HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Diskanten som flög 2 meter!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/10/22 :  10:10:02  Show Profile Send primere a Private Message
Jag fick paket från Hifikit igår, yeeees
Sålde mina element till hfsl 1 innan men ångrade mig och beställde om.
Men det hör inte till saken!
Tänkte jag ska lägga elementen på ett säkert ställe, ovanpå bokhyllan blir bra! Tänkte jag! Har två bokhyllor och en cd hylla (billys) Tänkte bara inte på att cd hyllan var kortare på djupet!
Så när jag la upp den och ska lägga upp den andra diskanten träffas den andra och braaaaak bulle smak! Diskanten ligger nu bakom bokhyllan
Jag får efter mycket fram den! Och konstaterar att den ser helt intakt ut inga märken eller lösa delar!
Har jag haft en sådan gudomlig tur att den är hel? Finns det något jag bör tänka på eller ska jag öppna den och kolla så att membranet är helt?

dajz
Member

325 Posts

Posted - 2004/10/22 :  11:01:24  Show Profile Send dajz a Private Message
Det är nog ingen fara på taket... elementen tål mer än man tror.
Jag skulle gissa att genom att det inte är några synliga skador så har det inte hänt nåt.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/10/22 :  11:05:11  Show Profile Send edison a Private Message
Membranet ser du väl utifrån...?

Har råkat komma emot diskantdomen nån gång på mina ScanSpeakar, och det har inte varit nån fara.

På dom (och på dina Vifor?) sitter som en dämpkudde under domen.
Kudden har samma form som domen, en kupol, och är "lagom mjuk" så den har nog räddat mitt element...

Antar att det sitter nåt liknande bakom domen på de flesta diskanter för att ta emot och dämpa bort ljudet som domen alstrar inåt.

Ser den hel ut är det nog inte annat än att testa att spela, svagt, så kan du höra om det låter illa eller normalt (jämför med den som inte föll i golvet).

SPELA SVAGT!!! såvida du inte har monterat ett av diskantfiltren då kan du ju prova lite högre nivå...men var försiktig!




SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/10/22 11:07:18
Go to Top of Page

primere
Member

447 Posts

Posted - 2004/10/22 :  12:37:29  Show Profile Send primere a Private Message
Då känns det som om jag kan vara lugn nu då..... sköööönt
Tack för svaren nu ska jag hem och prova min HFSL 1 men försiktigt till att börja med
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000