Author |
Topic |
Anti-mono
Member
218 Posts |
Posted - 2004/10/22 : 13:22:53
|
Hej alla hifinissar!
Jag har funderat ett tag nu på att skaffa mig ett riktigt tungt transistorslutsteg, men jag har inte så stor möjlighet att lyssna på så många märken, så då vänder jag mig hit för råd.
Jag har tänkt att köpa ett begangnat steg som har/hade ett nypris på ca:50-100k, det ska har ett ljud som är åt det varmare hållet och med bra kraft och kontroll. Så det är bara att ösa på med förslag! |
|
|
christopher
Member
561 Posts |
Posted - 2004/10/22 : 14:05:02
|
Kolla med Rydberg om han skall sälja sitt Pass steg |
An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea |
|
|
Wizard
Member
408 Posts |
Posted - 2004/10/22 : 14:15:18
|
Kolla på ww.ultimate.se, finns ett beg. Krell FPB 300 just nu. Jag vet att det är knappt använt för jag har varit hemma den tidigare ägaren. |
Wizard |
|
|
Anti-mono
Member
218 Posts |
Posted - 2004/10/22 : 14:16:51
|
Ja, Pass labs steg har jag sett några till salu, är dom bra? Finns det nån kraft i dom? jag har sett att dom har mos-fet trissor, har dom nån chans mot bipolära konstruktioner i basen? |
|
|
|
Anti-mono
Member
218 Posts |
Posted - 2004/10/22 : 14:19:18
|
Wizard: ok, ska kolla upp det |
|
|
|
Wizard
Member
408 Posts |
Posted - 2004/10/22 : 14:21:00
|
Beror lite på vilka MOSFET:ar man använder. På AudioNet använder man MOSFET, det finns alla fall kraft när man kör på Von Schweikert.
Men som vanligt får man mer dynamiskt "headroom" med mera effekt, detta upplevs som mera kraftfullt. Men Pass-stegen är ju inga "klenfisar" precis. |
Wizard |
|
|
Anti-mono
Member
218 Posts |
Posted - 2004/10/22 : 14:31:40
|
Wizard: Kollade upp Krellen på Ultimate, den skulle man ha! med den är tyvärr för dyrt för mig
föresten... jag har hört att Krellarna kan var ljusa i karaktären, stämmer det? isf så passar det nog inte mig, men att kraften finns där tvivlar jag inte på |
|
|
|
Anti-mono
Member
218 Posts |
Posted - 2004/10/22 : 14:35:40
|
Är det nån som har lyssnat nått på McIntosh steg? Jag är lite nyfiken på deras prylar. |
|
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2004/10/22 : 14:50:07
|
Jag är övertygad om att Rydbergs Pass Labs X350 är mycket bra och det finns ju i närheten så det är nog inte så svårt att kunna få lyssna på det.
- Det skulle vara bra att veta vilka högtalare Du kommer att använda eftersom kombinationen slutsteg högtalare (verkningsgrad/impedans) är viktig.
Hälsningar, Eliot |
'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.' Winston Churchill
Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella |
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2004/10/22 : 14:51:01
|
Anti-mono; jag har ett DP 5.52 kunde det passa ?? |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
|
|
David A
Baseball Fury
1341 Posts |
Posted - 2004/10/22 : 14:53:25
|
Grendel är en helt klart tung kandidat!
Har haft 5 olika Krellsteg under 10 års tid, så jag blev ganska förvånad över att Grendeln piskade dessa på i stort sett alla punkter. Grendeln är dessutom lika kraftfull, så jag har svårt att komma med någon egentlig kritik mot steget. Klangkaraktären upplevs som varmare än Krellarna speciellt i mellanregistret. Basen är riktigt stram och kontrollerad. Lite piffigare och högre upplöst i toppen. Ett riktigt kap tycker jag själv |
|
|
Skurt
Medlem i AÖ
272 Posts |
Posted - 2004/10/22 : 15:14:44
|
quote: Är det nån som har lyssnat nått på McIntosh steg? Jag är lite nyfiken på deras prylar.
Jag har ett äldre McIntosh-steg, MC2500 som producerades mellan 1980-1990 och ligger på 2x500W. Extremt nöjd med det, mycket bra upplösning, mycket kraft men samtidigt ett VÄLDIGT behagligt och varmt ljud. Kan inte kommentera kontrollen pga. att jag inte har haft möjlighet att sätta mina högtalare i ett tillräckligt stort rum än (bor fortfarande hos mina föräldrar), men jag skulle bli överraskad om den saknades
Kanske var lite äldre än det du söker efter men det var ju iaf en kommentar angående McIntosh-slutsteg |
|
|
Anti-mono
Member
218 Posts |
Posted - 2004/10/22 : 15:54:30
|
eliot: quote: - Det skulle vara bra att veta vilka högtalare Du kommer att använda eftersom kombinationen slutsteg högtalare (verkningsgrad/impedans) är viktig.
Jag har ett par JBL TI5000
David A: quote: Grendel är en helt klart tung kandidat!
Ja Grendel verkar mycket potent! Jag har en Advantage Thor idag, jag tycker om Advantage/Blabelius ljudet.
Skurt: quote: Kanske var lite äldre än det du söker efter men det var ju iaf en kommentar angående McIntosh-slutsteg
Nejdå! det är precis nått sånt jag söker gärna ett McIntosh MC 500, eller ett sånt du har.
|
|
|
|
Anti-mono
Member
218 Posts |
Posted - 2004/10/22 : 16:00:47
|
Wolfgang: quote: jag har ett DP 5.52 kunde det passa ??
Har du mer information om steget? |
|
|
|
gromit
Member
731 Posts |
Posted - 2004/10/22 : 16:30:05
|
quote: Ja, Pass labs steg har jag sett några till salu, är dom bra? Finns det nån kraft i dom? jag har sett att dom har mos-fet trissor, har dom nån chans mot bipolära konstruktioner i basen?
Hej!
Det är jag som har det Pass-steget ni talar om.
Steget är fortfarande till salu och du är välkommen att lyssna på det i Linköping. Jag tycker definitivt inte att det saknas någon slam i basen, tänk på att Pass byggde X-serien som ett svar på Krells FPB 300c och ML 336.
/Gr.
|
Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s |
|
|
Anti-mono
Member
218 Posts |
Posted - 2004/10/22 : 16:52:06
|
gromit: Vad har du för högtalare och annan kringutrustning? Tror du steget skulle funka bra med mina JBL TI5000? Man kanske skulle komma förbi och lyssna nån dag, Linköpng är ju inte så långt ifrån mig. |
|
|
|
gromit
Member
731 Posts |
Posted - 2004/10/22 : 17:15:54
|
CD: Mark Levinson No 39 Högtalare: Ino Audio piP (samt även ett par Dynaudio Contour 1.3 mk II)
Jag har faktiskt ingen aning om hur dina högtalare spelar, jag har knappt lyssnat på JBL alls. Hm, inte så mycket till svar kanske...
Vi kan höras via PM om det är så att du vill komma och lyssna, ok?
/Gr.
|
Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s |
|
|
Anti-mono
Member
218 Posts |
Posted - 2004/10/22 : 17:20:00
|
gromit: Japp, jag PM:ar dig om jag kommer och vill lyssna. |
|
|
|
Hinken74
Member
1102 Posts |
Posted - 2004/10/22 : 17:20:15
|
Kolla om du kan komma över nåt begagnat Audia. Kostar nytt 70tkr. |
Mvh/Henrik --------------------------------------------------------------------------------------------------- Mitt system: Von Schveikert db99, Audio aero capitole Prestige SACD SE Octave V70 samt strömrenare från Agile
|
|
|
Anti-mono
Member
218 Posts |
Posted - 2004/10/22 : 17:34:17
|
Hinken74: Jag var ute och googla lite, men hittar inget om Audia, har du nån länk eller annan information? |
|
|
|
donald
Member
147 Posts |
Posted - 2004/10/22 : 17:53:06
|
Jag hade sökt efter ett begagnat Plinius steg SA-100 eller SA-250. Har hört dom i olika uppsättningar.Det är urkraft för att i nästa andetag låta silkeslent.Det är klass A slutsteg. |
donald |
|
|
Skurt
Medlem i AÖ
272 Posts |
Posted - 2004/10/22 : 18:48:45
|
quote: Nejdå! det är precis nått sånt jag söker gärna ett McIntosh MC 500, eller ett sånt du har.
Har du kanske samma fördommar som jag? Ett slutsteg ska vara mycket metall, väga mycket och ha många watt, det ska dessutom helst stå Krell, Mark Levinson eller McIntosh på det (med utrymme för en hel del undantag, som de senare Pass-modellerna och Plinius-stegen som exempel)
Personligen tycker jag det känns mest värt att köpa 10-15 år gamla grejer, känns som man fick mer för pengarna på den tiden och att utvecklingen på det här området inte gått framåt de senaste åren (ICE-moduler och sånt borträknat) + att andrahandsvärdet på äldre grejer är rätt så förmånligt för köpare. Om du är öppen för att köpa i t.ex. Tyskland så finns det lite mer att välja på av dessa lite äldre grejer (iaf när det gäller McIntosh), ofta till ganska överkomliga priser också. Nackdelen är att de kanske inte vill skicka utan att du får ta en minisemester, men det kanske inte är något hinder? En ganska bra sida är isf http://www.audio-markt-auktion.de/
Kanske är detta av intresse? Accuphase M-60 Monoblock 2x450W i 4 ohm, 2x300W i 8 ohm, 2x27kg (Kan dock inte kommentera ljudet men Accuphase brukar ju inte göra några dåliga grejer direkt) http://www.audio-markt-auktion.de/item.php?id=3542943567& Bild + specs http://www.accuphase.com/m-60_e.htm#
Du kan söka märkesvis på audio-markt.de, finns även Plinius som ser riktigt schyssta ut, låter likaså schysst. Men om du lyssnar och ser Pass X-350 så kanske du inte längre vill titta på annat Lycka till... |
|
|
Anti-mono
Member
218 Posts |
Posted - 2004/10/22 : 19:01:59
|
Skurt: quote: Har du kanske samma fördommar som jag? Ett slutsteg ska vara mycket metall, väga mycket och ha många watt, det ska dessutom helst stå Krell, Mark Levinson eller McIntosh på det (med utrymme för en hel del undantag, som de senare Pass-modellerna och Plinius-stegen som exempel)
Personligen tycker jag det känns mest värt att köpa 10-15 år gamla grejer, känns som man fick mer för pengarna på den tiden och att utvecklingen på det här området inte gått framåt de senaste åren (ICE-moduler och sånt borträknat) + att andrahandsvärdet på äldre grejer är rätt så förmånligt för köpare.
Där slog du huvudet på spiken! precis mina tankebanor! quote: Men om du lyssnar och ser Pass X-350 så kanske du inte längre vill titta på annat
Risken finns att jag inte vill åka hem utan det när jag får se/höra det, därför är jag lite rädd att åka och titta på det, det gräver djupa hål i plånboken.... |
|
|
|
mangew
Semesterfirare
2297 Posts |
Posted - 2004/10/22 : 20:07:34
|
quote: quote: -------------------------------------------------------------------------------- Men om du lyssnar och ser Pass X-350 så kanske du inte längre vill titta på annat --------------------------------------------------------------------------------
Risken finns att jag inte vill åka hem utan det när jag får se/höra det, därför är jag lite rädd att åka och titta på det, det gräver djupa hål i plånboken....
Detta steg ligger ju i den undre skalan av din budget, borde ju passa som handsken då
Förövrigt ett steg jag själv gärna hade tagit hem til mitt boende. |
*** Luleå Hockey *** *** Manisk flugfiskare *** *** Driver MW sportfiske ***
|
|
|
Creative Audio
Member
2547 Posts |
Posted - 2004/10/22 : 21:06:19
|
Anti-mono; vad vill du veta !! |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
|
|
JohnB
Member
182 Posts |
Posted - 2004/10/23 : 00:39:55
|
Jag vill slå ett slag för Perreaux, har själv haft deras integrerade 200 wattare och var mycket nöjd, deras försärkare använder MosFet och levererar det ljud du eftersträvar. Det finns/fanns ett par monoblock som dyker upp då och då till salu, ett hett tips. |
|
|
Topic |
|