| Author |
Topic  |
|
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2002/10/02 : 22:27:29
|
Har ett Sentec EC-9 delningsfilter liggande. Är det nått att ha
Det är nu inställt på 170 Hz går det att ändra och i så fall hur (sitter kort med vridpottar på inne i lådan)
Vilken branthet har det
mvh
|
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
|
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/10/02 : 23:13:32
|
| Det är nog bra. Har för mig att man ändrar delningsfrekvens med olika instickskort men det borde ju gå att byta komponenter också. |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
|
pekka.j
dead end - live end

425 Posts |
Posted - 2002/10/02 : 23:32:28
|
quote: Originally posted by Nagref
Det är nog bra. Har för mig att man ändrar delningsfrekvens med olika instickskort men det borde ju gå att byta komponenter också.
Filtret är helt OK. Nya instickskort kan nog vara svårt att få tag på, men jag har någonstans i gömmorna en tabell med komponentvärden för en massa olika delningsfrekvenser om man vill löda själv. Eller så åkte listan med till en bekant som var nyfiken. Om intresse finns kan jag kolla. Jag själv bytte opamparna till Burr Brown OPA2134, vilket innebar ett lyft. Mvh |
Pekka Johansson _________________________ Lennon in the living room |
Edited by - pekka.j on 2002/10/02 23:34:33 |
 |
|
|
Morello
Member

928 Posts |
Posted - 2002/10/02 : 23:36:36
|
Bäste Pekka,
Vad sitter det för OP i EC9 i orginalutförande? Kan hålla med dig om att OPA(2)134 är en mycket fin OP. Finns förvisso OP med ännu lägre brusgolv.
mvh\JM |
Driver:https://www.sybariteaudio.se |
 |
|
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2002/10/02 : 23:48:07
|
quote: Filtret är helt OK. Nya instickskort kan nog vara svårt att få tag på, men jag har någonstans i gömmorna en tabell med komponentvärden för en massa olika delningsfrekvenser om man vill löda själv. Eller så åkte listan med till en bekant som var nyfiken. Om intresse finns kan jag kolla. Jag själv bytte opamparna till Burr Brown OPA2134, vilket innebar ett lyft. Mvh
Det skulle vara snällt, det är dock ingen jätte panik. Har inga baslådor än och dessutom ett Cr-8 på ingång hoppas jag.
Tackar för responsen verkar som filtret kan komma till användning ändå .
mvh |
//Magnus
 |
|
|
pekka.j
dead end - live end

425 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 00:11:44
|
Morello, original-OP i EC-9 är den där vanliga, hmmm, TL072 heter den, ja. Kul att se dig på Forum igen! Mvh Pekka |
 |
|
|
Morello
Member

928 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 00:22:16
|
quote: Originally posted by pekka.j
Morello, original-OP i EC-9 är den där vanliga, hmmm, TL072 heter den, ja. Kul att se dig på Forum igen! Mvh Pekka
En gammal klassiker alltså. Anno 1972? Kul att se dig också. Hoppas jag får provlyssna ditt nya högtalarsystem
mvh\JM |
 |
|
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 08:03:41
|
Morello quote: Kan hålla med dig om att OPA(2)134 är en mycket fin OP.
Skulle vilja att när du gör ett sådant uttalande också talar om om det utgår från pappersbedömning eller lyssning. Du är ibland lite för teknik och teorifixerad. |
 |
|
|
Morello
Member

928 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 08:13:00
|
quote: Originally posted by Flint
Morello quote: Kan hålla med dig om att OPA(2)134 är en mycket fin OP.
Skulle vilja att när du gör ett sådant uttalande också talar om om det utgår från pappersbedömning eller lyssning. Du är ibland lite för teknik och teorifixerad.
Har nyligen konstruerat och provlyssnat ett RIAA-steg med OPA2134. Har hört andra fina apparater med samma OP. Disten är för låga för att jag skall kunna mäta den med min gamla Brül&Kjaer-analysator.
mvh\JM
|
 |
|
|
Flint
Member

3862 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 08:15:49
|
Bra. Nu vet vi att uttalandet även grundar sig på erfarenhet.
|
 |
|
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 12:58:42
|
Filtret är OK åtminstånde som subfilter. Jag har komponentlistor och en ombyggnadsbeskrivning för att få möjlighet att köra det med antingen 3:dje eller 6:e ordningens avrullning. Jag har skärmdumpar på frekvenskurvorna också. Har använt mitt med TL-072 och OP-275 som lät lite bättre. Om du vill ha filerna så kan du maila mig på. d.bengt@bredband.net |
 |
|
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 19:33:13
|
Tack det skulle vara jätte snällt, jag e-postar dig på studs .
Vad är det för ordning på filtret orginal . |
//Magnus
 |
|
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 20:15:47
|
| Tredje ordningen. |
 |
|
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 20:27:34
|
Tredje ordningen är det som är den lägsta ordningen som är vettig för ett aktivt basfilter. De basfilter som har steglöst justerbar frekvens har oftast andra ordningens filterfunktion.
Kan nämna att Sentec-filtret var en liten förlaga när vi gjorde LTS-aktiva filter som jag själv använder av någon anledning....  |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 20:36:43
|
quote: Originally posted by mag
Tack det skulle vara jätte snällt, jag e-postar dig på studs .
Vad är det för ordning på filtret orginal .
Du har mail. |
 |
|
| |
Topic  |
|