HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Är det någon som är bra på Tyska ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/10/18 :  21:27:01  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Har en text som babelfish gör slarvor av.

Sie sind aus Sicherheitsgründen geringfügig modifiziert bzw. verbessert worden: vor längerer Zeit habe ich die eine ursprünglich vorhandene, unzureichende werksseitige Sicherung in jeder Endstufe gegen jeweils drei bessere zur Absicherungen ersetzen lassen, jeweils eine davon zum Schutz des Übertragers. Dies wurde ebenfalls vom Spezialisten und Fachmann, Audiosysteme Drews, durchgeführt, die selbst einmal vor Jahren den VTL-Vertrieb in Deutschland geführt haben und als hervorragende Fachwerkstatt gelten, besonders für Röhrenverstärker und High-End. Die Sicherungen haben keinerlei klangliche Beeinträchtigungen oder Einbußen (!), erlauben aber das gefahrfreie Abkleben der Masse beim Powercord, falls in der Anlage Brummschleifen auftauchen sollten. Die Geräte sind dann ausreichend intern abgesichert. Außerdem wurde das Original-Stromkabel aus klanglichen Gründen auf ca. 10cm gekürzt. Eine Kaltgerätebuchse habe ich nicht einbauen lassen, sondern jeweils mit großem klanglichen Gewinn ein Powercord benutzt. Zu den beiden Monos liefere ich die passenden Powercords inklusive.

Nån som käner sig manad ?

Undrar mest om det är något problem med förstärkaren eller om allt är som det skall vara.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se

Edited by - Dahlberg on 2004/10/18 21:28:55

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/10/18 :  21:31:17  Show Profile Send eliot a Private Message
- Jag har inte tid just nu - men jag kan göra en snabböversättning i morgon!

Mvh,
Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/10/18 :  21:35:27  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Jag hade tänkt att få iväg ett svar till han som har den här under kvällen, men tack ändå .

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/10/18 :  23:53:58  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
De är av säkerhetsskäl något modifierade resp. förbättrade. För länge sedan har jag den ersatt den ena, otillräckliga, originalsäkringen i båda slutstegen med tre bättre säkringar. En av dessa för att skydda sändaren (?). Bytet gjordes av fackman, audiosystem Drews, som tidigare hade VTL-agenturen i Tyskland och ansågs som en utmärkt verkstad, särskilt för rör och high end. Säkringarna har på inget sätt klangliga förluster (...?). Dom låter sig utan fara (jävla språk...) om brum skulle uppstå. Enheterna är alltså tillräckligt internt säkrade. Dessutom kortades original nätkabeln ca 10 cm av klangliga skäl. Någon kallapparatshylsa(?) har jag inte byggt in, utan använt en Powercord med gott resultat. Till monoblocken leverar jag passande Powerchords.

5 min, har dessvärre inte tid för ngt fullsändigt.

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/10/18 :  23:57:22  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Helt lysande . Grandes danke eller vad det nu blir

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/10/18 :  23:58:23  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag tittade på texten i tre minuter och funderade på om jag skulle göra ett försök men gav upp.
Det är texter som denna som gett tyskan dåligt rykte...
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/10/19 :  00:11:38  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Hmmmm, man kanske skulle ta och skaffa sig en rörförstärkare.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/10/19 :  00:31:23  Show Profile Send eliot a Private Message
Kaltgerätebuchse = nätbrunn
Übertragers = transformator ej sändare
quote:
Säkringarna har på inget sätt klangliga förluster (...?). Dom låter sig utan fara (jävla språk...) om brum skulle uppstå.
Korrektur:
Säkringarna påverkar inte klangen negativt, tillåter emellertid att man tar bort massförbindelsen (="abkleben") på nätsladden om man skulle ha problem med jordslingor (brumm).

Nu torde allt vara korrekt!

Hälsningar,
Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/10/19 :  00:33:58  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Tackar så hemskt mycket .

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000