HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp av elektriskt kunnig?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2004/11/21 :  14:37:43  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag har trefas 16amp fram till mitt system, idag används endast en av faserna, samma till alla (2) apparaterna. Jag tänker låta elektrikern sätta upp tre vanliga uttag en till varje fas, nu till frågan -Kan det vålla problem att ligga på separata faser, fördelen är ju att varje maskin får obegräbnsad tillgång utan att störa varandra?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

palm
Member

371 Posts

Posted - 2004/11/21 :  14:43:43  Show Profile Send palm a Private Message
Kan bara se fördelar med det, då kan du koppla digitala apparater på en fas och förstärkare på en ennan. Vet ej om det blir mycket bättre men har hört att en del har fått ett lyft med olika faser till olika apparater.

Palm
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/11/21 :  18:23:34  Show Profile Send Wizard a Private Message
Varför inte bygga om apparaterna till 3-fas? Det vore väl skönt med en CD-spelare på 3-fas...

Wizard
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/11/21 :  18:37:07  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag tror att Wizard behagar skoja lite. Det går ju inte att bygga om en Cd-spelare till 3-fas.
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/11/21 :  20:35:43  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
"Går" och "går"!

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

perob
Member

190 Posts

Posted - 2004/11/21 :  21:21:50  Show Profile Send perob a Private Message
Hej! Jag har helt klart dåliga erfarenheter av att koppla olika delar i anläggningen till olika faser. Varje gång jag provat så har det låtit bättre när jag kopplat allt på samma fas. Däremot kan faserna vara olika mycket "nersmutsade" från andra prylar i hemmet så jag skulle prova att koppla anläggningen till resp fas för att prova vilken som låter bäst.

Jag har ingen bra förklaring egentligen men jag kan tänka mig att det går att härleda till fasförskjutingen (på 120 grader) mellan faserna och eftersom de har samma nolla så finns säkert risk för knepiga "jordslingefenomen"...

Prova dig fram, kanske låter det bättre i ditt fall! Lycka till!

/Per

PS Något som jag länge funderat (och gärna skulle vilja prova) på är att ansluta en trafo mellan två av faserna och sedan anläggningen på sekundärsidan (alltså en 400->230Vs trafo). Min teori är att mycket "skit" kopplas ner till nollan via kondensatorer och att det är betydligt renare mellan två faser än mellan en fas och nollan. Detta var dock ett sidospår men om någon gjort detta så skicka PM eller starta en tråd DS

Musik i två kanaler!

Min anläggning

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/11/21 :  21:28:27  Show Profile Send gcs a Private Message
Vad är det för mening med att köra trefas på en icke effekt slukande enhet. Dyrt blir det också och totalt meningslöst. Annat är det med effektslukande enheter som t.ex. en spis(slutsteg klass A av värsta slag)eller en tvättmaskin med inbyggd stereo. Allvarligt talat så kan man knappast änns köpa en tvättmaskin för hushållsbruk som går på 3-fas.
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/11/21 :  21:32:15  Show Profile Send Bubben a Private Message
Rent elektriskt borde det inte göra någon skillnad, rent elektriskt får varje apparat tillräckligt med ström så länge de inte drar över 2300W totalt. Men rent elektriskt så påverkar inte nätkablar...

Jag tänkte påstå att lägga allt på olika faser är det bästa du kan göra, men efter att läst perob´s inlägg så...
Mycket möjligt att apparater som är sammankopplade låter bäst när de ligger inom samma sinus-intervall. Men jag har aldrig hört talas om något sådant tidigare.

gcs>> Anledningen till att använda trefas är att man får ner effektförbrukningen med "roten ur tre". Oavsett om produkten i fråga drar 10 eller 1000 Watt. Det blir billigare helt enkelt.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."

Edited by - Bubben on 2004/11/21 21:36:29
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/11/21 :  22:32:44  Show Profile Send gcs a Private Message
"Anledningen till att använda trefas är att man får ner effektförbrukningen med "roten ur tre". Oavsett om produkten i fråga drar 10 eller 1000 Watt. Det blir billigare helt enkelt."

Jo visst det vet jag också men om en apparat drar säg 15 watt eller som en förförstärkare kanske i sämsta fall 30 watt. Hur mycket pengar spar man på säg 1000.000 år?
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2004/11/22 :  00:06:45  Show Profile Send Adagio a Private Message
Tack alla, speciellt perob, ditt inägg belyser mitt huvudbry.
Det är alltså en förskjutning på sinuskurvan a 120 grader mellan faserna?
Kan det vara så att balanserade apparater bär mindre känsliga för fasvridningen?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/11/22 :  08:30:48  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
I tidningen High Fidelity rekommenderade man att koppla anläggningen på flera olika säkringar men varnade för att koppla till olika faser.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

konraqu
Member

211 Posts

Posted - 2004/11/22 :  08:45:39  Show Profile  Visit konraqu's Homepage Send konraqu a Private Message
Vad jag har hört så är det nästan alltid fas 1 (L1) som har mest inkopplad effekt, sedan L2 och sist L3. Detta pga att man helt enkelt alltid först kopplar in sig på första fasen. Jag skulle misstänka att minst störningar förekommer på L3!
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/11/22 :  17:39:44  Show Profile Send Bubben a Private Message
quote:
Det är alltså en förskjutning på sinuskurvan a 120 grader mellan faserna?

Ja!
quote:
Kan det vara så att balanserade apparater bär mindre känsliga för fasvridningen?

Borde inte vara så...


30 Watt, 1000000 år, 1 kr/kW...?

Du sparar cirka 115 kr/år genom att gå över till trefas, om försteget drar 30 watt kontinueligt och står på hela tiden.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/11/22 :  23:08:41  Show Profile Send gcs a Private Message
Det blir alltså 115:- per år och sedan på 1000.000 år....oj oj det blir 115 miljorner kronor, jösses va mycket skivor man kan köpa.
Go to Top of Page

perob
Member

190 Posts

Posted - 2004/11/22 :  23:30:35  Show Profile Send perob a Private Message
Håller jag med konraqu, L2 eller L3 är troligen bättre än L1 men det behöver inte vara så. Bubben har nog rätt vad gäller balanserad signalöverföring, borde inte spela roll i detta hänseende... men som sagt, prova dig fram, det värsta som kan hända är att det låter olika bra...

Det där med olika säkringsgrupper låter vettigt, likaså att ha egna säkringsgrupper för just stereon kan väl aldrig vara fel!?

Vänner, sluta nu "yra" om att effektförbrukningen minskas med trefassystem, drar en maskin 30W så gör den, oavsett hur många faser den matas med... inga pengar att tjäna med andra ord! Ni kanske blandar ihop det med att fasströmmarna minskar i ett delta-kopplat trefassystem då huvudspänningen ligger mellan faserna? Anledningen till trefassystem är att överföringsförlusterna minskar (i och med minskad ström) och att mer effekt kan tas ut med färre antal ledare och mindre ledararea samtidigt som tre faser lätt kan omvandlas till ett roterande magnetfält i form av motorer.

Adagio: Fin anläggning i finfint rum föresten!

Mvh
/Per

Musik i två kanaler!

Min anläggning

Go to Top of Page

mus
Member

262 Posts

Posted - 2004/11/23 :  01:01:28  Show Profile Send mus a Private Message
quote:
Anledningen till att använda trefas är att man får ner effektförbrukningen med "roten ur tre". Oavsett om produkten i fråga drar 10 eller 1000 Watt. Det blir billigare helt enkelt.

Va? En 100W förbrukare kommer dra 100W oavsett om den är inkopplad till 230V eller 400V! (Om man bortser från något ökande förluster i 230V-fallet eftersom strömmarna kommer vara högre.)

Edit: Hoppsan, ser att perob redan gjort samma reflektion...

Edited by - mus on 2004/11/23 09:12:57
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/11/23 :  08:59:02  Show Profile Send CC a Private Message
Mina personliga erfarenheter säger: koppla allt till samma fas! Å till skillnad mot många(?) andra så hävdar jag att man ska endast använda en (1) nätkabel kopplad mot jord på elcentralen! Jag har testat i praktiken hemma, å det lät helt klart bäst med min elektronik att endast använda en jordad nätkabel till en egen säkring samt till den minst belastade fasen (i mitt fall "ettan").

Är ingen elexepert så jag kan inte ge bra förklaring på varför. Har fått lita på mina egna öron. Men en teori är jordslingor...

Men det skulle varit intressant o dra fram trefas till stereon o sätta ett elskåp precis bredvid. Endast för stereon... Hade givit lättare möjligheter till att labba... Hmm?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/11/23 :  09:15:55  Show Profile Send CC a Private Message
Eh.. Var o sneglade på ditt rum igen, Adagio... Det är bara grymt! Önskar jag hade mer utav det estetiska sinnelaget (å kanske lite mer ekonomi) när jag leker med de akustiska fenomen som uppträder i våra kära lyssningsrum
Men jag tackar för inspirationen som du gett

Å grattis till elektroniken föresten!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2004/11/23 :  10:42:38  Show Profile Send Adagio a Private Message
-Tack, nu har jag mer kunskap och ideer om vad som kan göras.
Det är bra att lära sig av andras erfarenheter.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000