HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 komponet ersättning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/10/22 :  09:24:49  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag har för mig att man kan byta keramiska/tarantaler (?) kondensatorer till något annat stämmer detta och till vad i så fall.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/10/22 :  14:50:22  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Svaret är ja och nej men varför ska du byta? Ska man byta så måste man ha lite kontroll över vad man har och vad man får annars blir det rena sockerpillerseffekten.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/10/22 :  20:15:23  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Det är ett hembyggt riia från förr (minst 15 år gammalt) som jag hittade i skrubben som jag lyssnade på och när jag tittade i lådan så blev jag fundersam över de keramiska kondingarna som sitter där och då satte moddjävulen igång.

I det som jag byggde senast är det inga alls och det som jag har läst påstås att keramiska stör mer än de gör nytta(?) jag är osäker på vad som är rätt och fel då det är en sedan länge avsomnad syssla som har vaknat ingen.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/10/25 :  08:19:15  Show Profile Send Hjelm a Private Message
En keramisk kondensator är olinjär (mer eller mindre) beroende på spänningen över sig. Därför är väl resonemanger att om spänningen är relativt konstant (spänningsmatning) så är inverkan mindre (noll?) jämfört med i signalverkan där inverkan är större. Allt är beroende på och modernare keramiska kondensatorer(NP0 COG) är mer linjära än de äldre klass 2 kondensatorerna.

Hjelm
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/10/25 :  09:19:56  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Tack!

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/10/25 :  15:17:18  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Signalverkan -> signalvägen men det kanske var uppenbart.

Hjelm
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000