HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Får man göra såhär? 4kanal gainklon på 1 kretskort
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2004/10/25 :  01:08:55  Show Profile Send Lash a Private Message
Jag tänkte jag skulle bygga mig en 4-kanals förstärkare till data-apparaten med 4st LM3875 på ett gemensamt kretskort. Jag har en avlång kylfläns som säkert duger fint, så jag tänke montera alla 3875or på en rad.

Professionelt framtagen bild(endast 3st kanaler syns) >>> http://w1.605.telia.com/~u60516759/hifi/4-Kanal-Gainklon.JPG

Det jag undrar över är om den långa jorden duger som "avlång stjärnjord" och om det är något annat som kanske inte är så bra?

Edited by - Lash on 2004/10/25 01:09:38

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2004/10/25 :  01:28:47  Show Profile Send Lovan a Private Message
Jag tror stjärnjordning är att föredra
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2004/10/25 :  10:21:14  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Hej,
Till att börja med är det väldigt lätt att få brum/fräs/brus i en flerkanalig förstärkare som delar samma jord och som är kopplad vi flera jordleningar till flera källor. Mycket lätt att du skapar common-mode strömmar i stora slingor som plockar upp brumm och annat skoj.
Det kommer gå stora rippelströmmar i din långa jordledare och det är svårt att förutse vilka vägar dessa strömmar tar. Det är viktigt att försöka separera högströmsjord med lågströmsjord, det är lättare att få strömmarna att går rätt väg då. Din rca-jord går direkt in på denna jodledare vilket inte är bra. Koppla samman alla låspänningsjorder så bra det går först och gå sedan till högströmsjorden. Dock finns det fortfarande risk för loopar i samband med att du kopplar in dina 4 källor.

/Jesper
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2004/10/25 :  16:24:13  Show Profile Send Lash a Private Message
Bättre såhär?
http://w1.605.telia.com/~u60516759/hifi/4-Kanal-Gainklon%20v2.JPG

Ska jag fortfarande hålla isär högströmsjord & låspänningsjord, och ge de två motstånden(plus zobelfilter(som inte är med där i bild)) per kanal en egen väg till stjärnjorden?

Ska jag låta högtalarutgångens jord gå från stjärnjorden eller närmast vardera slutsteg?

Hur går det för plus och minusmatning, är det okej att ha det sådär, inte lika viktigt med en centralpunkt som med jorden? Jag gjorde på två sätt för minusmatningen, den "andra" och de "två sista", fungerar båda sätten bra?

Edited by - Lash on 2004/10/25 16:26:33
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000