HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 RCA-växel eller annat alternativ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/10/17 :  16:30:55  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag håller som bäst på att försöka få min flerkanalsanläggning att fungera med min 2-kanals elektronik.

I flerkanal körde tidigare jag pre-out från min reciver till ett slutsteg som driver fronthögtalarna. Nu är det så att slutsteg+fronthögtalara också ingår i min 2-kanalsanläggning, jag har en CD-spelare+2-kanals försteg (som tyvärr inte har "Theater bypass" eller liknande) som jag också vill ha kopplade till samma slutsteg. Så vad göra? Att koppla om kablar är ingen bra lösning i längden

Den uppenbara lösningen är att dra pre-out på recievern till någon av linjeingångarna på försteget och sedan nivåkalibera med försteget inställt på en bestämd volym. Tyvärr fungerar detta inte, oavsett hur man ställer nivåerna på recivern så måsta man höja volymen på försteget allt för mycket (mycket högre än vid CD-lyssning) vilket dels leder till att det brusar en smula, dels att det skulle bli katastrof om man råkade glömma skruva ned volymen före CD-lyssning.
Ingen bra lösning.

De två möjliga lösningarna som jag ser det är:

*Bygga om försteget en smula och skapa en "bypass" funktion genom att bygga om en av ingångarna och en av utgångarna (jag har två utgångar på försteget och det borde gå att brya kretsen direkt efter reläerna som väljer ingång och dra kablar direkt till en av utgångarna), det borde jag klara av men det innebär naturligtvis en del jobb samt en viss risk för att något går fel.

*Köpa en RCA-växel. Men var hittar man en sådan av vettig kvalité? De enda ställen jag hittat som säljer sådana är Clas Ohlson och Elfa. Det borde finnas fler alternativ men var?

*Finns det ett tredje alternativ som jag inte tänkt på?

Observera att byte av 2-kanals försteg (till ett med "theater" funktion, ex. Primare) inte är något alternativ just nu, det låter jättebra och det är relativt nytt.

Det här är ett MYCKET irriterande problem så all hjälp uppskattas.



Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2004/10/17 :  18:09:50  Show Profile Send Gus a Private Message
Jag hade samma problem,lösningen i mitt fall blev att jag lät montera dit en extra ingång på slutsteget parallellt med den som redan fanns.En vridomkopplare med två lägen installerades mellan dessa.Fungerar perfekt.

Edited by - Gus on 2004/10/17 20:12:10
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/10/17 :  21:02:12  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jo, det lutar nog åt att jag får göra lite DIY.
Det borde som sagt var vara relativt enkelt att bygga om försteget och på så sätt får jag dessutom möjligthet att koppla om med fjärrkontroll.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/10/17 :  21:18:29  Show Profile Send gcs a Private Message
Jo det måste till två ingångar på slutsteget och sedan en två vägsomkopplare till slutsteget på ett sådant vis så att slutsteget aldrig har någon kontakt med receiver när man ex.v. spelar via stereoförsteget och vice versa.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/10/17 :  22:30:38  Show Profile Send f95toli a Private Message
Nej, slutsteget behöver jag inte modifiera; det räcker med att löda lite i försteget. I och med att jag helt kopplar förbi elektroniken i försteget (med undantag för ett relä) så lastar jag inte utgångarna på recivern på något sätt och vice versa.

Min ursprungliga fråga var dock varför det inte finns fler RCA-växlar på marknaden, jag kan väl inte vara den enda med detta problem?



Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/10/17 :  23:39:56  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag tänkte nog allt på att man kunde behöva ett relä men jag visste inte att du är så avancerad. Det finns nästan inga RCA-växlar men däremot så kan man ju ha en växel med 1/4" teleproppar. En sådan kan man får för 500 spänn från Behringer men du får då en massa hål över eftersom det är 48 hål. Hur som så fungerar den växeln bra jag har en sedan flera år. Jag kör ju faktiskt på det viset som du hade tänkt dig att gör.
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2004/10/30 :  21:39:45  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Det finns ju massor av switchar för RCA, ofta i kombination med S-Video eller SCART. Problemet är att de nog försämrar ljudet.

Flera är nöjda med sina Joytech: http://www.webhallen.com/prod.php?id=21920 men jag vet inte hur känsliga öron de har...

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000