HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nytt sorts "blind"test
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/10/22 :  21:04:08  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Tänk er att man tar ett antal personer, sätter dem i ett rum med två apparater och säger att det är hörbar skillnad på apparaterna. Man låter försökspersonerna sitta och försöka lyssna sig fram till vad skillnaden är.
Får personerna ett liknande utslag. dvs de tycker att ljudet förändras på ungefär samma sätt så måste ju apparaten ge en hörbar förändring.


Vad tror ni?
Det kanske är ett lite omständigt sätt men det borde ju vara ett ganska bra sätt eller vad tror ni?

Några ideer på hur man kunde göra testet bättre?

Euroline - T-Amp - DIY

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2004/10/22 :  21:18:59  Show Profile Send filkingian a Private Message
1. Visa inte dem vilka apparater det är, det underlättar nästa testmoment.
2. När de bildat sig en uppfattning om hur de båda låter, fortsätt testet med att byta mellan dem och inte berätta vilken av dem det är, även upprepa samma apparat flera gånger i rad och så vidare. Låt dem skriva ner på separata lappar(enskilt) vilken apparat det tror spelar. Har de rätt alla gånger så borde ju saken vara klar, d.v.s. att det verkligen är en hörbar skillnad på apparaterna.

Bara några förslag....

/Martin

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2004/10/22 :  21:28:56  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Interessant spørsmålsstilling. Antar at du snakker om evaluering av elektronikk-komponenter på samme høyttalere.

Tror i så fall at du har rett. Tror også at de fleste vil oppleve noe av det samme, men hvis testen bare utføres over kort tid, vil personlige preferanser gjøre at svarene fra testpersonene på hva som er "bra" og "mindre bra" trolig variere mer enn om testen utføres over lang tid; La f.eks. forsøkspersonene sitte og lytte sammenhengende til System nr. 1 i la oss si 3 timer kontinuerlig først på et realistisk lydnivå. Deretter la dem lytte til System nr. 2 over like lang tid på samme nivå.

Flertallet vil tilnærmet helt sikkert foretrekke lyden fra det systemet som er mest nøytralt i lydgjengivelsen, dvs. den lyden som ligger nærmest virkelig, ikke-reprodusert lyd. Dette fordi nøytral lydgjengivelse over lengre tid alltid vil oppleves som mer behagelig enn en ulineær lydgjengivelse.

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/10/22 :  21:47:33  Show Profile Send Bubben a Private Message
quote:
fortsätt testet med att byta mellan dem och inte berätta vilken av dem det är, även upprepa samma apparat flera gånger i rad och så vidare.

Personligen skulle jag nog inte höra skillnad på vitt och rosa brus efter någon timme med denna "tortyr". Att blind-testa på detta sätt låter mer som om man vill trötta ut stackarna att till slut i ren desperation skrika ut:
"-Sluta!! Jag hör ingen skillnad!"

Men jag tycker annars att iden låter lockande...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2004/10/22 :  21:52:17  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Ja, Bubben, om det er så enkelt å gjennomføre slike langvarige tester i praksis er en annen sak, det er jeg helt enig i.

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/10/22 :  23:27:46  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
filkigian - Då blir det ju ett helt vanligt blindtest, blir ju ingen skillnad mellan dem.

Poängen är att den som byter lyssnar hela tiden ska veta vad han lyssnar på. Att få fram åsikter som att den ena låter bättre utan motivering är också helt ointressant. Men kommentarer som ljusare, mer detaljerat och mörkare, bredare ljudbild mm. är det som är viktigt. Eftersom man då skulle kunna jämföra de olika testpersonernas kommentarer och se om det finns någon "röd tråd", det vill säga om de tycker lika. Om t.ex tre personer utan att veta vad de lyssnar på, och ovetande om vad de andra tycker, säger t.ex ljudbilden blev smalare men djupare, eller nåt i stil med det. Då kan man ju vara ganska säker på att det är en egenskap som den tillför ljudet.

bubben - Meningen är väl kanske att försökspersonerna ska använda all musik mm som de behöver för att kunna avgöra skillnaderna. De får så lång tid på sig som de behöver, kommer de inte fram till någon förändring så får de såklart gå. Är de osäkra kan de ju skriva ner de eventuella skillnaderna de kanske hört.

Montana - Tyvär är jag inte så bra på... eh... norska?
Ja, elektronikkomponenter eller kablar eller nåt annat som man känner behöver testas. Du har rätt i att det kan behövas en längre tid, fast om försökspersonen är tvärsäker efter ett par korta lyssningar så är det ju så...

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2004/10/22 :  23:55:58  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Eller varför inte ha två likadana anläggningar och köra ett blindtest med dem...

/Mikaell.
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2004/10/23 :  00:02:56  Show Profile Send filkingian a Private Message
Fisksmiskola: Jag ser din poäng och jag tar tillbaka förslaget med att inte visa vad de skulle lyssna på. Jag menade dock som jag skrev att de skulle bilda sig en uppfattning om ljudet, d.v.s. det du också skriver. Att du skulle fortsätta med ett blindtest efter det kan jag gå med på att är overkill, men det hade varit kul att få reda på om de fortfarande hör skillnad efter att de konstaterat den!

Bubben: Jag tänkte inte på att folk provar saker olika. När jag testar så handlar det om 3-5 låtar och inte flera timmars lyssnade. För det mesta så spelas inte heller hela låten, utan bara ett välkänt stycke ur den...

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/10/23 :  18:01:44  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
filkingian - Precis vad jag menar. Att göra ett efter är ju möjligt men då tror jag att nerverna kommer att spela in och kanske vara missvisande.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000