HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dynaudio Contour 1.3 MkII jämf. m. A42, 52 o 52SE
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Softman
Member

131 Posts

Posted - 2004/10/14 :  13:44:19  Show Profile Send Softman a Private Message
Som rubriken lyder...

- Hur står sig den äldre Dynaudio Contour 1.3 MkII mot Dynaudio Audience 42, 52 och 52SE?

- Är klivet upp till Contour 1.3SE enormt?

- Kommer jag att gråta om jag försöker att driva ovanstående högtalare med mitt NAD C272 slutsteg? (lyssningsrummet ligger på 25-30m2 och dom kommer att kompletteras med en sub där dom själva inte orkar)

Ni med lyssningserfarenheter, snälla släng in en post här...

/J




De som tror sig kunna allt lär sig heller inte så mycket...

Edited by - Softman on 2004/10/14 13:58:41

goodsound
Member

232 Posts

Posted - 2004/10/14 :  14:41:42  Show Profile Send goodsound a Private Message
Hej!

Äger själv ett par av 1.3 Contour MkII. Tycker att dem låter otroligt bra. Vet däremot inte hur den står sig mot 52SE. Skulle tippa att det är ganska jämt... 42 & 52 får nog känna sig slagna. Jag driver mina med ett Dynamic Precision DPA 6.3 steg. Det fungerar utmärkt, så ett strömstarkt slutsteg är helt klart att föreslå.

PS. Skulle jag vara dig skulle jag slå till på ett par 1.3SE då dem finns att tillgå relativt billigt. DS

Lyssna och avgör själv!

// Svante

Go to Top of Page

Softman
Member

131 Posts

Posted - 2004/10/14 :  20:43:24  Show Profile Send Softman a Private Message
Goodsound,...tack för ditt svar...
Jo, 1.3SE är förmodligen den bästa i den skara jag har nämnt.
Begagnad går det kanske att lösa 1.3SE'n.

Är det någon annan som har erfarenheter eller funderingar i ämnet?
Någon mer MkII / SE ägare här?

/J

De som tror sig kunna allt lär sig heller inte så mycket...
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2004/10/14 :  21:59:14  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Har själv ett par 1.3SSE och lyssnade på 52SE, A72 samt 1.3mkII. Förvisso inte samtidigt, men i stora drag uppfattade jag det som om 52SE lät bra, men rätt likt A72 bortsett från basen, som var bättre/djupare på A72 (får erkäna att jag då inte alls ville ha stativare pga saknad av bas, så var lite biaserad vid lyssningstillfället). Vid lyssning på 1.3mkII så hörde jag dessa samtidigt som A72 och tycker att diskanten var mjukare, A72 lät tillochmed vass, och basregistret spelade minst lika djupt och fint som A72. Köpte senare ett par begagnade 1.3SE för att alla sa att de är mycket bättre än mkII:orna, men eftersom jag bara har en Pioneer hemmabio och driver dem med så kan jag inte utala mig om det.... fast de låter inte illa i alla fall. Och jag förvånas varje gång av hur mycket bas det kan finnas i så små högtalare.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2004/10/17 :  13:12:12  Show Profile Send Pabo a Private Message
Halloj J!

Jag har ett par Audience42 som jag har haft stor glädje av, Dynaudio vet vad de sysslar med och ger mycket för pengarna. Skall bli kul att lyssna på Contour 1.3SE när du har köpt. Själv byter jag förhoppningsvis till Audiovector M1 Super i veckan.

Vi hörs!

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/10/19 :  01:05:28  Show Profile Send esl a Private Message
Pabo.. jag som har ett par riktiga högtalare dedikerade till dig...
Kan vi inte ses på U 25års balen så tar jag med godbitarna?

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000