HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 vilken trafo till hypex ucd180?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kvistarn
Member

203 Posts

Posted - 2004/10/24 :  12:59:27  Show Profile Send kvistarn a Private Message
ska bygga ett stereo slutsteg med hypex ucd 180 tänkte jag, men vad för trafo behövs? räcker 200va 2x33v? max spänning till modulerna är ju 50v så blir det mindre effekt då? ska jag köpa en som ger 2x38v istället?
eller en 2x24v till varje modul? blir det då 48v till den eller tänker jag fel? går det "koppla ihop" spänningarna?

Edited by - kvistarn on 2004/10/24 13:09:31

Mata
Starting Member

9 Posts

Posted - 2004/10/24 :  14:23:46  Show Profile Send Mata a Private Message
200va 2x33v är den trafon du ska använda,men jag skulle nog köra med en på 400va istället eller två stycken 200va (dualmono).

Mitt första inlägg på diyavdelningen
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2004/10/24 :  14:34:52  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
likriktad spänning = 1,41 * trafospänning.
Sedan är max spänning till modulen 50V så det betyder att över 33 V trafo skall du INTE använda. (46,5V) . Du bör ha lite marginal också.
Sedan förlorar du någon volt över likriktaren men det är försumbart.

Du kan seriekoppla sekundärlindningarna utan problem. Men det skall du alltså inte göra i detta fallet. Det finns beskrivet här på forumet hur man gör, sök lite i forumet. ( t e x seriekoppling+sekundär)

Uteffekten beror på matningsspänningen i kvadrat, så 25 V ger 25% av vad modeln ger vid 50V (25/50 = 0,5 => 0,5*0,5 = 0,25)

Effektskillnaden är marginell i även om det kanske låter mycket med 80/100W eller vad det kan bli med 40,45 eller så i matningspänning
. I verkligheten är det inte så stor skillnad om man räknar i dB , vilket är är så vi uppfattar effektskillnaden (man brukar räkna med en faktor 5 minst i effektskillnad för att det skall "vara lönt" och uppfattas som en rejäl ökning)

En 200VA trafo räcker alldeles utmärkt.


för vidare diskussioner angående denna klassD förstärkare:
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=38199

En fråga bara: om du inte riktigt har koll på hur du kan "koppla ihop" spänningarna, kanske det vore lämpligt att fråga någon om hjälp med 230 V inkopplingen. Men det kanske du redan har tänkt på?

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

kvistarn
Member

203 Posts

Posted - 2004/10/24 :  15:07:03  Show Profile Send kvistarn a Private Message
ja jag har bett en kille om hjälp med förklaringar på själva kopplingen... men strömmatningen in i steget blir väl bara 2 kablar till trafon eller? så då kör jag på en 200va 2x33v till 2 moduler då.. hittar inga 400va på elfa... 2 trafosar blir ju lite dyrare...
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/10/25 :  00:01:20  Show Profile Send paradigm a Private Message
Jag har själv använt en 200VA 2*33V trafo från Elfa och det räcker mer än väl till två moduler.

Om du har tid och lust kan du gå in på min tråd och där läsa hur jag och andra gjort och där hittar du även en mycket bra nätdel till dessa, som jag själv är mycket nöjd med.

/Roland
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000