25
|
quote: Originally posted by Flint
En fråga till morello. Kanske lite utanför s/v debatten men den rör ända hur vi uppfattar förstärkare. Jag läste för ett tag sen att du tycker att alla förstärkare återger sväng och takt (dynamik) likadant. Det var i alla fall så jag uppfattade det. Enligt min uppfattning är det precis tvärs om. Det är därför jag kör rör. Jag tycker att det svänger bättre. Trissor tycker jag är tråkigare musikaliskt även om vissa kanske är mer ”transparanta”. (jag har svårt för det där ordet)
Bäste Flint,
Ska försöka att svara på din fråga. Takt&"stampa-takten-faktor" anser bero på skivan i spelverket. Kent svänger aldrig i mina öron. Med Joe Morello bakom trummorna svänger det alltid i mina öron. Jag kan bli så hänförd att jag börjar självsvänga i soffan. Dynamiken kan ju naturligtvis bli lidande i en dålig förstärkare. Ett SE-steg komprimerar på ena sidan av tidsaxeln och expanderar på den andra sidan av samma axel. En nätdel som "säckar" ihop kan också leda till problem vid dynamiska utbrott i musiken.
mvh\JM
|
 |
|
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 15:32:47
|
Morello. Det där var politiker Karl Morello som svarade. Frågan var om du tycker att alla förstärkare är lika engagerande ur musikalisk synvinkel. OBS att vi i princip har samma uppfattning om SE. Jag pratar förstärkare i gemen.
Till allmänheten. Tro nu inte att Morello och jag är ovänner. Vi bara debatterar. Det blir ingen debatt om alla har samma åsikt om allt. Morello erbjuder rejält tuggmotstånd.
|
 |
|
|
DHT
Member

492 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 15:41:34
|
Suck. Jag är så less på denna "debatt" kring SE kontra PP och vad som är "bäst", men känner mig tvingad att säga något: Först och främst: Det finns mycket bra SE-steg såväl som det finns mycket bra PP-steg. Vad som är bäst avgörs enbart av den som skall ha förstärkaren/den tillämpning han skall ha den till. Det tycks för mig vara så att Morello hakat upp sig på harmonisk distortion och dämpfaktor. Det är synd tycker jag att låta mätvärden och teorier helt diktera villkoren. Om man tror på LTS filosofi med noll "färgning" (jag har precis som Flint mycket svårt för ordet) och F/E test så kan jag väl köpa resonemanget, men för mig är subjektiva lyssningsintryck det viktiga. Förmedlas känslan i musiken?, rytmen, melodin osv. Går musikens budskap hem? För mig funkar SE mycket bra i dessa aspekter. Förövrigt är det skillnad på Dist och Dist. Det har med övertonsfördelning att göra. Jag vill påstå att 0.1% THD i en OP-förstärkare låter mycket värre än 10% THD i en icke återkopplad SE triodkrets. Man måste ta även hänsyn till människors hörselsystem och inte bara distsiffrorna i sig om man vill göra någon teoretisk jämförelse om vad som är bäst. Enklast är att var och en avgör det via en praktisk jämförelse med sina öron. |
The term "social darwinism" can be easily transferred into "vinyl darwinism": Vinyl still survives as it still achieves the best music reproduction.
|
 |
|
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 18:10:51
|
Hej epkpeng! Dist-Morello? Det finns naturligtvis en massa egenskaper i ett slutsteg som måste beaktas under konstruktionsfasen. Distortion är en av dessa egenskaper. Här följer några basala krav jag försöker uppnå: 1. Låg distortion, dvs god linjäritet 2. God bandbredd(closed loop). Gärna från 0.5 Hz upp till 300kHz 3. God fasmarginal. Gärna 90 grader. 4. Låg intrinsisk utgångsimpedans för att göra steget lasttolerant. 5. Stor bandbredd open-loop. Helst 20kHz.
I min värld är det snudd på absurt att göra en single-end-förstärkare. Jag ser inte poängen. I alla fall inte om målet är att utsignalen skall följa insignalen. Jag gillar i princip inte asymmetriska konstruktioner alls såvida inte signalnivåerna är väsentligt mindre än bias-nivåer. Att sedan SE-konstruktörer ofta ratar regulativ/negativ återkoppling gör konstruktionerna ännu mer olinjära samt att utgångsimpedansen blir av sådan magnitud att inverkan på frekvensgången,pga högtalarens varierande impedans, blir flera dB. Ett klockrent exempel är "air tight ATM211" som testas i senaste numret i stereophile. Slutstegt bjuder på 10% dist vid 20 watt samt en utgångsimpedans på 4 ohm. Steget kostyar 100 papp. Vad har en sådan pryl med återgivning att göra? Det är ju rena rama effektboxen! Hoppas detta inlägg påbjuder till en debatt kring PP versus SE osv.. mvh\JM
Hejsan!
Single ended är för vänner av enkla konstruktioner som gillar ideen med att ha FÅ komponenter i signalvägen. Självklart (!) ger detta problem med de tekniska spec'arna, så väl som att ljudet skilljer sig från andra tekniska lösningar. Vad man njuter av musiken mest av, är upp till ens egna (an)läggning. (hemst nöjd med det Hägerfors skämtet)
Att utgångsimpedansen är hög, är inget fel. Det är bara ett faktum som ställer ett krav på en linjär impedans hos högtalaren, så kommer man ifrån "inverkan på frekvensgången". Sen är det att föredra en låg utgångsimpedans, självklart!
Hurvida det är en "effektbox" eller inte kan man diskutera. Intressantare vore isf att test, där lyssnarna inte vet vad dom lyssnar på, 10 olika låtar/musikstilar spelas på PP resp SE förstärkaren och sen får lyssnaren ange vilken gång som musiken upplevs som "mest musikalisk".
Vänligen // Pär Engelholm
---------------------------------------------------------------------- Bäste Eplpeng, Kul att du är debattsugen! "Single ended är för vänner av enkla konstruktioner som gillar ideen med att ha FÅ komponenter i signalvägen."
Varför fäster man uppmärksamhet till hur många prylar som sitter i signalvägen? Det är ingen teknisk parameter som definierar slutstegets ljudliga förthjänster.
"Självklart (!) ger detta problem med de tekniska spec'arna, så väl som att ljudet skilljer sig från andra tekniska lösningar. Vad man njuter av musiken mest av, är upp till ens egna (an)läggning. (hemst nöjd med det Hägerfors skämtet)"
Det köper jag Bara man inte påstår att det är en ofärgad signal.
"Att utgångsimpedansen är hög, är inget fel. Det är bara ett faktum som ställer ett krav på en linjär impedans hos högtalaren, så kommer man ifrån "inverkan på frekvensgången"."
Menar du att högtalaren är konstruerad för en specifik(hog) utimpedans? Det borde inte fungear ändå eftersom som alla SE-steg har olika impedans.
"Sen är det att föredra en låg utgångsimpedans, självklart!"
Finns det någon högtalare i serieproduktion som anpassats till tex "Air tight" med 4 ohm ut?
"Hurvida det är en "effektbox" eller inte kan man diskutera. Intressantare vore isf att test, där lyssnarna inte vet vad dom lyssnar på, 10 olika låtar/musikstilar spelas på PP resp SE förstärkaren och sen får lyssnaren ange vilken gång som musiken upplevs som "mest musikalisk"."
Jag anser det mer rimligt att göra ett F/E-test för att se om musiken förvrängts. Kan man kalla ett slutsteg med 10% transparent? Tangerar ett sådant steg det perfekta?
mvh\JM
|
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
Edited by - epkpeng on 2002/10/03 18:45:52 |
 |
|
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 18:42:53
|
Hejsan, hemma och redo!
Ja, morello vände lite på det hela, till "Distortion vs Transparans". Jag hade hellre sett "SE vs PP" som rubrik, och KANSKE "D och T" som underrubrik. Så går det när man inte gör saker själv! ;-)
Diskussion: Att de tekniska fördelarna är till PP's fördel tror jag att de flesta är överens om. Lägre dist, bättre verkningsgrad, lägre utgångsimpedans etc, talar för PP förstärkare. MEN!
Varför fäster man uppmärksamhet till hur många prylar som sitter i signalvägen? Det är ingen teknisk parameter som definierar slutstegets ljudliga förthjänster.
Varför? Därför att färre komponenter betyder mer pengar per komponent. Komponentkvaliten har med de "ljudliga förthänster" att göra.
"Självklart (!) ger detta problem med de tekniska spec'arna, så väl som att ljudet skilljer sig från andra tekniska lösningar. Vad man njuter av musiken mest av, är upp till ens egna (an)läggning. (hemst nöjd med det Hägerfors skämtet)" ...Det köper jag Bara man inte påstår att det är en ofärgad signal.
Nej, men det är många av oss som uppskattar det slutgiltiga ljudet istället. Många har inte denna "obsession" kring det du kallar "ofärgat ljud". Mitt föreslagna test med att låta en lyssningsgrupp ge input kring när de tycker att musiken är bäst, trevligast att lyssna på, återges bäst etc är väldigt intressant, och ointresset kring upplevelsen oroar mig.
"Att utgångsimpedansen är hög, är inget fel. Det är bara ett faktum som ställer ett krav på en linjär impedans hos högtalaren, så kommer man ifrån "inverkan på frekvensgången"." ...Menar du att högtalaren är konstruerad för en specifik(hog) utimpedans? Det borde inte fungear ändå eftersom som alla SE-steg har olika impedans.
Njäe...Men man kan göra en högtalare vars impedans är jämn och fin så att den höga utgångsimpedansens inverkan blir liten på främst då (högtalarens) amplitudsvar.
Finns det någon högtalare i serieproduktion som anpassats till tex "Air tight" med 4 ohm ut?
Intressant fråga. Har du testat och lyssnat på musiken med AirTight? Ett (blindt) lyssningstest där man får ge input kring när musikupplevelsen är som högst skulle jag kunna tänka mig... Och dessutom: Det finns ju hifihögtalare med klart HÖG impedans och dessutom JÄMN impedans. Alla är inte som du, morello. I High Fidelity så testades dom tyska (och enligt mig fula) hornhögtalarna med känslighet på ~100dB har jag för mig. Dom mätte inge linjärt. Testen på Indiska Cadense (?) visade på ett "så där resultat" vad gäller frekvenslinjär. Gemensamt är att dessa produkter, och många fler, ger vissa lyssnare den åtråvärda "kick'en" vid musiklyssnandet.
För att återgå till PP vs SE diskussionen: Jag anser det mer rimligt att göra ett F/E-test för att se om musiken förvrängts. Kan man kalla ett slutsteg med 10% transparent? Tangerar ett sådant steg det perfekta?
Nu är du ute med tunn ko på grumlig is, mr drummer. Transparant - nej, säkert inte. Perfekt - ja, säkerligen finns det personer som skulle, och redan har (?), fallit pladask för detta ljud. När du pratar "perfekt" förstärkare, ser du på det som en teknisk apparat. När icke-tekniker ser på förstärkaren ser dom en musikförmedlare, som tas hem och utvärderas utan ögonbindel. Blir musikupplevelsen stor, kan det mkt väl blir köp, och då är förstärkaren perfekt!
Takt&"stampa-takten-faktor" anser bero på skivan i spelverket. Kent svänger aldrig i mina öron. Med Joe Morello bakom trummorna svänger det alltid i mina öron. Jag kan bli så hänförd att jag börjar självsvänga i soffan.
Kent svänger aldrig, heller inte The Ark...dock en annan diskussion. En självsvängande Morello hade jag betalat för att se dock...
Att olika anläggningar ger ökat/minskat sväng är uppenbart. Även kablar! 
|
|
 |
|
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 19:05:48
|
epkpeng
Ja du, det där skriver jag under på rätt av. Kunde inte ha sagt det bättre själv och då måste det vara bra. (skämt) SE-ljudet är trevligt om man inte pressar det för hårt. Till nivåer där man forfarande kan prata och diskutera med normal verkningsgrad på låda fungerar det dock utmärkt som musikförmedlare med betoning på Musik. Jag spelar aldrig högt. Det stör mig. Däremot tycker jag att tät musik kan bli lite diffus men musikaliteten består. Jag vill ha både SE och PP och har det dessutom även om SE-steget för tillfället undegår "1000timmarsservice". Vår vän Morello står lite väl närma en mental distorsionsfaktor som sprider dogmer omkring sig. Jag uppmanar dig Morello att lyssna på musiken och inte på Mullor. Du är ju en bra kille. Tänk själv. |
 |
|
|
DrMabuse
Member

307 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 19:45:14
|
Efter en diskussion med Herr Flint här i somras bestämde jag mig för att bygga SE-förstärkare. Jag har nu lagt ner åtskilliga timmar med att bygga,lyssna och mäta.
Det jag kommit fram till är att distorsionsnivåerna kan vara riktigt bra så länge som effekten är låg. Som väntat är 2:a tonen den dominerade och den 3:e betydligt lägre. Hur det är med en högre ordningens produkter vet jag inte eftersom jag ännu inte skaffat utrustning för det (ringde idag och skulle beställa men fick inte tag på rätt person).
Att utgångsimpedansen måste vara högre vid SE är fel. Det beror på konstruktionen.
Jag skeptisk till generaliseringar när en typ av teknik ställs mot en annan. Mycket beror på vad konstruktören haft för mål och vilka prioriteringar som görs samt hur väl konstruktören lyckats i sitt uppsåt. I en serieproduktion beror också slutresultatet på hur väl produkten är kvalitetsäkrad (dvs inga måndagexemplar).
Vad lyssnar jag då helst på idag?
Svar: SE! 1-2W räcker med mina högtalare och där är distorsionen ganska låg.
DrM
|
 |
|
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 20:15:42
|
Kul med en disskussion där herr Moderator vågar sig in i en livlig debatt! 
Det känns friskt! Och kul! Själv vågar jag mig nog inte att ge mig in i debatten - då kanske jag självsvänger ur... |
 |
|
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 20:31:33
|
...Vad man njuter av musiken mest av, är upp till ens egna (an)läggning. (hemst nöjd med det Hägerfors skämtet)" ...Det köper jag Bara man inte påstår att det är en ofärgad signal. - Nej, men det är många av oss som uppskattar det slutgiltiga ljudet istället. Många har inte denna "obsession" kring det du kallar "ofärgat ljud".
Diskussionen skulle kunna sluta där - men hur kul är det?
Jag vill se Morello i självsvängning och Nagref i en piruett!
Kanske ide att ha en "veckans ämne"? |
|
 |
|
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 20:37:22
|
Nja mig lindar du inte i en piruett runt ditt finger... Eller hur man nu ska formulera det. Nja det blev bara konstigt... Piruetter gör jag helst i Go-kart! 
Eftersom ämnet rör rör (!) så är det inget för mig.
Fina rör i H&M förresten. 845. Gillade du inte dem epkpeng? 
Att ha ett 'veckans ämne' är nog inte dumt som en 'sticky'! Men hur ska ämnet väljas? |
Edited by - Nagref on 2002/10/03 20:39:09 |
 |
|
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 20:42:12
|
Ja, de verkade tycka om S8'an. Den som stod och prydde min stereobänk under en tid...Those where the days.
"Veckans ämne" har jag funderat på...Vem som väljer? Hur? Tja, den makt jag har skall självklart brukas - jag väljer (ibland på inrådan/idespruta från forummedlem). Finns ju lite ämnen att ta upp innom DIY så att säga!
|
|
 |
|
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 20:53:22
|
Veckans ämne: Ämnen finns ju till fullo. Fördelar med BJT-trissor Fördelar med Mos-fet Fördelar med PP Fördelar med SE o s v Och när man har utarbetat de så kan man köra med: Nackdelar med BJT-trissor Nackdelar med Mos-fet... o s v...
Detta gäller ju bara förstärkande steg sedan så finns ju oändlighetsområdet HÖGTALARE!
|
Edited by - Nagref on 2002/10/03 21:37:08 |
 |
|
|
Morello
Member

928 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 21:07:02
|
***=Morellos svar
"Diskussion: Att de tekniska fördelarna är till PP's fördel tror jag att de flesta är överens om. Lägre dist, bättre verkningsgrad, lägre utgångsimpedans etc, talar för PP förstärkare. MEN!
Varför? Därför att färre komponenter betyder mer pengar per komponent. Komponentkvaliten har med de "ljudliga förthänster" att göra." *** Och mer pengar per komponent skulle innebära välljud? Med tanek på vad div. rörslutsteg kostar borde de vara byggda med genomgående militärspecade prylar. Dessutom är konstruktionen som väsentligast avgör hur det låter. Att jaga tiondelar i dist genom att byta kondingar när disten är -40dB är för mig häpnadsväckande.
""Självklart (!) ger detta problem med de tekniska spec'arna, så väl som att ljudet skilljer sig från andra tekniska lösningar. Vad man njuter av musiken mest av, är upp till ens egna (an)läggning. (hemst nöjd med det Hägerfors skämtet)" ...Det köper jag Bara man inte påstår att det är en ofärgad signal.
Nej, men det är många av oss som uppskattar det slutgiltiga ljudet istället. Många har inte denna "obsession" kring det du kallar "ofärgat ljud"." *** Köper det. Vill man ha en färgande apparat är det bara att klippa till. 100 kakor för en effektbox är ett klipp
"Mitt föreslagna test med att låta en lyssningsgrupp ge input kring när de tycker att musiken är bäst, trevligast att lyssna på, återges bäst etc är väldigt intressant, och ointresset kring upplevelsen oroar mig.
"Att utgångsimpedansen är hög, är inget fel. Det är bara ett faktum som ställer ett krav på en linjär impedans hos högtalaren, så kommer man ifrån "inverkan på frekvensgången"." ...Menar du att högtalaren är konstruerad för en specifik(hog) utimpedans? Det borde inte fungear ändå eftersom som alla SE-steg har olika impedans.
Njäe...Men man kan göra en högtalare vars impedans är jämn och fin så att den höga utgångsimpedansens inverkan blir liten på främst då (högtalarens) amplitudsvar."
*** Det blir i regel ett par dB fel samt att högtalarens högpassfunktion påverkas i allts hösgta grad med avseende på Q-värde. Är det inte bättre att göra ett slutsteg som driver i princip alla på marknaden förefintliga slutsteg med bravur, dvs utan fel?
Intressant fråga. Har du testat och lyssnat på musiken med AirTight? *** Nix. Finns dom i Sverige? Vad har detta med diskussionen att göra?
"Ett (blindt) lyssningstest där man får ge input kring när musikupplevelsen är som högst skulle jag kunna tänka mig... Och dessutom: Det finns ju hifihögtalare med klart HÖG impedans och dessutom JÄMN impedans. Alla är inte som du, morello."
*** Nix, alla är inte som jag och tur är väl det. Vore alla som jag skulle det varken finnas SE-steg eller dyrkablar Är det inte bättre att göra slutsteg som driver alla högtalare bra? (nu är jag tjatig)
"I High Fidelity så testades dom tyska (och enligt mig fula) hornhögtalarna med känslighet på ~100dB har jag för mig. Dom mätte inge linjärt. Testen på Indiska Cadense (?) visade på ett "så där resultat" vad gäller frekvenslinjär. Gemensamt är att dessa produkter, och många fler, ger vissa lyssnare den åtråvärda "kick'en" vid musiklyssnandet."
*** Avantgarde? Medn vad har hornen med distmaskinerna att göra? Dom har dessutom inbyggda SS-steg till basen eftersom en en-petare på 7watt omöjligen driver en konventionell bas till rimliga nivåer.
"För att återgå till PP vs SE diskussionen: Jag anser det mer rimligt att göra ett F/E-test för att se om musiken förvrängts. Kan man kalla ett slutsteg med 10% transparent? Tangerar ett sådant steg det perfekta?
Nu är du ute med tunn ko på grumlig is, mr drummer." **** jasså? 
"Transparant - nej, säkert inte. Perfekt - ja, säkerligen finns det personer som skulle, och redan har (?), fallit pladask för detta ljud."
*** Är inte perfekt i detta sammanhang, per definition, att utsignalen följer insignalen? I så fall tangerar en 10%.-distmaskin inte det perfekta på långa vägar.
"När du pratar "perfekt" förstärkare, ser du på det som en teknisk apparat. " **** Absolut. Musikåtergivnibng är en teknisk företeelse!! Min föresats är inte att skapa, utan att återge. Jag tror det är där min hobby och SE-förspråkarnas går isär.
"När icke-tekniker ser på förstärkaren ser dom en musikförmedlare, som tas hem och utvärderas utan ögonbindel. Blir musikupplevelsen stor, kan det mkt väl blir köp, och då är förstärkaren perfekt!"
*** Det håller jag inte med om. Den som köpt ett slusteg med 10% dist må vara nöjd, men slutsteget är av samma dignitet som en bordsradio från 1940-talet i vissa avseenden. Eller för den delen ljudelektrnoniken i en 50-tals televisionsmottagare. Är han nöjd, är det bra. Jag anser att så här på 2000-talet är det fullt rimligt att ställa väsentligt högre krav vad avser distortion med mera.
"Takt&"stampa-takten-faktor" anser bero på skivan i spelverket. Kent svänger aldrig i mina öron. Med Joe Morello bakom trummorna svänger det alltid i mina öron. Jag kan bli så hänförd att jag börjar självsvänga i soffan.
Kent svänger aldrig, heller inte The Ark...dock en annan diskussion. En självsvängande Morello hade jag betalat för att se dock..." *** Den som lever får se.
"Att olika anläggningar ger ökat/minskat sväng är uppenbart. Även kablar! " *** Ska vi ta kabelbiten i en annan tråd?
Vänliga hälsningar\Joe Morello
[/quote] |
 |
|
|
Morello
Member

928 Posts |
Posted - 2002/10/04 : 00:35:53
|
quote: Originally posted by Flint
Morello. Det där var politiker Karl Morello som svarade. Frågan var om du tycker att alla förstärkare är lika engagerande ur musikalisk synvinkel. OBS att vi i princip har samma uppfattning om SE. Jag pratar förstärkare i gemen.
Till allmänheten. Tro nu inte att Morello och jag är ovänner. Vi bara debatterar. Det blir ingen debatt om alla har samma åsikt om allt. Morello erbjuder rejält tuggmotstånd.
Bäste Flint,
I min värld skapar musikerna musiken och förstärkaren, tillsammans med övrig förhoppningsvis förefintlig utrsutning, bidrar till att återskapa den. En dålig förstärkare kan natutligtvis förvränga musiken i en sådan utsträckning att den ej längre är njutbar. Klockradion är ett bra exempel. Jag hör melodin, jag kan stampa takten, men den avspeglar inte verkligheten på ett korrekt sätt, dvs den illusionen av att befinna sig i en rökig jazzklubb lyser med sin frånvaro.
mvh\JM
|
 |
|
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/10/04 : 07:23:58
|
Morello
Politikern har slagit sina klor i dig och håller sig krampaktigt kvar. Eftersom jag inte får ett rakt svar på en rak fråga så ber jag att få rekommendera mig i denna diskussion med dig. Du är bra på matte men har en förmåga att låta den sidan ta överhanden och ”färga” upplevelseförmågan. Den, din musikaliska upplevelseförmåga, verkar inte vara "transparent" Det kan vara intressant för läsarna att veta att när du svarar på en fråga eller gör ett inlägg så är det med betoning på matematisk och teoretisk riktighet och mindre ur musikalisk synvinkel. Dom två synsätten delar inte alltid färdriktning. Jag försöker kombinera dom så att vi alla tre, dom och jag, åker ”musik-kick” åt samma håll.
Med all respekt ändå//Flint
|
Edited by - Flint on 2002/10/04 07:31:44 |
 |
|
|
Morello
Member

928 Posts |
Posted - 2002/10/04 : 10:05:57
|
Bäste Flint,
Det har ju nyligen varit val. Tyvärr med bedrövligt resultat. Någon matematik har jag väl inte blandat in? I sanningens namn måste jag tillstå att jag fått musikupplevelser även från entaktkopplade rörghäckar. Då främst med trioden 845. Jag tror tillåme att det starka ljuset från trioden 845 kan bidra till en ökat upplevelse.
mvh\JM
|
 |
|
| |
Topic  |
|