Author |
Topic  |
|
andreasmjunstedt
Starting Member
14 Posts |
Posted - 2004/10/14 : 19:28:20
|
Spelade DVD:n Depeche Mode "One night in Paris" på hög volym under lördagens festligheter(för övrigt en fantastiskt bra DVD), volymen ökade allt mer i takt med drickandet...
Amplifixen får nu jobba för allt han är värd, ingen tendens till klippningar utan bara ett massivt ljudtryck ur mina QRS Merkurius. Så långt är allt ok, men när jag sen sänker volymen till en mer normal nivå får jag ett knastrande ljud i båda diskanter. Ljudet är jämförbart med det fenomen som uppstår när jag vrider volymkontrollen upp och ner på förstärkaren. Jag var nu helt inställd på att köpa ett par nya diskanter men som ett under, försvinner knastrandet och högtalarna spelar nu lika bra som de brukar. Jag undrar om nån annan varit med om liknande händelser? Det är ju knappast så att diskanterna har självläkt... Blev förstärkaren överbelastad kanske?
Idéer? |
|
Johnny_Fiasco
Member

284 Posts |
Posted - 2004/10/14 : 19:56:48
|
För varma talspolar kanske? Kan eventuellt orsakas av skräp i ultraljudsområdet.
Temperaturen i talspolen påverkar ju återgivningen i hela elementets arbetsområde, även om det som orsakar den för höga temperaturen ligger utanför. |
Edited by - Johnny_Fiasco on 2004/10/14 22:55:42 |
 |
|
andreasmjunstedt
Starting Member
14 Posts |
Posted - 2004/10/14 : 21:39:01
|
Handlar det om bestående skador eller är det en defekt som enbart uppenbarar sig under extrem belastning av förstärkaren? Vad ger upphov till "skräp i ultraljudsområdet"? |
 |
|
Harman
Member

721 Posts |
Posted - 2004/10/14 : 22:25:10
|
Hmmm... Ultraljud är ju ljud över 20kHz alltså inte hörbart för vår hörsel???? Kan eventuellt påverka vår uppfattning av ljudet men icke höras??? Förtydligande?
Mvh Dan |
*Iron Maiden* |
 |
|
Wizard
Member

408 Posts |
Posted - 2004/10/14 : 23:07:30
|
Kanske någon på festen stoppade in knäckebröd i diskanten?  |
Wizard |
 |
|
T.A. Edison
Member

559 Posts |
Posted - 2004/10/15 : 10:01:00
|
Felet ligger troligen inte i högtalaren utan förstärkaren. Knaster kan bildas från störningar, glapp (volymkontrollen) och dålig jordning i systemet (apparaten skickar ut HF mot jord som letar sig in i signalen). 1. Kolla jordningen först. Ta bort ev. "nätfilter" om det finns sådana. 2. Rengör kontakter/volymkontroll. Se över kablarnas dragning så de inte stör varandra (nät/signalkabel). 3. Lämna in förstärkaren för översyn.
|
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts |
Posted - 2004/10/15 : 11:48:27
|
Jag tror inte det sitter någon volympot i denna moderna förstärkare som kan orsaka knaster. Dessutom brukar det bara knastra när man vrider på volympotar. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
 |
|
T.A. Edison
Member

559 Posts |
Posted - 2004/10/15 : 13:41:14
|
B-O,
jag gick efter detta uttalande:
"Så långt är allt ok, men när jag sen sänker volymen till en mer normal nivå får jag ett knastrande ljud i båda diskanter. Ljudet är jämförbart med det fenomen som uppstår när jag vrider volymkontrollen upp och ner på förstärkaren. "
Vad menar du med att det inte sitter någon volympot som inte kan knastra i Amplifixen? Är det en digital volymkontroll? (Jag har ingen aning.) |
 |
|
andreasmjunstedt
Starting Member
14 Posts |
Posted - 2004/10/18 : 12:20:16
|
Det är ingen digital volymkontroll på amplifix. |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts |
Posted - 2004/10/18 : 12:29:42
|
Jag tror att det är en digital volymkontroll och ingen potentiometer, men jag kan ju ha fel. I så fall skulle Amplifixen vara ett undantag i Bladelius konstruktioner. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
 |
|
Mikaell
Member

1046 Posts |
Posted - 2004/10/18 : 13:21:06
|
Jag har också hört att den är digital.
/Mikaell. |
 |
|