Author |
Topic |
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2004/10/22 : 11:45:36
|
Hmm, jag skulle behöva kabellyftare som lyfter kablarna 30 cm så man kan dammsuga. Dessutom bör de inte röras när man stöter till dem med dammsugaren. Om ljudet dessutom blir bättre är det väl- kommet, he he.
Martin |
|
|
Gerhard46
Ej medlem längre
525 Posts |
Posted - 2004/10/22 : 11:57:09
|
FBK:
Du är duktig på att placera en i fack. Bara för att jag råkar vara bekant med naturvetenskap så gör det mig till en mätnisse och mäter på allt och dessutom har höga tankar om mig själv? Jag mäter på mina högtalarbyggen, det är allt.
Men placera du mig i vilket fack du vill, det skiter jag högaktigen i.
Jag anser att kabellyftare är voodoo, varför ska jag vara så ödmjuk om det och ta alla kommentarer med silkesvantar? De som vill får gärna leva kvar i den kvasivenenskapliga världen och lita blint på era öron.. jag tror fullt allvarligt att de som gör det aldrig blir sitter helt nöjda. Eftersom välljud är min hobby (inte så mycket apparater) så tycker jag att det är en smula sorgligt. Speciellt när en massa tusenlappar går till tveksamma tweaks (som ej går att detektera blint) istället för att köpa 100 plattor med musik.
Det är min uppfattning, jag tvingar ingen att dela den. Jag ventilerar och diskuterar på hifiFORUM.nu |
Edited by - Gerhard46 on 2004/10/22 12:00:18 |
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio
1752 Posts |
Posted - 2004/10/22 : 12:02:50
|
En sak som är väldigt intresant då det gäller tweaks, kablar, vodoo och annat, och här vil jag INTE peka ut någon särskilld. Det är att vissa kan bli så fruktansvärt känslomässigt engagerade och upprörda över att andra lägger hundratals eller kanske tusentals kronor av sina egna pengar på ovan nämnda tweaks. Varför är detta så upprörande? |
läs mer på: http://hello.to/hifi |
|
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2004/10/22 : 12:06:38
|
quote: Jag anser att kabellyftare är voodoo, varför ska jag vara så ödmjuk om det och ta alla kommentarer med silkesvantar?
Gerhard46> Vänd på det istället, varför ska du gång på gång föra fram din fördomsfulla åsikt a la bulldozer?
Jaja, du vill värna om att inte andra köper saker som du inte testat blint. Men hur många använder dessa kabellyftare egentligen,..har du sett något positivt inlägg om detta här? |
kabelskitsnackare
|
|
|
Gerhard46
Ej medlem längre
525 Posts |
Posted - 2004/10/22 : 12:13:47
|
sampix,
Jag är inte fördomsfull mot prylar som har en fysikalisk chans att alternera signalen. Går det inte att detektera blint så är det ingen skillnad, det är väl ingen fördomsfull ståndpunkt? Jag är också väl medveten om placebo eftersom jag har hört så stora skillnader i öppna test som sen försvunnit i blinda. Om man aldrig upplevt det så är det ju lätt att tro på sina öron i alla lägen?
Ok, just kabellyftare är det inte så många som påstår förbättrar ljudet. Men bara själva tanken är något skrattretande. Jag tycker inte man ska "be om ursäkt" för sina åsikter, jag förklarar ofta varför jag tycker som jag gör.
|
|
|
mongo
Member
155 Posts |
Posted - 2004/10/22 : 12:16:44
|
quote: vissa kan bli så fruktansvärt känslomässigt engagerade och upprörda över att andra lägger hundratals eller kanske tusentals kronor av sina egna pengar på ovan nämnda tweaks. Varför är detta så upprörande?
Det skiter vi skeptiker fullständigt i....., det är påståenden om prylarnas "fantastiska" inverkan som stör..... Det är ett fritt land, alla gör vad dom vill med sina egna pengar. Men kom inte och påstå att ett par tomma "trådrullar" under kabeln ger ett fantastiskt lyft. Möjligtvis i betraktarens öga, och med tanke på hålet i plånboken så måste det ju bli mycket bättre..., annars är man ju lurad, och vem erkänner det? |
Inte så dum som du tror |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2004/10/22 : 12:29:17
|
Men har nån påstått att en kabellyftare skulle ge förbättringar i klass med att byta högtalare eller cd ??
Dom som har testat har väll nämmt att man märkt små skillnader, och är det då nått som är värt att ödsla tid och ilska över från er skeptiker ???
Och gerhard46, har du tänkt på att det kan finns mätmässiga skilnader mellan två saker, men att detta inte kan gå att upptäcka i en blindtest heller ?? Är det då så att skillnaderna inte finns då ??? För jag tror inte speciellt många skulle kunna upptäcka frekvensdippar på några hertz tex, men det går att mäta ?!?! |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/10/22 : 12:33:48
|
quote: Går det inte att detektera blint så är det ingen skillnad, det är väl ingen fördomsfull ståndpunkt?
Det är felaktigt ett felaktigt påstående.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2004/10/22 : 13:13:15
|
Och en annan sak, bara för att DU inte hör en skillnad behöver det inte innebära heller att det inte finns en skillnad, det kan helt enkelt vara så att din hörsel inte är tillräckligt bra för att uppfatta den, eller att man helt enkelt inte har tillräcklig insikt och kunskap av att utvärdera hifiutrustning...
Nu säger jag inte att det gäller gerhard eller Don"juan" mega, utan som en förklaring till varför inte vissa hör skillnader och andra gör det.... |
|
|
swede
Member
1091 Posts |
Posted - 2004/10/22 : 13:37:03
|
Själv har jag kommit fram till att det som ger minst påverkan av ljudet, faktiskt är ett väl organiserat kaos.
Missförstå mig rätt nu, för det må låta lite konstigt. De flesta som tror på sådana här tweaks är ganska pedantiska av sig, och det är DET som är den största boven i dramat. Om man lägger alla kablar snyggt och prydligt, längs med varandra, så får de mycket större area att påverka varandra på, och störningen blir "likformig" över en längre sträcka.
Det jag gjort, är att jag kör med en konstant mängd med kablar (typ alla in/ut-gångar, högtalarkablar och spänningsmatning) och ser till att det inte finns någon "ordning" i det hela. Om jag tycker mig se för mycket ordning, går jag till stärkaren och rotar omkring lite kablar.
Se exempel:
Det kostar dessutom inte så mycket. Eventuellt kanske jag borde sälja halvdagarskurser i hur man ordnar kaos.
Ha det gott, //magnus |
perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM 10000010001101101010011000001110000101100000010001001110 101011100011011010100110110011101000010001010000 RM |
|
|
swede
Member
1091 Posts |
Posted - 2004/10/22 : 13:41:53
|
Förresten...
Mongo:
quote: Men kom inte och påstå att ett par tomma "trådrullar" under kabeln ger ett fantastiskt lyft.
Tanken med kabellyftarna är väl att man skall "lyfta" kabeln från golvet, och det i sig är ju ett lyft(?)! ;=)
//magnus |
perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM 10000010001101101010011000001110000101100000010001001110 101011100011011010100110110011101000010001010000 RM |
|
|
shaft
Member
524 Posts |
Posted - 2004/10/22 : 14:00:10
|
Hej alla! Nu har det byggts upp lite hos mig ett tag. Lika bra att jag skriver av mig ordentligt isf att komma med små instick och gliringar i "debatten",-)
MÄTNINGAR Det spelar väl egentligen inte så stor roll hur saker och ting mäter - bara man är nöjd och glad själv. Visst kan mätningar vara en hjälp vid högtalarkonstruktioner för at snabba på processen, men ingen blir väl glad (=får bra musikupplevelser bara för att en anläggnings komponenter mäter bra). Frågan är ju också om man faktiskt mäter rätt sak:
Exempel: Tänk på hur det var när transistorn ersatte rören. Mätte jättebra men hur lät musiken? Not! När CD'n kom likaså. Frekvensgången var spikrak. Svajet uppgavs alltid till +- noll. Sen tog det ett ganska bra tag innan man kom på andra mätesätt typ linearitet vid låga nivåer etc.etc.
Dock; Finns det skillnader i nätkablar,andra kablar och kabellyftare, som kan höras, så kan de sannolikt också mätas, MEN då gäller det att mäta rätt sak och på rätt sätt. Sådana mätesätt kanske inte ens är uppfunna ännu? Vad vet jag?
En sak vet jag i alla fall och det är att jag har lessnat på den falang som hävdar att den enda vägen till Hifi-Nirvara går medelst mätningar och blindtester. Det blir ett tråkigt mantra som upprepas gång på gång i olika forum.
TWEAKS Hifi är en företeelse som utvecklas hela tiden och man kommer på en massa nya saker som ibland förbättrar ljudet och ibland försämrar ljudet och ibland gör ingen skillnad. Så länge man inte förstör för andra eller bränner upp huset, så kan man väl få testa om man SJÄLV tycker att det är skillnad på olika tweaks. I min erfarenhet så är branschen ganska självsanerande. Dåliga tweaks försvinner efter ett tag; typ plasklämmor i gardinen, grönmålning av CD-skivor etc. Andra har kommit för att stanna som t.ex. bättre kablar än de som följer med (billigaste sorten).
Placebo och nocebo är förekommer säkert jätteofta, men vad gör det egentligen? Det är ju hjärnan som skall vara lycklig inte mätkonsolen;-) Tycker jag plötsligt att en komponent låter 7000 gånger bättre än en annan och blir lycklig av det så är det väl ok. Sen om den i själva verket inte är så stor skillnad i sk blindtest eller mätning så gör det väl inte så mycket? Gillar jag min nätkabel, så är det väl Ok? Gillar inte någon anna den så kan ju de låta bli att köpa en sådan i stället för att förlöjliga.
Skulle du inte ta ett pillret som får dig att tro att du lyssnar på världens bästa anläggning med 100% njutning? (Nej, jag menar inte knark - tänk mer The Matrix;-). Det blir tråkigt och pajkastande när man skriver ner hifivänners tweaks till att det "är omöjligt och det kan bara inte finnas en förklaring till ljudförbättring" och vilken id...t som betalar en hög med pengar för det där. Prylen kanske ger köparen tillfredställelse på annat sätt. Känslan att jag har verkligen gjort allt som jag vet för att det skall låta så bra som möjligt. Det kanske ser häftigt ut. Kanske kan man umgås en kväll med vänner och jämföra ett tweak och ha trevligt med det? Eller skriva på ett forum och dela med sig av sina erfarenheter.
HITTA DIN EGEN VÄG Hifi är en hobby där man ibland går en snitslad bana mot förhoppningsvis bättre ljud. Ibland blir det sämre. Ibland säljer man en toppenpryl som man sedan ångrar som tusan. Man måste hitta sin egen väg. Den vägen passar kanske inte alla. Har Ni någon gång funderat över varför det finns så gigantiskt många olika högtalarmärken och modeller? Så olika är ju inte våra rum. Det finns inte bara en sanning i hifi. Vi är olika. Våra hjärnor är olika och sannolikt har våra öron olika frekvensuppfattning och förmåg att höra. Vissa har lätt för att höra skillnader andra inte. Vissa är toleranta mot höga ljudnivåer (och tur är väl det på Arken ;-) Vissa stampar takten andra lyssnar efter dimensionalitet. Vem har rätt och vem har fel. Jag vill inte döma i alla fall. Vill man köpa hela sin anläggning efter en förenings rekommendation samt blindtester så tycker jag det är "fine". Har man tagit det gröna pillret och "vet" att man lyssnar på världens bästa CD så sitter man väl nöjd. Bra! Har man Shakti-stenar så man kan lägga ett helt stengolv så är det väl också bra för den personen. Bara man blir glad och lycklig över det och inte gör en massa andra lessna och upprörda. Hittar man sin egen väg så är det väl bra. Man MÅSTE inte få in alla andra på sin egen väg.
Till sist så vill jag bara önska "Happy Listening" till alla falanger och frifräsare! /Shaft |
|
|
Mr Dirkschneider
Member
84 Posts |
Posted - 2004/10/22 : 14:11:30
|
swede
quote: Om jag tycker mig se för mycket ordning, går jag till stärkaren och rotar omkring lite kablar.
|
The devil is a loser and he's my bitch Lordi |
|
|
Per Berger
Member
563 Posts |
Posted - 2004/10/22 : 14:28:58
|
swede: det där med röran kör jag och flera av mina ljudkompisar med! Det funkar...! Gäller bara att ha tillräckligt stor bänk så att röran kan döljas...
/P
|
|
|
juha
Member
316 Posts |
Posted - 2004/10/22 : 15:09:20
|
SWEDE: Otroligt skoj...ehh tweak. Skoj med lite nya ideer som är totalt annnorlunda!
Känner en hel del högtalar/eletronik byggare...de tror inte heller på kablar o annat, men de är ju inte speciellt nöjda själva, det går alltid göra något bättre (få mät värdena bättre)och jämt sitta och fundera om det verkligen låter bra. Har inget emot att folk bygger o donar!! |
|
|
swede
Member
1091 Posts |
Posted - 2004/10/22 : 15:11:18
|
Bevisligen kör jag också med det, ni ser ju bilden.
Dock håller jag med om att det SER jäkligt mycket snyggare ut om man drar kablarna pedantiskt. Men om man, som jag, får för sig att möblera om prylarna ett par gånger i månaden, prova ny DAC, köpa ny dvd-spelare, etc, så är det jäkligt svårt att göra det snyggt.
De där kabellyftarna, tror jag man köper om man har:
* Dyra kablar (och fin ordning bakom anläggningen) * Rätt längder på kablarna (vilket i sin tur begränsar om-möbleringsmöjligheterna)
För min del, skulle jag kanske köra med lyftare om det gjorde det enklare för min städtant att dammsuga och för att mina polare skulle få säga "åååhhh, herre gud, vad har du köpt nu, då?".
Borde inte isoleringsmaterial som de har till spårvagnsledningar och kraftledningar vara bra material för lyftarna?
//magnus |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2004/10/22 : 15:28:47
|
quote: FBK:
Du är duktig på att placera en i fack. Bara för att jag råkar vara bekant med naturvetenskap så gör det mig till en mätnisse och mäter på allt och dessutom har höga tankar om mig själv? Jag mäter på mina högtalarbyggen, det är allt.
Men placera du mig i vilket fack du vill, det skiter jag högaktigen i.
Jag anser att kabellyftare är voodoo, varför ska jag vara så ödmjuk om det och ta alla kommentarer med silkesvantar? De som vill får gärna leva kvar i den kvasivenenskapliga världen och lita blint på era öron.. jag tror fullt allvarligt att de som gör det aldrig blir sitter helt nöjda. Eftersom välljud är min hobby (inte så mycket apparater) så tycker jag att det är en smula sorgligt. Speciellt när en massa tusenlappar går till tveksamma tweaks (som ej går att detektera blint) istället för att köpa 100 plattor med musik.
Det är min uppfattning, jag tvingar ingen att dela den. Jag ventilerar och diskuterar på hifiFORUM.nu
Det kanske jag är, och du har hamnat i mätfacket! Att vara lite ödmjuk är inte lika med att använda silkesvantar, utan det handlar mer om att inte dömma allt i förväg. Sen om folk upplever förbättringar med kabellyftare så är det väll deras ensak. Vi hade nyss debaten om Transparents lådor, där drevet gick för fullt,lurendrejeri osv. När ska du och andra i mätgänget sluta med att hoppa på olika tweaks bara för att de inte går att mäta skillnader. Det är för guds skull upp till var och en att bedömma om det är värt pengarna eller inte. Det är ingen som blir lurad!!! Ps. Läs Shafts inlägg Gerhard46, bra inlägg i denna debatt
Mvh Per |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
juha
Member
316 Posts |
Posted - 2004/10/22 : 16:14:00
|
Swede: Det är svårt att behålla det rent o städat när man håller på att testa grejer, ibland låter jag det gå långt tid innan jag routar om kablarna. Nu börjar det dra ihop sig till en städning då nya apparater har anlänt(med nya kablar). |
|
|
mats31
Member
319 Posts |
Posted - 2004/10/22 : 16:31:46
|
Ville bara besvara frågan långt tidigare från Engelholm om hur jag räknade på Nordost Valhalla.
Engelholm skriver:
quote: Om jag inte minns fel är det 9,6uH per fot, vilket ger ca 28uH per meter
2 meter kabel ger då 56 uh, vilket vid 20 kHz ger impedansen 2*pi*20000*56*10E-6 = 7,03 ohm. Givet att du har 8 ohms impedans (vid 20 kHz) så blir resultatet ungefär - 6dB.
Nu tror jag har du mixat 10-potenser i senare mail och gett lite andra siffror så jag tror (IMHO) att du angett sifforna en faktor 1000 fel. M.a.o så är nog inte Valhallakablarna så "dåliga". Som någon skrev, är det nästan omöjligt att bygga högtalarkablar som ger frekvensförändringar som är på denna nivå. Kanske rent av svårt att bygga högtalarkablar som ger hörbara OCH mätbara frekvensförändringar (hörbart är över 1 dB (debatterbart!!!)), undantaget "guldöron" som kanske hör ner till +/- 0.01 dB ???
/M |
Edited by - mats31 on 2004/10/22 16:56:06 |
|
|
mats31
Member
319 Posts |
Posted - 2004/10/22 : 16:53:23
|
Martin H skriver:
quote: Och gerhard46, har du tänkt på att det kan finns mätmässiga skilnader mellan två saker, men att detta inte kan gå att upptäcka i en blindtest heller ?? Är det då så att skillnaderna inte finns då ??? För jag tror inte speciellt många skulle kunna upptäcka frekvensdippar på några hertz tex, men det går att mäta ?!?!
Du måste förlåta mig Martin, men som kabelskeptiker blir jag ännu mer skeptisk när man pratar om frekvensdippar med enheten hertz. Storlekar på Peak/dip eller toppar/dalar i frekvensgång mäts väl IMHO, IMHO lämpligtvis i dB. Eller pratar vi om (golv)svaj som hörs i signalen. som kanske kabellyftare kan minska.
Sorry för mitt inlägg, bara förvirrad över vissa saker. /M
|
|
|
mats31
Member
319 Posts |
Posted - 2004/10/22 : 16:55:28
|
Martin H skriver:
quote: Och gerhard46, har du tänkt på att det kan finns mätmässiga skilnader mellan två saker, men att detta inte kan gå att upptäcka i en blindtest heller ?? Är det då så att skillnaderna inte finns då ??? För jag tror inte speciellt många skulle kunna upptäcka frekvensdippar på några hertz tex, men det går att mäta ?!?!
Du måste förlåta mig Martin, men som kabelskeptiker blir jag ännu mer skeptisk när man pratar om frekvensdippar med enheten hertz. Storlekar på Peak/dip eller toppar/dalar i frekvensgång mäts väl IMHO, IMHO lämpligtvis i dB. Eller pratar vi om (golv)svaj som hörs i signalen. som kanske kabellyftare kan minska.
Sorry för mitt inlägg, bara förvirrad över vissa saker. /M
|
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2004/10/22 : 17:17:37
|
Kablar skall inte förläggas längs med varandra utan man ska hålla så långt avstånd det bara går mellan kablarna och bara låta dom korsas i 90° vinkel. Hur kommer det att se ut? Jo, som Swedes "ormbo". Fast förklara det för hon som bestämmer. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2004/10/22 : 17:17:53
|
Ja jag bara slängde till med nått där.. Vad jag menade är att små differanser i frekvensgång och dylikt är tex mätbart men däremot väldigt svårt att höra ( i alla fall för väldigt många ) och då kan man ju ställa Gerhards påstående på ända lite....
Men visst har du rätt i att en dip i tex en högtalares frekvensgång skulle mätas i DB... men en avrundning tex skulle mätas i hz...
Men tyvärr tror jag att mycket som vi uppfattar med det mänskliga hjärnan via tex öronen kan vi inte mäta, så att säga att bara för att man inte kan mäta nått så behöver det inte finnas skillnader eller förändringar, men tekniken går framåt och snart kommer vi säkert ha nya mätmetoder som kan verifiera mer i kablar och dess inverkan på ljudet....
Det var ju faktiskt inte så många år sen som man inte hadde DNA !!! Det var nått som fanns där men vi kunde inte mäta och verifiera det, men nu kan vi.... |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2004/10/22 : 17:22:30
|
Visar inte det att vi kanske mäter sånt som inte är relevant och att vi inte mäter sånt som är relevant för vår uppfattning av ljudkvalitet? |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
juha
Member
316 Posts |
Posted - 2004/10/22 : 21:14:28
|
nej det kan ju inte vara sant...vi människor kan ju såååå himla mycket..jaa vi kan mäta oss till allt. |
|
|
Topic |
|