HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bakåtriktad diskant!!!!!!!!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2004/10/20 :  14:51:24  Show Profile Send Wing Zero a Private Message
Är det någon som har erfarenhet av konstruktion med bakåtriktad diskant? har sett att vissa modeller har en sådan för att göra ljudbilden större. hur funkar det och vad ska man tänka på om man ska göra en sådan högtalare som har diskanter åt båda hållen?
är tacksam för all hjälp jag kan få.

Musik är livet

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/10/20 :  14:57:15  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hej,

Något jag är allergisk mot medan jag vet att andra lyssnare är helt förälskade i det sound det ger. Jag tycker ljudbilden blir större men också oprecisare. Allt blir stort. Även intima jazztrios, solister. Känns fel för mig. Däremot blir storslagen musik än mer stor(slagen). Kan vara OK.

Grejjen är att det lätt går att koppla bort om man inte vill ha den där.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/10/20 :  15:20:19  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
En av de grejer jag har köpt på mig och testat lite Köpte billiga bildiskanter, sådana som sitter i en vinklad kopp. Fick en rätt intresant effekt och EA:s beskrivning är inte fel. Jag gillar BÅDE en storslagen ljudbild och bra precision, så detta skulle jag vilja kombinera. Vi får se om det lyckas då GALTIS en vaker dag är klara.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/10/20 :  17:06:40  Show Profile Send edison a Private Message
Men, hur kopplar man?
Jag menar då hur man ansluter den extra diskanten.Antar att den ska ha ett eget filter.
Gör man "bara sådär" ett likadant filter?
Gör man nån ändring av det ordinarie filtret till den främre diskanten, tex för att få "samma" ohmkurva som innan?

Svårt att fråga mer specifikt - jag har aldrig sett nåt om hur detta kopplas, vare sej i "The Loudspeaker Cookbook" eller i mitt Monacor CAAD-program.

Nån som provat (och kanske också gillade resultatet) ? ;-)



SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2004/10/20 :  17:31:58  Show Profile Send Wing Zero a Private Message
mmm. jag hade tänkt att sätta dit en trimpotentiometer till den som är riktad bakåt isåfall så jag kan reglera den. kan man bara anväda samma delning då som man har till dom främre eller ska den som är riktad bakåt delas annorlunda????

Musik är livet
Go to Top of Page

ZAC
Member

671 Posts

Posted - 2004/10/20 :  17:53:36  Show Profile Send ZAC a Private Message
Har för mig att det "skall" vara en hyffsat hög deln. på den, typ 10k...

Z

DIY högtalare RENEGADE http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26636
DIY slutsteg MOONLIGHT http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34076
DIY subwoofer SOHO http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42763
Go to Top of Page

erixon
Member

375 Posts

Posted - 2004/10/20 :  20:23:19  Show Profile Send erixon a Private Message
High Fidelity hade ett högtalarbygge i mitten av 90-talet som kallades Speak & Abyss. Den avslutande delen (nr 6/96) handlade bl a om försök med en bakåtriktad diskant. De använde en Perlessdiskant 62CT 13/40 PPB 8 ohm som kopplades parallellt över det befintliga filtret, seriemotsåtånd 4,7 ohm och en seriekondensator på 4,7 mikro Farad. Någon på forumet kan säkert räkna ut delningsfrekvensen.

//erixon

"life is to short for boring hifi"
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/10/20 :  22:18:37  Show Profile Send edison a Private Message
Läste den artikelserien, men minns att just kopplingen inte var särdeles väl beskriven...får nog leta fram tidningarna och kolla om jag ser bättre nu än då ;-)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/10/20 :  22:21:44  Show Profile Send brumel a Private Message
Verkliga instrument sprider ljudet åt alla håll så varför inte ha trummisen hemma i vardagsrummet. Bättre med flera optimalt placerade kondiskanter?
Då är det seriekoppling som gäller. En annan modell är uppåtmontering ist för bakåt. Eller en bredbandare med ett eget filter och trimpot. Vill man koppla ur den så är det inga problem. Jag har en testlåda men inga kondiskanter eller bredbandare.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/10/20 :  23:00:02  Show Profile Send Wizard a Private Message
Beror på vem som gör filtret till högtalaren....

Wizard
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/10/21 :  00:08:50  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
http://audionova.nu/docs/MITTSENASTEBYGGE.HTM

Där har du ett projekt med bakåtriktad diskant, kanske lite inspiration.


Jag håller själv på att testa lite med bakåtriktad diskant. Ska dock skaffa bättre diskanter att göra det med tror jag.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2004/10/21 :  11:23:16  Show Profile Send Wing Zero a Private Message
nice. tackar.
har sett lådor med diskanten uppåt med. borde kanske pröva med att lägga en diskant ovanpå mina lådor och se hur det låter då. borde ge mig ett humm om hur det kommer att låta.

Musik är livet
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2004/10/21 :  11:31:58  Show Profile Send Wing Zero a Private Message
elementen som jag hade tänkt använda till denna konstruktionen är en 8" bas/mellan från RCF modell L8-S800. ett studioelement som sitter i många fina studiomonitorer. diskanterna som jag tänkt använda är Beymas T2030 1" titandome. dom har hög känslighet och basen ska inte alls ha så stor låda. 25 liter portat räcker men den kan däremot inte spela så himla djupt i basen så jag hade tänkt bygga ett par basmoduler sen till dom för extra basstöd under 60 hz.

Musik är livet
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2004/10/21 :  19:30:19  Show Profile Send Parasite a Private Message
Funderade lite villt här, den absolut mest underbara diskant jag hört va bandiskan som både spelade bakåt o frammåt alltså dipol(?). Man kanske kan filura lite på om man kan göra nått smart så att inte den bakåtriktade diskanten bara kletar ut ljudbilden , utan skapar "rätt" luftighet. Kanske att försöka faskompensera på nått vis eller varför inte bara dela den mycket högra än den andra diskaneten för att förstärka de högsta tonerna och dess "rymd" . Nåja verkluigen inte expert på området, men det måste finnas direkt mätbara problem med bakåtriktad diskant och vet man vilka de är så kanske man kan luska ut hur man går runt dem =)

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2004/10/21 :  21:36:25  Show Profile Send Nothing a Private Message
I mina gammla Snell E-II sitter det diskant riktad bakåt.
Dom tycker jag kan vara både bred och precis.
Go to Top of Page

Kabeltattarn
Member

53 Posts

Posted - 2004/10/21 :  23:19:00  Show Profile Send Kabeltattarn a Private Message
En annan ide kan ju vara att sätta filt på väggen bakom..

~: Alla behöver en propp ibland ! :~
Go to Top of Page

Nesta
Member

78 Posts

Posted - 2004/10/22 :  00:58:32  Show Profile Send Nesta a Private Message
Läste någonstans ( tror det var på forumet på Madisound ) att man bör dela diskanten ganska högt och även dämpa den mer än den framåtriktade diskanten. Då blir kanske effekten mer diffus och ger en större och luftigare ljudbild men den framåtriktade ger fokus och precision i ljudet. Direktljudet "störs" inte av den bakåtriktade utan den tillför lite luft och rymd till ljudet.
Så kanske en delning runt 10k och en dämpning runt 5-6 dB skulle kunna provas?
Har ej testat bakåtriktad diskant själv men skulle vara intressant att testa.

"Liverpool is my religion, Anfield is my church"
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2004/10/22 :  10:33:47  Show Profile Send Wing Zero a Private Message
det låter rimligt att dela den högre som du sade och att dämpa den. ska beställa hem diskanterna snart och då så ska jag testa med att sätta en bakom nuvarande lådor och/eller ovanpå för att se vilken skillnad där blir och vad som händer när man börjar dämpa dom.
ska bli intressant.

Musik är livet
Go to Top of Page

mjon
Member

316 Posts

Posted - 2004/10/22 :  11:12:48  Show Profile Send mjon a Private Message
Har testat en del med bakåtriktad diskant och för mig så fungerade det bäst när jag använde ett enkelt filter på den, konding + motstånd för att dämpa den, och sedan kopplade diskant och filter parallellt med den framåtriktade diskanten. Samma princip som man ibland använder med basarna i 2,5-vägare. Den bakåtriktade diskanten får då samma signal som den framåtriktade förrutom att den går genom en extra konding och motstånd. Använde en delning på ca 10 kHz och jag kan inte säga att jag tyckte den förstörde fokus eller liknande. La dock till luft (eller hur man ska beskriva det) vilket fungerade bra på viss musik och sämre på annan. Gäller nog att vara noga med att inte sätta nivån för högt på den...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000