| Author |
Topic  |
|
|
serlof
Starting Member
29 Posts |
Posted - 2002/10/01 : 22:54:09
|
är intresserad av att bygga två-vägare med scanspeak element.
vad tror ni om den här lådan? http://www.geocities.com/CapeCanaveral/Hangar/2091/scanspeak.html
tar gärna andra tipps på två-vägs golvhögtalare. och jag prioriterar. värme, dynamik,litte tyngd framför detaljer och och repilsnabb bas. lite färgad gör alltså inget. den ska vara väldigt allround
bruno |
|
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/10/02 : 12:10:29
|
| Då kanske ProAc-klonen skulle passa som hand i handske? |
sound pollution |
 |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2002/10/02 : 12:20:36
|
kolla www.hifimagasinet.com där säljer en kille alla sina helt nya element till en proac, han har inte tid.. nya element dvs!
skynda och fynda.. |
Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet. |
 |
|
|
serlof
Starting Member
29 Posts |
Posted - 2002/10/02 : 18:24:07
|
hej! jo ProAc är väl intressant. men jag är litte skeptisk till den billiga diskanten. och bas/mellanregistrets lilla magnet (kanske inte har nån betydelse, nåt jag får för mig bara)
men hur skulle ni tippa skilldnaden var mellan ProAc klonen och högtalaren på länken jag skickade? länken verkar inte funka varje gång. men det är allafall, 18w/8545 bas/mid och 9900 revelator diskanten. det är i en 18 liters låda.
|
 |
|
|
serlof
Starting Member
29 Posts |
Posted - 2002/10/02 : 18:54:53
|
| när ni har klickat på länken så är är det högtalar modellen: "Scanspeakers" på menyn till vänster |
 |
|
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/10/02 : 19:02:32
|
| Jaha då kommer man till någon sida med rör på... |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2002/10/02 : 19:16:01
|
Hejsan,
Ja det ser väl intressant ut. Trist dock att jag inte hittar några mätningar och mer info om bygget.
ProAc diskanten (om det nu är en orörd SS-8513), är inte den finaste. Spridningen är säkert bättre än på ex 9900 diskanten.
Det är nått konstigt med den sidan som Serlof länkade...Den vill inte alltid få fram rätt sida...Jag provade att "öppna i nytt fönster" men utan framgång - kanske funkar bättre för Nagref? Nån knäpp direktlänk tror jag....
|
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio
|
 |
|
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/10/02 : 19:29:24
|
Det funkade i Mozilla men inte i Opera... Skumt! Personligen så tror jag nog mer på Morellos variant! |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
|
serlof
Starting Member
29 Posts |
Posted - 2002/10/02 : 21:09:47
|
jag har sökt litte på morello, och det ända jag får fram är att han har lämnat det här forumet. är det nån som har nån volym siffra och filter ritning?
en sak som jag är litte fundersam är ena spolen till basen som är på hela 15mh. jag har hittat en spole med sånt högt värde. (goldenagemusic) men det finns inte passande värden till resten av komponenterna. hur funkar det att använda olika fabrikat på spolarna? |
 |
|
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/10/02 : 21:27:45
|
Jag har för mig Morello's högtalare heter *Sterling*, du kanske kan söka på det?
Annars så har Speakerbuilding.com en byggbeskrivning på en stativare, *M1*, men den är nog inte så *blöt* i basen (men det går ju alltid att fixa!). |
sound pollution |
 |
|
|
serlof
Starting Member
29 Posts |
Posted - 2002/10/02 : 21:51:47
|
jag har hittat filter och lådmått. men det är yttermått och jag vet inte volymen. (spånstorleken finns med, men han har ett utrymme under lådan som är inräknat i låd måtten, men är i ett särkillt "rum" så det hör inte till låd-volymen
jo jag har kollat på Speakerbuildings M1 stativare. men vill ha en ventilerad låda. eftersom jag gillar värme och tyngd i ljudet. |
 |
|
|
Morello
Member

928 Posts |
Posted - 2002/10/02 : 23:09:59
|
quote: Originally posted by serlof
jag har sökt litte på morello, och det ända jag får fram är att han har lämnat det här forumet. är det nån som har nån volym siffra och filter ritning?
en sak som jag är litte fundersam är ena spolen till basen som är på hela 15mh. jag har hittat en spole med sånt högt värde. (goldenagemusic) men det finns inte passande värden till resten av komponenterna. hur funkar det att använda olika fabrikat på spolarna?
I'm here
Min högtalare finns i två varianter. Gemensamt för de båda är basen: scan-speak18W8545. Diskanterna är D2905/9700 eller D2905/9300.
I min "profile" finns länk till bilder. mvh\JM |
Driver:https://www.sybariteaudio.se |
 |
|
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/10/02 : 23:11:14
|
| Morello är tillbaka (sedan igår). Kolla under members och skicka ett pm till honom eller så får vi lura ut honom hit. |
 |
|
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2002/10/02 : 23:14:35
|
ICQ funkar bättre, vilket Nagref vägrar köra! ;-) Morello är duktig och svarar fint! :-P
Det borde dessutom finnas en uppsjö med lyckade och mindre lyckade projekt på nätet med just dessa Scan Speak element...SÖK
|
|
 |
|
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/10/02 : 23:17:30
|
Nåväl jag kör kanske inte icq men jag hänger ju här så mycket att kontaker med mig borde gå fint ändå...  |
 |
|
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2002/10/02 : 23:23:34
|
Ja, det är imponerande svarstider, nagref! (Har inte du mail att ta hand om?).
Nåväl, till topic (tt).
Scan Speak har en massa kul element. Det viktigaste är att man vet vad man gör, om inte annat, gör efter ett recept som inger förtroende, och håll dig till det!
|
|
 |
|
|
Morello
Member

928 Posts |
|
|
serlof
Starting Member
29 Posts |
Posted - 2002/10/03 : 18:32:03
|
hej!
skickar både hit och till morello. morello: stämmer ytter måtten: 1000x250x220 (HxDxB) och 22mm mdf runt om, utom front där det ska vara dubbla (22mm)
men då var det det här med filterutrymmet. hur stort är det?
och kan inte du skriva upp filterkomponenterna åt mig också?
tack och bock!
|
 |
|
| |
Topic  |
|