HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kabelyftare - Ännu ett lyft för välljudet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

MONTANA
Member

534 Posts

Posted - 2004/10/22 :  21:45:43  Show Profile  Visit MONTANA's Homepage Send MONTANA a Private Message
Man skal ikke tro på alt man leser, men når et så pass seriøst audiomagasin som The Absolute Sound har testet dette og skriver at det funker, og noen også mener at det finner tekniske årsaker til at det funker, så skal ikke jeg si at dette tweaket ikke funker før jeg har prøvd selv og eventuelt funnet at det ikke gjør det. Og skaffer meg tilstrekkelig teknisk innsikt til å kunne tilbakevise de tekniske årsaker som sies å forklare hvorfor dette funker.

At en opprydning i "kabalsalaten" bak komponentene kan bidra positivt til lytteopplevelsen, tror jeg mange har opplevd.

MEN: Det er så veldig mange andre faktorer som beviselig - og lett merkbart - har MYE større betydning for ytelsen til et audiosystem enn om kablene ligger på gulvet eller løftes opp. Når nivået av tweaks kommer ned på dette detaljnivået, mener jeg at man kanskje er i ferd med å spore litt av og fokusere litt FOR mye på teknikk og tweaks.

HighEnd - MONTANA - PBN OLYMPIA - GRAND PRIX AUDIO - EMM Labs - kontakt@highend.no / www.highend.no / www.pbnaudio.com / www.grandprixaudio.com /
www.emmlabs.com
System: MONTANA KAS2 - PBN OLYMPIA EB-SA2 - PBN OLYMPIA-LX/CPS - GRAND PRIX AUDIO Monaco - EMM Labs DAC2X http://www.highend.no
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/10/23 :  14:07:36  Show Profile Send marcus_ec a Private Message

Någon som är sugen på min nya uppfinning?
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2004/10/23 :  17:48:50  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Iskall!

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/10/23 :  23:38:35  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Marcus ec; man får inte knycka barnens "hälpmedel" tänk om barnen har flyttat in stereon till barnkammaren nästa gång du kommer hem !!!
F.ö. ett bra knep för kabellyftare är den skummisoleringen man använder för vattenrör !! Klipp till i lämpliga längder (10-15 cm) och placera ut på kabeln > billig tweak !!!

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/10/24 :  07:33:45  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Största lyftet måste ju kabelstegar i taket ge. I varje fall högsta lyftet.
Däremot är oordning mellan nätkablar och småsignalkablar i allra högsta grad hörbar. Vinkelräta korsningar där man drar nätsladden utmed hyllplanen i racken och småsignalkablarna kortaste väg mellan apparaterna skall man inte underskatta. Gäller även vid användningen av lakritssnören.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/10/24 :  09:55:12  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message

Does your music sound lifeless, dull, lack bass, rolled off or brittle highs?

Is your sound coming right from your speakers instead of from a seamless soundstage?

Do you have poor tonal balance, bright highs, or bass boom?

These are all symptoms of a resistive signal path that can be caused by your speaker cable sitting on the wrong surface. Magic Wood Cable Grounds not only lift your cables off the floor, but also allow your cables to perform at their maximum potential. You've made a big investment in your cable. Don't you deserve to hear them sound their best? You have your choice of colors and sizes.

On sale for TuneLand Members at the low price of
Set of 8 $79.95

Nu är i alla fall jag övertygad. En sådan hifi Guru som Micael Green kan inte ha fel

läs mer på: http://hello.to/hifi

Edited by - StefanB on 2004/10/24 09:55:31
Go to Top of Page

zie
Member

208 Posts

Posted - 2004/10/24 :  11:12:38  Show Profile  Visit zie's Homepage Send zie a Private Message
Jag är inte så säker på att WAF går upp med en massa puckar på golvet som håller dom dyra kablarna från att nudda golvet. Snarare är det större chans att diverse vänner börjar fundera på "vår" mentala hälsa.

Inte nudda golvet, golvet är smutsigt. Vi ska ta dom, galna sa dom till oss. Vi vet bättre, my precious
Go to Top of Page

zie
Member

208 Posts

Posted - 2004/10/24 :  11:21:34  Show Profile  Visit zie's Homepage Send zie a Private Message
Engelholm skrev
quote:
Känns mycket orättvist att läsa detta. Merparten av produkterna som faktiskt säljs är inte så esoteriska eller så märkliga i sin funktion.

Det är bara tragiskt om några utmålar den branch som dom själva är delaktiga i som "mycket attraktivt och tacksamt mål för folk som vill tjäna snabba pengar".

Många företag stretar, jobbar och sliter med sina produkter men dessa företag uppmärksammas inte. Istället lyfts diskussioner fram där mer suspekta produkter får en allt större del av rampljuset. Det är roligare och enklare att säga nej, tvi faro, placebo om en produkt än att stå för och driva en "riktig" produkt.

JohnnyF - detta inlägg inriktar sig inte direkt mot dig i sin helhet. Absolut inte. Citatet är från dig, men resten är min allmäna åsikt. Hoppas du förstår mig.

Men det är just därför det är så tragiskt att hifibranchen har en hel del konstiga produkter och prissättningar. Det finns massor av olika tillverkare av prylar, varav dom som verkligen försöker få fram något som funkar till ett vettigt pris sväljs upp i mängden av skit som kommer från branchen.

Samtidigt måste ju någon skriva emot dessa konstiga produkter, det finns en hel del personer här inklusive mig själv som inte har en längre erfarenhet av praktisk hifi. Annars blir det lätt en väldigt massa hyllande där folk kan få intrycket att produkten är bättre än vad den är. Det finns inte många sågningar i bildtrådarna/recensionerna osv.

EDIT: Vart tusan tog mitt citat vägen? Får väl lägga in det manuellt då :(

Edited by - zie on 2004/10/24 11:56:47
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/10/24 :  12:26:57  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
zie:
Jag blir lite osäker på vad du menar. Men det verkar som att vi är överens i att det är trist att svartmåla hela branchen? Min hållning till detta är att istället för att stå å skrika och peka "Titta vad denna är kass" så kan manlyfta fram bra produkterna istället. Jag vänder mig lite mot ditt ordval "Samtidigt måste ju någon skriva...".
'Måste' är inte rätt ord, men det är ju bra när information når fram. En annan aspekt är att dom märkena/produkterna som blivit mest ifrågasatta är dom som rönt stoooora framgångar. Så hur viktigt är det att "nån måste lyfta fram" dom då?

Nej, det är roligare, bättre och starkare att lyfta fram något man tror på, nått som är bra och sen stå för det.

No offence mot dig, zie, hoppas jag?!?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/10/25 :  20:13:26  Show Profile Send Per G a Private Message
Jag har visserligen mina högtalarkablar dragna i kanaler i golvet men det var inte för att jag tror att det skulle låta bättre utan endast rent praktiskt skönt att slippa ha kablarna drällande på golvet.
Någon gång för länge sedan gjorde jag ett försök med kabellyftare efter att ha läst någon artikel i Stereophile, kan inte påminna mig att jag hörde någon son helst skillnad. Ibland undrar jag om man inte kan bli litet "skruvad" av att hålla på med för mycket tweaks, bättra att ladda i skivor och lyssna på musiken istället.
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/10/25 :  21:29:53  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Vad jag bara inte kan få in i min dumma skalle är detta: Låt säga att detta funkar, att kabeln mår så mkt bättre 10 cm ovanför golvets ofattbart demoniska, destruktiva och förstörande yta, varför betala en massa grymt skattade stålars när man kan tillverka en egen kabellyftare låt säga genom att lägga kabeln på ett gäng luftfyllda plastpåsar......10 kr istället för ???? kr...

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000