HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 rörförstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hellered
Starting Member

10 Posts

Posted - 2002/10/02 :  19:32:38  Show Profile Send hellered a Private Message
jag har bestämt mig för att bygga en rörförstärkare som specialarbete i år som är mitt sista år på gymnasiet.
eftersom den ekonomiska situationen inte är den bästa har jag satt en ungefärlig maxgräns på 3000kr, jag känner en som har en lindarfabrik kan jag få transformatorerna lite billigare.
var finns det ritningar som passar mina ändamål? och kan man hitta ritningar på en snygg finish nånstans?

svar via mail går också bra

Edited by - hellered on 2002/10/02 20:02:06

hellered
Starting Member

10 Posts

Posted - 2002/10/02 :  19:59:52  Show Profile Send hellered a Private Message
flint: kan jag få nåt mer vettigt om jag går upp en femhundring eller två?

ps
åtgärdade felet bara för din skull=)
ds
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/10/02 :  23:02:34  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Flint:
Kom igen - "släpp till" och låt grabben försöka, annars du kunde lika gärna inte svarat!

hellered:
Bra och kul att du ägnat rörförstärkartekniken så pass med tanke, att du vill lägga tid och pengar på den.
Ta en sökning på EL34, KT 88, KT 66 eller 6550 tillsammans med DIY på ex http://www.yahoo.com - du bör få några träffar.
Flint är säkert klok nog att dela med sig, alternativt routa dig vidare till nåt bra schema.

På tal om schema - kolla in audionova.nu eller vad site'n heter. Där finns det nog lite att gå efter!

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/10/03 :  00:36:44  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
Hej hellerud!

Om du vill ha schema på ett rörsteg jag byggt så rä det bara att säga till. Bild finns på: hem.passagen.se/j.Morello/Highend
Bilden heter "power4".

EL34 är ett prisbilligt effektrör. 6550 är lite kraftigare och dyrare. Om budgeten tillåter tror jag ett push-pull steg med 300B kan bli riktigt fint. De som känner mig sedan tidigare vet att jag inte gillar single-end distortionsmaskiner.

Vad har du tänkt för uteffekt?
Hur låg dist vill du ha?

mvh\JM

Driver:https://www.sybariteaudio.se
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2002/10/03 :  02:41:16  Show Profile Send DHT a Private Message
Hellered: 3000 kr är en väldigt tajt budget...Bara kostnaden för trafona kommer fort upp i det.
Försök hitta en gammal rörförstärkare du kan ta tex. utgångstrafona från. Annars kanske en hörlursförstärkare med rör kan vara nåt? Där räcker 3000 ganska långt.

The term "social darwinism" can be easily transferred into
"vinyl darwinism": Vinyl still survives as it still achieves the best music reproduction.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/10/03 :  07:40:00  Show Profile Send Flint a Private Message
hellered

Fundera på om du vill bygga en Single end eller P-P så ska du få ett schema och även lindningsanvisning på transformatorerna. Jag rekommenderar P-P.

Edited by - Flint on 2002/10/03 12:47:22
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/10/03 :  10:10:32  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan!

Nu har distortion's-Morello kommit hit åxå! Bra!

Min rekommendation är att söka lite på nätet; det finns massor med ritningar och människor som byggt med mer eller mindre hela sina liv.
Den viktigaste rekommendationen är nog lite den som Flint försöker få fram: "Det är inte lätt. Allt kan gå fel. Första gången blir aldrig 100%."

Vidare tror jag att PP kopplat är melodin för förstagångsbyggare.

Flint:
Mitt jobb som moderator är att se till att det är god stämning på DIY. Dina inlägg ovan är på gränsen.
Vidare diskussion riktar du till min e-post - jag svarar omgående. Helst tar vi diskussionen, om du nu inte skulle ha klart för dig vad som gäller, per telefon - mycket lättare att förstå varandra!
Hoppas och tror att du förstår.

Vänligen
// Pär Engelholm
Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/10/03 :  10:58:38  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
Hej epkpeng!

Dist-Morello?

Det finns naturligtvis en massa egenskaper i ett slutsteg som måste beaktas under konstruktionsfasen. Distortion är en av dessa egenskaper.

Här följer några basala krav jag försöker uppnå:

1. Låg distortion, dvs god linjäritet
2. God bandbredd(closed loop). Gärna från 0.5 Hz upp till 300kHz
3. God fasmarginal. Gärna 90 grader.
4. Låg intrinsisk utgångsimpedans för att göra steget lasttolerant.
5. Stor bandbredd open-loop. Helst 20kHz.

I min värld är det snudd på absurt att göra en single-end-förstärkare.
Jag ser inte poängen. I alla fall inte om målet är att utsignalen skall följa insignalen.
Jag gillar i princip inte asymmetriska konstruktioner alls såvida inte signalnivåerna är väsentligt mindre än bias-nivåer.
Att sedan SE-konstruktörer ofta ratar regulativ/negativ återkoppling gör konstruktionerna ännu mer olinjära samt att utgångsimpedansen blir av sådan magnitud att inverkan på frekvensgången,pga högtalarens varierande impedans, blir flera dB.

Ett klockrent exempel är "air tight ATM211" som testas i senaste numret i stereophile. Slutstegt bjuder på 10% dist vid 20 watt samt en utgångsimpedans på 4 ohm. Steget kostyar 100 papp.
Vad har en sådan pryl med återgivning att göra? Det är ju rena rama effektboxen!

Hoppas detta inlägg påbjuder till en debatt kring PP versus SE osv..

mvh\JM

Edited by - Morello on 2002/10/03 11:00:38
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/10/03 :  11:22:00  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan!

Single ended är för vänner av enkla konstruktioner som gillar ideen med att ha FÅ komponenter i signalvägen. Självklart (!) ger detta problem med de tekniska spec'arna, så väl som att ljudet skilljer sig från andra tekniska lösningar. Vad man njuter av musiken mest av, är upp till ens egna (an)läggning. (hemst nöjd med det Hägerfors skämtet)

Att utgångsimpedansen är hög, är inget fel. Det är bara ett faktum som ställer ett krav på en linjär impedans hos högtalaren, så kommer man ifrån "inverkan på frekvensgången". Sen är det att föredra en låg utgångsimpedans, självklart!

Hurvida det är en "effektbox" eller inte kan man diskutera. Intressantare vore isf att test, där lyssnarna inte vet vad dom lyssnar på, 10 olika låtar/musikstilar spelas på PP resp SE förstärkaren och sen får lyssnaren ange vilken gång som musiken upplevs som "mest musikalisk".

Vänligen
// Pär Engelholm
Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/10/03 :  11:35:30  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
Bäste Eplpeng,

Kul att du är debattsugen!

"Single ended är för vänner av enkla konstruktioner som gillar ideen med att ha FÅ komponenter i signalvägen."

Varför fäster man uppmärksamhet till hur många prylar som sitter i signalvägen? Det är ingen teknisk parameter som definierar slutstegets ljudliga förthjänster.

"Självklart (!) ger detta problem med de tekniska spec'arna, så väl som att ljudet skilljer sig från andra tekniska lösningar. Vad man njuter av musiken mest av, är upp till ens egna (an)läggning. (hemst nöjd med det Hägerfors skämtet)"

Det köper jag Bara man inte påstår att det är en ofärgad signal.

"Att utgångsimpedansen är hög, är inget fel. Det är bara ett faktum som ställer ett krav på en linjär impedans hos högtalaren, så kommer man ifrån "inverkan på frekvensgången"."

Menar du att högtalaren är konstruerad för en specifik(hog) utimpedans? Det borde inte fungear ändå eftersom som alla SE-steg har olika impedans.

"Sen är det att föredra en låg utgångsimpedans, självklart!"

Finns det någon högtalare i serieproduktion som anpassats till tex "Air tight" med 4 ohm ut?

"Hurvida det är en "effektbox" eller inte kan man diskutera. Intressantare vore isf att test, där lyssnarna inte vet vad dom lyssnar på, 10 olika låtar/musikstilar spelas på PP resp SE förstärkaren och sen får lyssnaren ange vilken gång som musiken upplevs som "mest musikalisk"."

Jag anser det mer rimligt att göra ett F/E-test för att se om musiken förvrängts. Kan man kalla ett slutsteg med 10%
transparent? Tangerar ett sådant steg det perfekta?

mvh\JM

Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/10/03 :  11:39:29  Show Profile Send norman a Private Message
"Jag anser det mer rimligt att göra ett F/E-test för att se om musiken förvrängts. Kan man kalla ett slutsteg med 10%
transparent? Tangerar ett sådant steg det perfekta?"

Innan helvetet brakar löst.. det kanske finns folk som vill ha färgande saker..?.. (dock tycker jag att F/E test verkar mycket vettigt OM man vill ha ofärgande apparater)

Edited by - norman on 2002/10/03 11:40:35
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/10/03 :  11:42:08  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
quote:
Originally posted by Morello

Bäste Eplpeng,

Ännu ett namn! Men l och k sitter nära varandra...eller hur, morekko? ;-)

Jag tycker att Morello skall starta en ny tråd här i DIY så håller vi ursprungsfrågan kvar i denna. Copy past'a våra inlägg och dra in i den nya tråden!

Jag HAR svar på dina påstående....

;-)

Vänligen
// Pär Engelholm
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/10/03 :  12:06:25  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Originally posted by hellered

jag har bestämt mig för att bygga en rörförstärkare som specialarbete i år som är mitt sista år på gymnasiet.
eftersom den ekonomiska situationen inte är den bästa har jag satt en ungefärlig maxgräns på 3000kr, jag känner en som har en lindarfabrik kan jag få transformatorerna lite billigare.
var finns det ritningar som passar mina ändamål? och kan man hitta ritningar på en snygg finish nånstans?

svar via mail går också bra

Vill du bygga en hörlursförstärkare så har jag ett utmärkt bygge åt dig. Går på ca 1500:-, runt en 1000lapp om du kan hitta gamla komponenter tex kondensatorer från någon nätdel.
Den är byggd med 6AS7G och ECC88 rör. Håller själv på och bygger en...
Hör av dig så får du schema och komponentlista.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/10/03 :  12:12:01  Show Profile Send Flint a Private Message
epkpeng

Jag behöver ingen fortsatt diskussion.
Jag har sagt min mening och den står jag för.
Långt utdraget tjat är inget för mig.
Det är destruktivt. Jag ägnar tiden åt
konstruktiva saker som konstruktion.
Moderera på bäst du kan du.
Jag rättar mig och om du finner det läpmligt
kan du ju alltid radera mina inlgg.
Mig rör det inte.
Mitt humör har stor dynamik och ligger
ibland farligt närma självsvängning.
Det medges.

OK. Jag raderar mina inlägg.

Edited by - Flint on 2002/10/03 12:45:17
Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/10/03 :  12:21:55  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
quote:
Originally posted by norman

"Jag anser det mer rimligt att göra ett F/E-test för att se om musiken förvrängts. Kan man kalla ett slutsteg med 10%
transparent? Tangerar ett sådant steg det perfekta?"

Innan helvetet brakar löst.. det kanske finns folk som vill ha färgande saker..?.. (dock tycker jag att F/E test verkar mycket vettigt OM man vill ha ofärgande apparater)

Självklart skall man skaffa färgande apparater om man önsar det.

mvh\JM

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/10/03 :  12:43:51  Show Profile Send Flint a Private Message
quote:

Morello. Har du blivit Pingst eller Påskvän eller vad det heter?
Det sägs att när fan blir gammal finns det risk att han blir religiös.
Vem ska man då lita på. Kanske dom två fasvända noderna byter plats på gamla dar.
Jag har i alla fall inte märkt nån ändring för egen del men det kanske kommer.
Go to Top of Page

Morello
Member

928 Posts

Posted - 2002/10/03 :  12:59:34  Show Profile  Visit Morello's Homepage Send Morello a Private Message
quote:
Originally posted by Flint

quote:

Morello. Har du blivit Pingst eller Påskvän eller vad det heter?
Det sägs att när fan blir gammal finns det risk att han blir religiös.
Vem ska man då lita på. Kanske dom två fasvända noderna byter plats på gamla dar.
Jag har i alla fall inte märkt nån ändring för egen del men det kanske kommer.

Ånej, jag är ateist till 100%.

mvh\JM

Go to Top of Page

Zombie
Member

2503 Posts

Posted - 2002/10/03 :  22:09:17  Show Profile Send Zombie a Private Message
Lite hjälp:
http://hifitom.home.mchsi.com/2a3/2a3.htm
eller
http://www.mindspring.com/~christerry/SE45.gif
eller
http://users.starpower.net/je2a3/simple45.htm
eller
http://audionova.nu/docs/LATTBYGGTMEDROR.HTM
eller
http://edimba.tripod.com/EL34SET/EL34_SET.html
eller
http://edimba.tripod.com/PCL82_PP/PCL82_PP.html

Speciellt de tre sista är bra...låt höra om dina erfarenheter under bygget.
Bra kolmassemotstånd och elyter kan du köpa hos LH Musik: http://www.lh-musik.se/for.htm
Kondingar (excellenta Teflon och PIO) + socklar och rör (mycket EL84:or där billigt) kan du köpa hos Gintaras i Litauen: www.kwtubes.com - skicka honom en mail och fråga.
Annat smått och gott finner du hos Elfa eller Klas i sjön eller liknande...

Lycka till!
t.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000