Author |
Topic |
Bysheon
Member
60 Posts |
Posted - 2004/10/25 : 05:44:32
|
Tack för alla svar! Jag har fått åtskilligt att grunna på. Det är förresten ingen här som har kommenterat min CD-spelare (även om jag har blivit rekommenderad att köpa ny så småningom). Jag köpte den för några år sen efter att ha läst en artikel i Bengans hifi där han rekommenderade den (läste ju också på andra ställen). Är den bra och hur passar den till min Rotel? Eftersom mina nuvarande högtalare är så dåliga har jag ju egentligen ingen aning om vad SONY’n och Roteln går för varken var för sig eller tillsammans. Ska jag mentalt förbereda mig på att lägga pengar på nya CD-spelare? Hör väl inte precis till tråden, men det påverkar ju i så fall valet av högtalare lite, budgetmässigt alltså.. Min förstärkare ska jag ha kvar.
SebastianG Jag har väl tänkt köpa nya högtalare, men är inte alls främmande för tanken på begagnat. Jag känner mig bara osäker på min förmåga att snabbt kunna avgöra vad som är bra ljud, eller ovan snarare. Jag vet inte riktigt vad jag ska lyssna efter. Det är ju naturligtvis samma problem om jag köper nya, men då inbillar jag mig att jag åtminstone kan anta att högtalarna är så bra de kan vara, bortsett från att de sen växer med ”inlyssningen” (eller?). Å andra sidan säger ju flera att det är ganska tryggt att köpa högtalare begagnat.. vad som nu menas med det… hifi_harri
Monitor Audio GR10 säger du.. Ja, de kostar 12500 kr och ser iaf snygga ut. Vad innebär 100W och 8 ohm och hur tror du dom skulle funka med min Rotel RA-02?
Apropå Monitor Audio hos Best sound så säljer de ut New Silver 6 för 6300 kr nu (nypris 9000 kr). Vet du om de är bra? Är det värt att invänta deras rea? De verkar ju i alla fall kunna rea ut en del grejer med ganska rejält sänkta priser. Jag har också sett att Monitor Audio Silver 8i har fått bra betyg. Har du hört dom? De verkar iofs inte finnas hos BS.
pewe Tack. Audiovector M3 Super är dyra och snygga, och bra enligt dig (och Harman m.fl). Låt säga att jag hittar ett par begagnade för strax över 10k, hur skulle de passa ihop med det jag har nu? Du nämner ju thulestärkare och cd från Atoll, men jag har i nuläget inga seriösa planer på att köpa ny förstärkare, och egentligen inte ny cd-spelare heller.
Jörgen_G Jag bor i Västerås. Jag har faktiskt ingen koll på vilka butiker som finns här i stan, men jag kan ju tänka mig att röra på mig lite.
Quad 12L verkar mkt intressanta. Har läst lite om dom nu och omdömena är mkt bra. Dessutom är dom ju skitsnygga! Skulle dom funka bra med min Rotel tror du?
Hur är Totem bra, alltså vad är det du gillar med dom? Stativmodell är förresten inget krav, jag vill bara inte ha några enorma blaffor i mitt ganska lilla rum. Inga Model 1 alltså, men någon av dom andra fyra du nämner. Vad skiljer dom?
DasKapital Carlsson OA58 ser mysig ut och är också smal och hög, vilket jag gillar. Kostar 6000-9000 kr.. Tror du att den passar bra med grejerna jag har nu?
Ino Audio piP är skitful, men verkar mycket bra. Jag gillar dessutom det jag har läst om Öhmans filosofi. Intressant intervju: http://www.sonicdesign.se/oeint0.html Skulle du säga att den är prisvärd för 9000 kr? Jag har nämligen aldrig hållit i en lödkolv, jag klarar inte ens att skruva ihop den enklaste IKEA-möbel.. Men piP verkar mkt intressant, trots det anskrämliga utseendet och att den rent fysiskt är så djup/lång (utrymmeskrävande). Funkar den med min Rotel?
Förresten, varför hyser vissa sådant agg mot piP-talk? Det är väl inte du som ska svara på det, jag undrar bara…
orthanc Hifiart säljer ut Acoustic Energy AE2 (Spec. mahogny) för 12000 kr nu, nypris 20000 kr! De pengarna har jag väl inte nu iofs.. men begagnat som sagt. Vad är bra med dom? Är de kompatibla med min Rotel? Snygga är dom i alla fall.
Margaux Revel M20.. vad är det för timbre du pratar om? Jag hittar inga priser på nätet? De är hur som helst små och snygga, men enligt sampix inget för mig med nuvarande Rotel-stärkare.
Ino piP är som sagt mycket intressanta.
mangew Totem Model 1 Mahogny 14500 kr på hifiarts rea nu. Allround, små och behändiga låter bra. Men jag skulle väl inte köpa dom för nypris. Hur skulle dom funka till min Rotel – Jörgen P säger att han inte tror på den kombinationen?
hifi_harri Jag är i det här läget ute efter högtalare + kabel, sen kanske ny CD-spelare . Vet du hur mycket Revel M20 kostar? Sampix säger att min förstärkare inte orkar med Revel M20..
Förlåt, men ELAC330 vill jag inte ha i mitt hem oavsett hur bra dom låter. Designen funkar inte alls för mig så jag skulle störa mig på utseendet lika mycket som jag skulle njuta av ljudet. En statistiker skulle väl säga att jag då har det lagom bra, men det är inte värt dom pengarna. Tack för erbjudandet i alla fall.
Totem acoustic model 1 verkar som sagt intressanta men vad menas med ”Produktens svaghet: kräver ordentlig kringutrustning.” Det låter lite oroväckande: http://hifimagasinet.com/recensionsDetalj.asp?recensionID=200 David tycker ju annars också att de är allround, även om Jörgen G tror att min Rotel inte är i paritet med dom (och jag har inga planer på att köpa ny stärkare inom den närmaste tiden).
Harman JM Lab cobalt 806 kostar 8000 kr på Hembiobutiken, mkt trevligt pris, och JM Lab Electra 906 kostar 12500 kr. Motivera gärna varför du rekommenderar dom.
Vilken konkret fördel har RCD-02 jämfört med min nuvarande CD-spelare i kombination med min förstärkare, alltså bortsett från att de är gjorda för varandra? Alltså, skulle den skillnaden vara värd 5500 kr? Jag lär väl iofs få upp till ett par tusen för min SONY.. Audiovector är intressanta, men skulle dom funka till det jag har nu? Vad tror du om dom till min RA-02 och sen RCD-02 till det (med bra kablar såklart)? Hur är förresten högtalare ”snabba”, eller snarare hur är högtalare ”långsamma”? B&W805 går alltså bort..
soren Annonsen borttagen. #61516; Ino Audio piP är det ju flera som rekommenderar så dom överväger jag seriöst. Sampix säger att min förstärkare inte orkar med Revel M20. Hm..
sampix Ja, och jag måste ha allroundhögtalare eftersom jag lyssnar på så vitt skiljda musikstilar. Men Revel M20 går fetbort, alltså?
Matrixen Så Totem är inte så bra för mig alltså? Jag vill förresten inte höra vad Roteln inte gör rätt. ;)
gromit Många nämner Ino Audio piP, men hur högt kan man inte spela med om? ;) Alltså, vad betyder ”Högsta ljudtryck: 108 dB/par >140 Hz (30 W), 104 dB/par >34 Hz (12,5 W” i praktiken?
Någon rejäl förstärkare har jag dessvärre inte…
niklas Finns det några högtalare i Countour-serien i min prisklass? Reference Audio säljer Dynaudio Audience 42 för 5500 kr. Är dom prisvärda?
Blue Ja, Quad 12L är en av dom högtalare som verkar mest intressanta. Vilka andra högtalare är inte alltför elektronikkrävande?
|
Edited by - Bysheon on 2004/10/25 05:59:56 |
|
|
DasKapital
Member
614 Posts |
Posted - 2004/10/25 : 07:30:21
|
Bysheon: Jag har hört Carlsson OA58 kopplade till ett Sentec PA8-slutsteg på 50(?) watt. Det lät mycket bra. Jag kan inte tänka mig annat än att det skulle låta bra med Rotelelektronik.
Angående piP:en. Den är långt ifrån utrymmeskrävande - snarare pytteliten! Jag skulle nog tycka att den är ordentligt prisvärd även för 9000kr. Dock, man sparar ju mången slant på att montera själv och det är ingen svår manöver. Känner du ingen som kan löda? Det är inte något komplicerat filter.
Själv har jag precis börjat att spara ihop till ett par Ino i28s... |
Ino Audio for life |
|
|
Bysheon
Member
60 Posts |
Posted - 2004/10/25 : 08:16:20
|
DasKapital: Ja, kanske Carlsson OA58 kan vara ett alternativ då.
Med utrymmeskrävande menade jag att den är djup. Annars är den ju både smal och låg.. Och visst skulle jag gärna spara in dom pengarna, men jag kan inte på rak arm komma på någon som kan motnera och löda. Vad är det som ska monteras? Räcker det med att vara allmänt händig och lödkunnig eller bör man kunna ngt om högtalare för att sätta iop piP'en på ett bra sätt?
|
|
|
DasKapital
Member
614 Posts |
Posted - 2004/10/25 : 08:38:18
|
Det räcker gott och väl att vara lite händig. Det är några grejer som skall limmas (toklätt), några skruvhål som skall förborras (lätt om man är noggrann med att märka ut) samt lödningen (enkelt om man kan löda). Resten är trivialt.
Jag hade valt piP över OA58. PiP:en är enklare att "bygga ut" genom att köpa till Inos basmoduler och köra aktivt. Det finns även skärmade piP så att man kan använda en tredje som centerhögtalare.
//Rickard |
Ino Audio for life |
|
|
Bysheon
Member
60 Posts |
Posted - 2004/10/25 : 08:50:36
|
Det låter ju inte överdrivet avancerat. Jag kan säkert komma på någon som kan hjälpa mig med det. Möjligheten att "bygga ut" dom låter ju också bra. Men vad innebär det att köpa basmoduler och köra aktivt? Eh... vaddå skärmade? |
Edited by - Bysheon on 2004/10/25 08:57:29 |
|
|
gromit
Member
731 Posts |
Posted - 2004/10/25 : 08:56:37
|
quote: gromit Många nämner Ino Audio piP, men hur högt kan man inte spela med om? ;) Alltså, vad betyder ”Högsta ljudtryck: 108 dB/par >140 Hz (30 W), 104 dB/par >34 Hz (12,5 W” i praktiken?
Lite slarvigt skrivet så betyder det att du kan spela högre än de flesta andra stativare men det finns många golvare som klarar betydligt högre ljudtryck. Man kan inte bryta mot de fysikaliska lagarna men man kommer långt om man kan utnyttja dem till max.
Högtalaren är inte så enormt krävande att spela på för förstärkaren men den är oerhört högupplöst så det kan bli dyrt, du kommer nog snart att vilja uppgradera övriga komponenter.
/Gr.
|
Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s |
|
|
Bysheon
Member
60 Posts |
Posted - 2004/10/25 : 09:02:42
|
gromit: Jag ser att du själv har Ino Audio piP.. Vill du förklara det där med att dom är högupplösta och varför jag därför kommer att vilja uppgradera övriga komponenter? |
|
|
DasKapital
Member
614 Posts |
Posted - 2004/10/25 : 09:05:46
|
Skärmad piP = en metallkapsel kring magneten på baselementet så att man kan ha den nära (på) en tv utan att bilden förvrängs.
Att köra aktivt är ett helt kapitel för sig. Man delar då upp signalen i bas och mellanregister/diskant med ett elektroniskt delningsfilter. Basen skickas till basmodulerna och piP:arna tar hand om nellanregistret och diskanten. Man vinner oerhört mycket på detta genom att huvudhögtalrna slipper ta hand om de låga tonerna. Distorsionen sänks betydligt. Nackdelen är att man måste skaffa två slutsteg. Ytterligare fördelar är att högtalarna kan placeras mer fritt och basmodulerna där de passar bäst ur akustisk synvinkel (typiskt i de främre hörnen). En fördel till är ju just att det blir ordentlig basåtergivning.
Jag kör själv aktivt (men inte med Ino-högtalare) och är grymt nöjd. Så nöjd faktiskt att det lätt är den enkilt största förbättringen jag någonsin gjort i mitt system sedan jag började med hifi... |
Ino Audio for life |
|
|
Harman
Member
721 Posts |
Posted - 2004/10/25 : 09:07:44
|
Bysheon. JM lab rekommenderas för deras enorma förmåga att återge all sång på ett underbart sätt, ett mellanregister som är det bästa jag hört(Electra). Mycket bra diskant och hög kvalitet på basen. Men alla är inte så positiva till JM lab så du måste provlyssna ordentligt för att se om det är din melodi. Jmf man dock med Audiovector så låter alla högtalare jag hört slöare.
Jag är inte speciellt inne på Sonys producter så jag kan inte säga om Roteln är bättre men som sagt den är byggd för din förstärkare och du verkade vilja byte ut CDn? den har fått väldigt bra kritik i tidningar och av ägare...
Snabba högtalare återger musiken mer direkt medans långsamma högtalare saknar rappet i musiken. Jämför tex ett trum anslag kan låta bam eller baaammmm. Egentligen så talar man om transienthastigheter fritt översatt hur snabbt en högtalare återger en viss ton. Finns säkert någon på detta forum som kan förklara detta på ett mer tekniskt korrekt sett.
Mvh Dan |
*Iron Maiden* |
|
|
gromit
Member
731 Posts |
Posted - 2004/10/25 : 09:44:40
|
quote: gromit: Jag ser att du själv har Ino Audio piP.. Vill du förklara det där med att dom är högupplösta och varför jag därför kommer att vilja uppgradera övriga komponenter?
Jag menar inte att dina grejer är dåliga utan bara att du kommer tydligt uppleva skillnader om du i framtiden skulle låna hem en annan CD-spelare eller förstärkare. Högtalaren är mycket avslöjande och brister i anläggningen kommer fram tydligt. Detta kan naturligtvis vara både en fördel och en nackdel.
/Gr.
|
Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s |
|
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2004/10/25 : 09:55:34
|
Bysheon:quote: Hur är Totem bra, alltså vad är det du gillar med dom? Stativmodell är förresten inget krav, jag vill bara inte ha några enorma blaffor i mitt ganska lilla rum. Inga Model 1 alltså, men någon av dom andra fyra du nämner. Vad skiljer dom?
Det jag tycker om hos Totem generellt är att alla modeller jag lyssnat på har ett bra släpp; låter inte burk utan släpper ut ljudet ordentligt med en bra stereobild. Dessutom tycker jag att de har en bra balans mellan de olika registren - inget sticker ut.
Utifrån det jag har hört efter provlyssning på HiFi-Art och på mässor så föredrar jag Mite därför att de går lite lägre än Dreamcatcher. De är för övrigt ganska lika och inte speciellt effektkrävande. Någon här på HiFi-Forum som jämfört dem föredrog Dreamcatcher för att han tyckte mellanregister och diskant är bättre. Så vilken av de två som är "bäst" är en smaksak - som vanligt i dessa sammanhang.
Arro har jag enbart hört som hastigast, så dem har jag inte skapat mig någon djupare uppfattning om. Jag uppfattar i alla fall de generella Totemegenskaperna och att de bör ges en ordentlig provlyssning om man är intresserad av ett par nätta golvhögtalare.
Men som sagt - jag har inte hört någon Totem-högtalare med din förstärkare. Du bor ju inte allt för långt från Stockholm och Rotel RA-02 är ju inte allt för stor. Det kan kanske vara idé att ta kontakt med HiFiArt för att kolla om du kan ta med förstärkaren och prova den på plats i butiken med de olika högtalaralternativen.
På HiFi-Art finns också Carlsson OA58.
När det gäller hur Quad-högtalarna passar med Roteln har jag lyssnat för lite på bägge och aldrig tillsammans för att ha fått en ordentlig uppfattning. Men med priset på Quad och dina önskemål är kombinationen värd att överväga. Betänk dock att 12L är ganska stora för att vara stativhögtalare.
mvh/ Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
|
|
hifi_harri
Member
201 Posts |
Posted - 2004/10/25 : 10:09:25
|
quote: hifi_harri Jag är i det här läget ute efter högtalare + kabel, sen kanske ny CD-spelare. Vet du hur mycket Revel M20 kostar? Sampix säger att min förstärkare inte orkar med Revel M20..
Skulle säga att revel M20 är runt 25000-30000kr.. Om du ska inte uppgradera ditt förstärkare i frmatiden - det är speciellt viktigt att testa att det passar ihop med högtalare. Bra stativare är inte ofta lätta att driva...
quote: Förlåt, men ELAC330 vill jag inte ha i mitt hem oavsett hur bra dom låter. Designen funkar inte alls för mig så jag skulle störa mig på utseendet lika mycket som jag skulle njuta av ljudet. En statistiker skulle väl säga att jag då har det lagom bra, men det är inte värt dom pengarna. Tack för erbjudandet i alla fall.
Heh. Ju, Elacerna delar opinioner ganska dramatiskt.. Några hatar designen, och andra liksom jag älskar den. Tycker själv att Elacerna är en av de läckraste högtalare i marknader oavsett pris
quote: Totem acoustic model 1 verkar som sagt intressanta men vad menas med ”Produktens svaghet: kräver ordentlig kringutrustning.” Det låter lite oroväckande: http://hifimagasinet.com/recensionsDetalj.asp?recensionID=200 David tycker ju annars också att de är allround, även om Jörgen G tror att min Rotel inte är i paritet med dom (och jag har inga planer på att köpa ny stärkare inom den närmaste tiden).
Jag har hört Totem model 1 signature med naim nait5 amp och det låtade väldigt bra! Som sagt tidigare om du har inga planer att uppgradera ditt Rotel skulle jag vara försiktig med högtalarval. Köp inte utan att lyssna med ditt egen utrustning. Kanske du kan hitta något passande även med mindre budjett!
Harri
|
Avantgarde Acoustic, Yamamoto, Resolution Audio |
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2004/10/25 : 10:18:07
|
Monitor Audio Silver S6 låter som ett mycket bra alternativ tycker jag! Dom är lättdrivna och spelar ut bra även med "billig" elektronik. Dom har ett rappt ljud och en riktigt bra bas med tanke på den nätta storleken. Hifi-Choice tipsade om kombinationen RA-1062 ("storebror" till din stärkare) och Silver S8 vill jag minnas, så Rotel och Monitor Audio kan nog funka riktigt bra tillsammans! |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
Micke65
Member
471 Posts |
Posted - 2004/10/25 : 10:23:55
|
Kolla www.PEAudio.com som finns i stan. Väldigt bra att ha att göra med och där kan du låna hem och prova. /Micke |
|
|
Margaux
Member
679 Posts |
Posted - 2004/10/25 : 10:37:14
|
Timbre = Klang. M20 har en speciell klang som jag tror kommer från metallmembranet.
Jag vet inte om M20 är svårdrivna. Jag lyssnade på dem drivna av en Amplifix och det lät mycket bra.
Jag håller inte med om att bra stativare generellt är mer trögdrivna än bra fullregisterhöglarare. Snarare tvärtom, även om det naturligtvis finns undantag. Men nog är det så att bra högtalare behöver bra förstärkning.
Jag har haft 805N och de lät naturligtvis fantastiskt bra. Liten invändning dock mot de lägsta oktaverna. Kändes som den ville mer än den kunde - trots 250W högklassig förstärkning.
Till sist. Om man inte har möjliget till anpassning av rumsakustiken tycker jag stativare är det bästa valet. En fullregisterhögtalare blir nästan alltid bumlig i basen utan tubetraps, absorbenter och/eller digital rumskorrigering. |
/Joachim ********** Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik. |
|
|
Baltazar
Member
887 Posts |
Posted - 2004/10/25 : 13:19:33
|
Lägger även jag min röst på Ino piP. Såg att det tidigare i tråden rekomenderades Quad 12l vilka är mycket trevliga högtalare. Dock vill jag påstå att klivet från Quad 12l till Ino piP är gigantiskt sett till ljudåtergivningen. Jag vet, eftersom jag själv gjorde just den uppgraderingen för ett tag sedan De är klart mer avslöjande/upplösta än Quadarna som är ganska "mjuka" och "trevliga". Lite "laid back" skulle man kunna säga. Pip är, som tidigare nämnts, väldigt högupplösta och låter helt fantasktiskt. Eftersom Quadarna anses som extremt prisvärda kan man ju fråga sig vad piP:arna är... Jag tycker dock att de behöver lite kraft för att "blomma ut". Min "Pajoneer" tyckte inte jag grejade biffen med sina 2*90w@4ohm. 2*300 funkade klart bättre...
Ytterligare intryck från mig, samt bilder på min anläggning:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=13868
Inga direkta supergrejer som ni ser men ändå tycker jag att det låter fantasktiskt bra. Lägg gärna ner mycket tid på rummet och dess akustik. Mycket viktigt för slutresultatet. Dock verkar det av många tyvärr bli förbisett eller förbjudas av den mindre estetiskt kompromisslösa hälften(inte själva "hälftens" estetik givetvis)...
Mvh / Christian |
|
Edited by - Baltazar on 2004/10/25 13:22:48 |
|
|
SebastianG
Member
432 Posts |
Posted - 2004/10/25 : 15:44:15
|
Som man frågar får man svar Bysheon... och som du ser har du fått många! När det gäller hifi så finns det (nästan) lika många preferenser vad det gäller högtalare som det finns hifi-entusiaster! Det är alltså bara att lyssna och åter lyssna själv som gäller, vilket kan vara både roligt och jobbigt (pga mängden olika märken). Du behöver heller absolut inte byta ut alla dina nuvarande prylar med en gång. Ta ett steg i taget, lyssna och känn efter vad du gillar och vart du vill nå! Det kan naturligtvis också vara bra om det man skaffar "tål" ev framtida uppgradering av tex cd eller förstärkare... So happy hunting!
Nej, jag har inte lyssnat speciellt mycket på MA i silverserien. Angående MA GR10 som ju är en stativare, så tror jag inte att det är några som helst problem med Roteln, de är ganska snälla när det gäller förstärkare. Däremot svarar de bra på en eventuell framtida uppgradering, dvs de låter ännu bättre med bättre elektronik. 100w och 8 ohm handlar om effekttålighet (vilket iofs kan mätas på olika sätt) och impedans dvs motstånd. 8 ohm ganska normalt för de flesta högtalare även om det finns lägre, lägre ohmtal kan ge högre verkningsgrad men kräver ofta mer av förstärkaren. Verkningsgraden anges i db/m, men det där kan säkert andra här mer om än vad jag kan! GR står för Gold Reference och är MAs topp of the line serie och slår nog silverserien. Du kan säkert få tag i HiFi& Musiks två olika tester av GR10:orna, där de bla slog just Revel 20 och Dynaudio mm! Här kommer säkert anhängare av dessa högtalare att protestera, så lyssna själv...
Mvh Sebastian
|
"Still confused, but now on a higher level…"
Flyfisherman |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2004/10/25 : 17:33:00
|
SebastianG: om du tror så blint på den testen av MA GR10 tycker jag du ska lyssna på ett par Revel M20 och med kompetent eletronik och jämföra. Det gjorde nämligen jag. GR10 var INTE i samma klass som M20. Har du gjort den jämförelsen själv? Jag tycker att GR10 har sina förtjänster, det är en bra högtalare helt klart. Och visst är smaken olika, men att säga att GR10 är bättre är lite magstarkt tycker jag . |
Edited by - Snutten on 2004/10/25 17:34:54 |
|
|
ud
Member
894 Posts |
Posted - 2004/10/25 : 17:49:08
|
Vill bara understryka vad Micke65 skrev. Besök PE Audio. http://www.peaudio.com/ Jag hade inga problem att få låna hem grejor trots att jag bor i Huskvarna!!
/Urban |
torsdag 11 oktober 1956 - tisdag 26 januari 2010 |
|
|
Belindro
Member
143 Posts |
Posted - 2004/10/25 : 18:16:10
|
Ok,
börjar känna mig smått tjatig men jag lägger återigen ett pip för piP. |
|
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2004/10/25 : 18:23:25
|
quote: sampix Ja, och jag måste ha allroundhögtalare eftersom jag lyssnar på så vitt skiljda musikstilar. Men Revel M20 går fetbort, alltså?
Bysheon> Högtalaren är hyfsat allround. Självklart har den inte den absoluta djupbasen (vilket ingen stativare har). Men den låter mycket större än vad den ser ut Utan problemet i sig ligger i din Rotel-förstärkare som skulle ha ordentliga problem att driva dessa bra, och den låter långt ifrån bra då. Jag provade själv ett Rotel 980-slutsteg till dessa och det lät smått hemskt. Främst basen då, som inte hängde med alls.
Men om du har tänkt uppgradera förstärkaren till någon kraftigare doning, så bör du låna ett öra till dessa. Mycket bättre stativare finns det inte enligt mig åtminstone. |
kabelskitsnackare
|
|
|
SebastianG
Member
432 Posts |
Posted - 2004/10/25 : 21:04:20
|
Lite OT Snutten, men OK då! Jag köpte mina GR10:or på vad jag hörde hos Best Sound!Hade faktiskt inte läst ett enda test av dom innan. Litar nämligen enbart på mina öron! Hos BS fanns ju också förstås Revel till "extrapris" att jämföra med...(Tror vi körde på Vincent både som försteg och det stora klass A slutsteget. Det var Bengt som valde.) Det jag framförallt föll för var MA:s öppna ljudbild och musikalitet, som tilltalade mig eftersom det påminde lite om mina gamla Ess amt1a, samt att de funkade bäst "allround" med mina testplattor! Gillar inte när högtalaren får sämre inspelningar att rasa ihop så att det inte går att lyssna på favoritmusik. Revel låter också mycket bra, men passar nog inte riktigt mitt ljudideal. Så var det med den saken och huvudsaken är väl att vi bägge blev nöjda! Att jag nämnde testet var väl dels för att det kan var lite till vägledning för Bysheon och dels för att det är lite kul att reta Dynaudio och Revelägare! Till saken hör också att mina MA nu efter lååång inspelning låter ännu bättre... Test nr två i HiFi&Musik, mot bla Dyaudio och B&W, visar också på ännu bättre frekvensgång när de stått på tidningen som referenshögtalare ett bra tag. Slutsatsen är att MA behöver rejäl inspelning. Bysheon: Där ser du vad jag menade! Glömde dock säga att jag första året körde mina GR10:or på just Rotel 980.
Mvh Sebastian
|
"Still confused, but now on a higher level…"
Flyfisherman |
Edited by - SebastianG on 2004/10/25 21:09:31 |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2004/10/25 : 21:45:37
|
Ja då har du ju testat och har valt rätt för din smak . |
|
|
Bysheon
Member
60 Posts |
Posted - 2004/11/22 : 16:16:14
|
Ja, hallå igen. Den här tråden är väl utdöd sedan hedenhös, men jag ramlade över den nu och kände att jag liksom för den kosmiska balansens skull ville få till ett avslut. Jag försvann från tråden till förmån från intensiv introspektion och självrannsakan och nu vill jag runda av.
Jag vill verkligen tacka för alla svar. Jag lutade mer och mer mot antingen stativarna Ino piP eller Quad 12L eller ett beg/demoex golvhögtalare. Jag hittade det sistnämnda i form av ett par Monitor Audio New Silver S6 för 6300 kr. Jag är en av dom som, som någon sa här, har små möjligheter att provlyssna så jag ojade mig betänkligt inför valet. Blues kommentar ledde mig dock till vidareläsning och ganska snart kände jag mig stursk nog för att med darrande ben slå mig ner mig på en stubbe för konsumtionskontemplation. Beslutet togs ganska fort, beställningen gjordes i samma ögonblick och - voilá. Högtalarna står nu och uttrycker kärv virilitet en halvmeter från väggen i mitt rum. Jag är nöjd med beslutet, köpet och själva de fysiska högtalarna.
Tack. |
|
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2004/11/22 : 17:19:54
|
Tack för din återkoppling Bysheon!
Det är alltid intresant få läsa hur det blev och varför i slutänden av denna typ av tråder. I synnerhet när man som i ditt fall märker att frågeställaren på vägen tar in det som skrivs och ställer följdfrågor. Särskilt kul är det när de konkreta synpunkterna, råden och tipsen verkligen tas om hand och leder till resultat som frågeställaren är nöjd med.
Och kom ihåg att det inte enbart är du som frågeställare Bysheon som drar lärdom av dessa trådar - det gör alla som följer dem.
mvh/ Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
|
|
Topic |
|