HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bästa/värsta formuleringar i recensioner
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2004/10/23 :  11:06:06  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Som vi alla vet så är många recensenter ofta väldigt fantasifulla när de ska beskriva hur något låter. Det finns många floskler och i vissa fall fullständigt obegripliga beskrivningar. Jag tänkte att vi i denna tråd kunde dela med oss av våra favoriter. Tänkte själv börja med en av mina favoriter:

" Piega C10 är hyperexakta och fullständigt kristallklara och vidöppna samtidigt som de har något svagt romantiskt över sig."
Hifi och musik nr4 april 2003.

Någon som vet hur svagt romantiskt låter?

Edited by - Kevin Mitnick on 2004/10/23 11:06:52

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/10/23 :  12:16:43  Show Profile Send sampix a Private Message
Rolig tråd
Nu är det bara att leta upp sina Hifi&musik för en massa oförglömliga citat. Kan tänka mig att man hittar, precis som du, en hel del i alla de "världens bästa högtalare"..

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/10/23 :  12:21:53  Show Profile Send FBK a Private Message
En vild gissning Kevin Mitnick, kan vara att ""romantiskt över sig"", betyder värme

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/10/23 :  12:26:14  Show Profile Send Harman a Private Message
"De är kemiskt befriade från all form av distorsion och det känns som man blir serverad absoluta sanningar och inget annat"

JBL-K2 2003/12 Hifi&Musik

Som kemist undrar jag ju direkt hur man kemiskt befriar högtalare från distorsion....
Och ordet absoluta sanningar tycker jag inte passar i denna tidning...

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

redestad
Member

264 Posts

Posted - 2004/10/23 :  13:51:11  Show Profile Send redestad a Private Message
Ja helt klart är att den svenska "HiFi-bibeln" Hifi&Musik har rätt mycket lustigheter/lågvattenmärken på sitt samvete. Har på något vis svårt att ta något de skriver på allvar, skulle vara Mats Meyer Lies artiklar som brukar upplevas som initierade och relativt nyktra. Tidskriften ger dock stor underhållning, i många fall redan i rubriksättningen och så klart, närmast genomgående i de stundtals "poetiska" recensionerna.
Go to Top of Page

zie
Member

208 Posts

Posted - 2004/10/23 :  14:03:43  Show Profile  Visit zie's Homepage Send zie a Private Message
Försöker du säga till mig att du aldrig har doppat elementen i en saltlösning för att ta bort distorsionen? Har funkat varje gång för mig, bara att doppa och låta stå i 2min för att sedan hänga upp på tork i några timmar. Mycket använt tweak i min vänskapskrets.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/10/23 :  14:09:56  Show Profile Send f95toli a Private Message
Ur samma tidning kommer följande omdöme om en högtalare, dock inte från en recension utan från ett mässreportage, jag kommer inte ihåg vilket.

"...bra intratransiell silence"

(taget ur minnet så den exakta forumleringen var kanske något annorlunda)

Det ska påpekas att även redaktören reagerade och lade till ett "hep! efter denna svengelska bedrift...

Fast det måste medges att jag är så pass mycket hifi-nörd att jag förstod vad som menades
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2004/10/23 :  14:24:34  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Detta är rätt kul.
Har för mig att vi pratade om just detta ämne för ett par år sedan.

Jag brukar jämföra språkbruket när man försöker beskriva ljudupplevelser med de som vinprovare använder.

Det låter jäkligt märkligt, men man förstår, oftast, vad det gäller.

"Köttig bas" är väl rätt beskrivande även om det inte säger någonting egentligen.

"för ett par år sedan",jisses, inte undra på att ansiktet i spegeln ser annorlund ut.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/10/23 :  14:43:00  Show Profile Send Blue a Private Message
Ja H&M alltså... Några mästarskribenter tycker ju jag då inte att dom är...

Bara en sån där smågrej som jag stör mig på är de ständigt återkommande formuleringarna. Ett exempel:

"Men det ska sägas med en gång, vill man ha verkligt bra ljud ur ett par hörlurar ska man använda en hörlursförstärkare".

"Men det ska sägas med en gång, de här högtalarna kräver rejält med kraft för att komma till sin rättvisa".

"Men det ska sägas med en gång, Supra Ply är en oförskämt bra kabel för pengarna".

För min egen del vill jag bara med en gång säga att H&M är ganska långt från någon bibel-status i min värld...


Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/10/23 :  14:49:23  Show Profile Send Harman a Private Message
zie..Vilken saltlösning är bäst??? Måste testas gäller olika saltlösningar för olika element..
*hihi*
Ha det gott!

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2004/10/23 :  21:09:55  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Jo de är rätt bra på att slå in öppna dörrar med stjälvklara påståenden.Om ni vill ha ännu ett citat så tog jag tag i ett slumpmässigt utvalt nr och hittade en recension där en högtalare hade "hypernyanserat mellanregister" ?

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/10/24 :  01:01:37  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hifivärldens skribenter och sportjournalisterna har många likheter. Fast det är klart, det är svårt att att beskriva abstrakta upplevelser, men lite bättre borde de kunna prestera emellanåt.
I vissa fall är det rent snömos.

Bravo
Go to Top of Page

aplodon
Member

267 Posts

Posted - 2004/10/24 :  10:09:32  Show Profile Send aplodon a Private Message
Ett ständigt återkommande uttryck, med diverse varianter, är: "låter lika bra som dubbelt så dyra" eller "man får lägga på många tusenlappar för att få lika bra ljud". Med tanke på hur ofta liknande uttryck förekommer så kan man ju undra om det finns något som låter i paritet med prislappen.
Å andra sidan kan man ofta läsa att man får vad man betalar för.
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/10/24 :  10:18:44  Show Profile Send Harman a Private Message
Bravo,
Håller med men sportjournalister är oftast ännu sämre...

aplodon,
Håller med dig på denna punkt, jag tror att det bottnar i att tidningarna "säljer in" nya produkter samtidigt som man måste ge sken av att ett steg upp i nästa prisklass ger ännu bättre produkt. Annars köper ingen dessa.

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000